موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
221315
۲۰ بهمن ۱۳۹۹

لزوم استفاده از ظرفیت«فضای مجازی» برای ترویج فرهنگ فاطمی

آیت الله طبسی با بیان اینکه زهراشناسی باید از مهد کودک به بچه ها آموزش داده شود گفت: فضای مجازی ظرفیت بسیار خوبی برای ترویج فرهنگ فاطمی است.

به گزارش کودک پرس ،برای پیروی از زندگی هرکدام از معصومین (ع)، من‌جمله حضرت زهرا (س) نیازمند سرشاخه‌ های اصلی و نوعی اسلوب ‌شناسی و سبک ‌شناسی هستیم که با شناخت آن‌ها بتوانیم در مسیر الگو‌گیری از زندگی آن بزرگواران قدم برداریم.اوج زیبایی رابطه پدر و دختری را می‌توان بین پیامبر (ص) و حضرت زهرا (س) دید. اینکه حضرت زهرا (س) طوری با پدر خود رفتار می‌کردند که غم را از دل پدر خود می‌بردند، دختران خیلی خوب می‌توانند این رفتار را در منش و سبک زندگی خود داشته باشند لذا در این خصوص با آیت الله «نجم الدین طبسی» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

چرا روز ولادت حضرت فاطمه (س) را به عنوان روز مادر نامگذاری کردند؟

در مقام و منزلت حضرت فاطمه (س) همین بس که پیامبر اکرم (ص) ایشان را «ام ابیها» یعنی مادر پدر نامیدند. خود واژه مادر دربرگیرنده معانی بسیاری است. واژه مادر در مهربانی ها، جانفشانی ها، از خود گذشتگی ها و فداکاری ها برای فرزندان و خانواده خود خلاصه می شود. این تعریف برای مادران معمولی و عادی جامعه است تا برسیم به شخصیتی مانند حضرت زهرای مرضیه (س) که مصداق تام واژه مادر هستند؛ این بانوی بزرگوار در درجه اول ام ابیها و در درجه دوم مایه فخر و مادر تمام سادات عالم هستند. بر همین اساس امام جواد (ع) وقتی در مدینه بودند هر وقت وارد مسجد می شدند دو رکعت نماز برای حضرت فاطمه (س) می خواندند. امام زمان (عج) می فرمایند: الگوی من مادرم حضرت فاطمه (س) است. این جمله بسیار مهم است، زهرای اطهر، روح پیامبر اکرم (ص) بودند لذا نامگذاری روز ولادت حضرت فاطمه (س) به عنوان روز زن و مادر مایه فخر عالم است، یعنی روز تولد شخصیتی که روح رسول الله نامیده می شود.

این نامگذاری چیزی بر عظمت و بزرگی زهرای مرضیه (س) نمی افزاید، چون زهرا از ازل بزرگ بوده، هست و خواهد ماند و ما باید به وجود چنین بانوی بزرگواری در دین مبین اسلام افتخار کنیم. با وجود اینکه نواصب و طرفداران وهابیت و امویان نسبت به اهل بیت (ع) و حضرت فاطمه (س) جهت گیری های خاصی دارند ولی همه آنها به عظمت دخت گرامی پیامبر اکرم (ص) اذعان و اعتراف دارند. حضرت فاطمه (س) دختر فخر عالم، سرور مخلوقات جهان و اشرف انبیا هستند. زهرا در همه زمینه های خانوادگی، فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تربیتی و دفاع از حریم ولایت نمونه و اسوه می باشند.

زنان جامعه ما چگونه می توانند از سبک زندگی و شخصیت حضرت فاطمه (س) الگوگیری کنند؟

افراد جامعه همیشه از شخصیت های بزرگ و خودساخته ای که امتحان خود را پس دادند و تجارب زیادی کسب کردند، الگوگیری می کنند. «فَوَجَدَکِ‏ لِمَا امْتَحَنَکِ صابِرَةً؛ خدا حضرت فاطمه را نسبت به آن امتحان، صابر یافت» متاسفانه امروزه در نقاطی از جهان دیده می شود که افرادی در مناسبت های ویژه مانند روز مادر یا روز کارگر مورد تجلیل و تقدیر قرار می گیرند که اصلا مستحق این تجلیل و قرار گرفتن در آن جایگاه و مقام نیستند. این کار عمدا توسط برخی از افراد انجام می شود که ذهن مردم را به بیراهه بکشانند. خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی ایران و دین مبین اسلام فردی را برای نامگذاری این روز انتخاب کردند که تمام ابعاد شخصیتی ایشان الگو و اسوه است. با وجود اینکه قلم در دست دشمنان است ولی آنها هرگز نتوانستند ایرادی بر این بانوی بزرگوار وارد کنند. من کاری به خود فروخته ها در شبکه های معاند و یهودی ندارم, بالاخره آنها هم باید شکم خود را سیر کنند، مهم نیست، مهم این است که حتی مسیحیان و اهل سنت هم کتاب های متعددی در خصوص شخصیت حضرت فاطمه (س) به عنوان یک الگوی نمونه نوشته اند، ولی متاسفانه این شخصیت بزرگوار در جامعه ما ناشناخته است.

متاسفانه امروزه برخی از زنان و دختران جامعه ما به جای پیروی از الگوهای دینی و مذهبی به سمت الگوهای غربی سوق پیدا کرده اند از نظر شما علت این مساله چیست؟

امروزه برخی دختران و مادران جامعه ما به جای اینکه از شخصیت حضرت فاطمه (س) الگوگیری کنند، الگوهای نادرست و ناپسندی برای خود برمی گزینند. این رفتارهای ناشایست ناشی از ارایه الگوها و آدرس های غلط توسط دشمنان اسلام است. دختران ما می توانند از همه ابعاد شخصیتی حضرت مانند همسرداری، مباحث تربیتی، دفاع از پدر، مباحث اجتماعی، سیاسی و فردی کمک بگیرند، حضرت فاطمه (س) جانفشانی های زیادی در دفاع از پدرشان انجام دادند. در قضیه جنگ احد که همه جز علی ابن ابیطالب (ع) فرار کردند تاریخ گواهی می دهد در چنین شرایط حساس و خطرناکی زهرای اطهر (س) ایستادند و به یاری پدر گرامی شان شتافتند و با خاکستر تکه حصیری زخم های پیامبر اکرم (ص) را التیام بخشیدند. یا در جنگ احد برای پیامبر اکرم (ص) و نیروها از مسافتی دور آب تهیه می کردند، در جنگ خندق برای رسول خدا نان می پخت و غذا می آوردند، اینها تنها گوشه ای از ابعاد شخصیتی ایشان است.

امروزه برخی دختران جامعه ما با والدین به ویژه پدران خود مشکل دارند. متاسفانه به اجبار مبتلا به این شرایط شدند، ماشین های کذایی، لباس های کذایی و امکانات کذایی. آنها همیشه خود را طلبکار و پدران را بدهکار می دانند، به جای اینکه در کنار پدر خود باشند و با آنها همدردی و همکاری کنند دایم علیه پدران خود موضع می گیرند در حالی که حضرت فاطمه (س) در دفاع از پدر بهترین الگو برای دختران ما محسوب می شوند. ابن مسعود نقل می کند زمانی که مشرکین مکه بر پیامبر جسارت کردند، هیچ کس جرات ایستادن در مقابل مشرکان را نداشت اما فاطمه زهرا (س) که دختری کم سن و سال بودند، دوان دوان آمد و از پیامبر اکرم (ص) دفاع کرد و با جسارت کنندگان به سختی برخورد کرد. بنابراین نیاز است که ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه (س) بررسی و مطالعه شود و با انتقال آن به نسل جوان، فرهنگ فاطمی را در جامعه نهادینه کرد تا چنین مشکلاتی ایجاد نشود.

حضرت فاطمه (س) در همه زمینه ها به ویژه ازدواج الگوی خوبی برای جوانان ما محسوب می شوند. رسول اکرم (ص) پس از کسب اجازه از فاطمه برای ازدواج  به نزد علی آمد و با لبی خندان گفت: یا علی! آیا برای عروسی چیزی داری؟ پاسخ داد: یا رسول الله پدر و مادرم قربانت، شما از وضع من کاملاً اطلاع دارید. تمام ثروت من عبارت است از یک شمشیر، یک زره و یک شتر.فرمود: تو مرد جنگ و جهادی و بدون شمشیر نمی توانی در راه خدا جهاد کنی، شمشیر از لوازم و احتیاجات ضروری تو است. شتر نیز از ضروریات زندگی تو محسوب می شود، باید امور اقتصادی خود و خانواده ات را تأمین کنی  تنها چیزی که می توانی از آن صرف نظر کنی همان زره است. منهم به تو سخت نمی گیرم و به همان زره اکتفا می نمایم. با همان زره، مقدمات اولیه زندگی خود را فراهم کردند، زندگی بسیار خوبی هم داشتند و چهار فرزند به نام های امام حسین (ع)، امام حسن (ع)، حضرت زینب (ع) و ام کلثوم در دامن آنها تربیت شدند که جزو بهترین فرزندان عالم هستند.

امروزه ولادت حضرت فاطمه (س) تحت الشعاع روز زن قرار گرفته است. چه اقدامی باید صورت گیرد که وقتی روز زن یا مادر عنوان می شود، ناخودآگاه در ذهن عامه مردم حضرت فاطمه (س) تداعی شود؟

با توجه به اینکه زهرای اطهر (س) سرور تمام زنان عالم است، طبیعتا باید روز زن تحت الشعاع روز ولادت این بانوی بزرگوار قرار بگیرد. ما باید از ظرفیت فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، صدا و سیما، فیلم ها، سخنرانی ها، کتاب ها و بروشورها برای ترویج فرهنگ فاطمی و انتقال آن به نسل جوان استفاده کنیم. تاکید می کنم نسل جوان ما نسل بدی نیستند، آنها دل های پاکی دارند، من با آنها زیاد صحبت می کنم. گاهی شبهاتی به ذهن شان خطور می کند و گاهی عملکرد نادرست مسئولان، اختلاس ها و بد اخلاقی هایی که از سوی آنها بروز می کند، رفتار جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. آنها هم سعی می کنند برای انتقام جویی از اسلام، تشیع و اهل بیت (ع) استفاده کنند؛ یکی از راهکارهای مهم برای ترویج سبک زندگی حضرت این است که فرهنگ فاطمی و زهرا شناسی را از دوران کودکی یعنی از مهد کودک تا دانشگاه ها به جوانان بیاموزیم؛ مثلا حضرت فاطمه (س) در شب شهادت خود از خداوند برای امت پدر گرامی شان از پروردگار طلب عفو و بخشش کردند و با وجود اینکه آنها گناهکار بودند ولی آنها را دعا کردند. اگر ما این فرهنگ معنوی را در جامعه گسترش دهیم شاهد 30 میلیون پرونده در دادگاه های کشور نمی شویم، خصومت و دشمنی ها از بین می رود، بنابراین حل همه این مشکلات، تقویت و ترویج فرهنگ فاطمی و زهرا شناسی در جامعه است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار