موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
221341
۲۱ بهمن ۱۳۹۹

ملامحمدی: بچه‌ها را در داستان‌ها با شخصیت‌ها و رویدادهای انقلاب آشنا کنیم

مجید ملامحمدی، می‌گوید: بهتر است داستان‌ها را به‌گونه‌ای بنویسیم که کودکان و نوجوانان در خلال داستان با وقایع، شخصیت‌ها و رویدادهای مهم انقلاب آشنا شوند.

به گزارش کودک پرس ،بعد از گذشت چهل و دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاهد انتشار کتاب‌های بسیاری در این حوزه برای عموم مخاطبان ازجمله کودکان و نوجوانان هستیم. البته این تالیفات چه در حوزه شعر، چه در حوزه داستان، چه در حوزه تاریخ‌نگاری و چه در حوزه‌های دیگر در طول چهار دهه گذشته دستخوش تغییرات و فراز و فرودهایی در میزان کمیت و کیفیت‌شان بوده‌اند که از نظر دور نمانده و از سویی از شرايط اجتماعي نیز تاثير پذیرفته است.

مجید ملامحمدی، نویسنده مجموعه 12 جلدی «شاه فراری شده» و «آخرین هجرت» درباره وضعیت و جایگاه داستان انقلاب در ادبیات کودک و نوجوان می‌گوید: طبیعتا بچه‌های امروز اطلاعات کمی درباره انقلاب 57 دارند و اطلاعات آن‌ها بیشتر در حد کتاب‌های درسی و برخی برنامه‌های تلویزیون برای کودکان است و بسیاری از جزئیات را نمی‌دانند؛ مثلا انقلاب چگونه و چه سالی شروع شد؟ چه شخصیت‌هایی حضور داشتند؟ امام خمینی (ره) برای چه قیام کرد؟ مردم وقتی وارد میدان شدند چه شعارهایی دادند؟ مبارزه با شاه چقدر سخت بود؟ و …

او با تاکید براینکه بچه‌ها باید با المان‌های انقلاب، روزهای مهم انقلاب، شخصیت‌های کلیدی انقلاب و … آشنا باشند و اطلاعاتشان در این زمینه کامل شود، می‌افزاید: من در زمان پیروزی انقلاب 11 سال داشتم و از نزدیک با حوادث و اتفاق‌های آن دوران آشنا هستم و در تظاهرات‌ شرکت می‌کردم. بنابراین تصمیم گرفتم خاطرات آن دوران را کتاب کنم و رمانی برای کودکان نوشتم درباره اینکه چگونه پدرم به زندان افتاد و ما مجبور شدیم خانه و کاشانه‌مان را ترک کنیم و از قم به اشتهارد برویم. اما تفاوتی که کار من با بقیه کارها داشت این بود که من صرفا به خاطره‌گویی اکتفا نکردم و در کتاب یکسری توضیحات هم ارائه دادم چون معتقد بودم بچه‌ها شاید خاطره‌گویی صرف، را متوجه نشوند.

ملامحمدی در ادامه توضیح می‌دهد: این کتاب با عنوان «شاه فراری شده» از سوی انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) در 12 جلد قطع رحلی با کیفیت خوب و نقاشی‌های زیبا و فونت مناسب منتشر شد و چون من سعی کردم درعین حالی‌که داستان را از زبان کودکی که پدرش به‌دست ساواک به زندان افتاده، جلو می‌برم همه موضوعات، اتفاقات، رویدادها و شخصیت‌های مهم را به طور کامل و قابل فهم در لابه‌لای ماجراهای داستانی برای بچه‌ها تشریح کنم تا با آن‌ها آشنا شوند و این مساله در نوشتن برای بچه‌ها در حوزه انقلاب لازم است و اگر می‌خواهیم برای کودکان و نوجوانان درباره انقلاب بنویسیم باید به گونه‌ای بنویسیم که بچه‌ها خود انقلاب را هم در خلال داستان‌های ما بشناسند و داستان‌هایی بنویسیم درباره اینکه مثلا امام خمینی (ره) برای چه قیام کرد و با چه سختی‌هایی روبه‌رو بودند؟ و انقلاب چگونه به ثمر نشست و پیروز شد؟

این نویسنده با تاکید براینکه ما به تولید آثار بیشتری در این زمینه نیاز داریم، می‌گوید: کشور ما مذهبی است و باید تلاش کنیم تا آرمان‌های انقلاب زنده بماند تا بچه‌ها و نسل‌های مختلف بدانند چه اتفاقی افتاد تا انقلاب اسلامی پیروز شد و نویسنده‌ها باید بیشتر به این مقوله بپردازند.

مجید ملامحمدی در سال 1347 در قم متولد شد. نخستین اثر داستانی جدّی وی در سال 1368 در مجله‌ سلام بچه‌ها چاپ شد و نخستین شعرش هم با عنوان «مترسک و کلاغ» در همان سال در مجله‌ کیهان بچه‌ها انتشار یافت. ملامحمدی هم اکنون عضو تحریریه‌ مجله‌های سلام بچه‌ها، سردبیر مجله پوپک و مسئول شعر مجله‌ ماهانه‌ ملیکا است. وی تا کنون تعداد زیادی کتاب در حوزه کودک و نوجوان منتشر کرده است که از میان آنها می‌توان به مجموعه هفت جلدی «قصه ستاره‌ها»، «شما اسماعیل را ندیدید؟»، «نامه‌ای برای یک دوست»، «مهمان‌های ناخوانده ترسو»، «آرزوی بزرگ، خیلی بزرگ»، «من ماه را بوییدم»،‌ «تیمور لنگ»، «مثل گل یاس»، «آن سواران سیاه‌پوش»، «خوابی پر از شکوفه و شاپرک»، ‌«من بی تو هرگز»، «خداحافظ مدینه»، «اویس، تنهاترین ستاره»، «رنگین کمانی از نور» و «مردی مثل کوه» اشاره کرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار