موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
221309
۲۰ بهمن ۱۳۹۹

هنرجو: شعر انقلاب در حوزه کودک و نوجوان تحت تاثیر شعر بزرگسال قرار گرفته است

حمید هنرجو معتقد است، شعر انقلاب در حوزه بزرگسال شناخته‌شده‌تر و تناورتر است و موضوع انقلاب در شعر کودک و نوجوان تحت تاثیر شعر بزرگسال قرار گرفته است.

به گزارش کودک پرس ،بعد از گذشت چهل و دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاهد انتشار کتاب‌های بسیاری در این حوزه برای عموم مخاطبان ازجمله کودکان و نوجوانان هستیم. البته این تالیفات چه در حوزه شعر، چه در حوزه داستان، چه در حوزه تاریخ‌نگاری و چه در حوزه‌های دیگر در طول چهار دهه گذشته دستخوش تغییرات و فراز و فرودهایی در میزان کمیت و کیفیت‌شان بوده‌اند که از نظر دور نمانده و از سویی از شرايط اجتماعي نیز تاثير پذیرفته است.

شعر انقلاب در حوزه کودک و نوجوان تحت تاثیر شعر بزرگسال قرار گرفته است
حمید هنرجو، از شاعران حوزه نوجوان و بزرگسال، که از ابتدای دهه 70 سرودن شعر برای کودکان و نوجوانان را آغاز کرده، درباره وضعیت و جایگاه شعر انقلاب در حوزه کودک و نوجوان و میزان استقبال مخاطبان از آثار این حوزه، می‌گوید: بطورکلی شعر انقلاب در حوزه بزرگسال شناخته‌شده‌تر، تناورتر و پیشانی‌سفیدتر است. و به نظر من موضوع انقلاب در شعر کودک و نوجوان تحت تاثیر شعر بزرگسال قرار گرفته، یعنی شعر انقلاب در حوزه کودک و نوجوان، چشم دوخت و نظاره‌گر شد به شعر بزرگسال اما درعین حال آرایه‌ها و ویژگی‌هایی را به خود گرفت و لباسی پوشید که در حال و هوای گروه سنی کودک و نوجوان باشد. یعنی شعر انقلاب در حوزه کودک و نوجوان را می‌توانیم لطیف شده فضای شعر انقلاب در حوزه بزرگسال بدانیم.

شاعر مجموعه «مثل ظهر عاشورا» در ادامه می‌افزاید: همان واژه‌ها، ترکیب‌ها و همان فضاها که در شعر بزرگسال هست چه بسا قوی‌تر، لطیف‌تر و پررنگ‌تر در شعر کودک و نوجوان وجود دارد اما به گونه‌ای بیان شده که بچه‌ها بتوانند آن را بفهمند. مانند اشعار شکوه قاسم‌نیا، وحید نیکخواه آزاد، افشین علاء، قیصر امین‌پور، بیوک ملکی، مصطفی رحماندوست و … . این افراد چهره‌هایی هستند که توانستند از انقلاب اقتباس شاعرانه داشته باشند و آن را در شعر کودک و نوجوان انعکاس دهند.

نویسنده امکاناتی برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به شعر انقلاب در اختیار ندارد
هنرجو درباره وضعیت امروز شعر انقلاب در حوزه کودک و نوجوان نیز می‌گوید: متاسفانه شعر انقلاب در حوزه کودک و نوجوان در همان فضاها و ایماژها متوقف شد و نتوانست یک نگاه اجتماعی و انتقادی را نسبت به موضوعات روز داشته باشد و به نوعی در این حوزه جا ماند. درحالی‌که در شعر بزرگسال شاهد شعر انتقادی و اعتراضی هستیم که منتقد فضای موجود است و به مسائلی که مغایر با هدف انقلاب است، می‌پردازد مانند اشعار علی معلم، مرحوم سیدحسن حسینی و … اما شعر کودک و نوجوان از این مساله بازماند و در همان فضای کودکانه و حال و هوای کودک و نوجوان متوقف شد.

شاعر مجموعه «کوچه فرشته‌ها» درباره میزان شناخت مخاطبان کودک و نوجوان از این حوزه نیز توضیح می‌دهد: متاسفانه امروزه کودکان و نوجوانان شعر انقلاب را نمی‌شناسند و با حال و هوای این اشعار آشنا نیستند. یک شاعر یا یک نویسنده فقط خودش هست و میز کارش و قلمش و امکاناتی در اختیارش نیست که بخواهد به مخاطبانش جهت دهد و فرهنگی را ترویج کند یا آن‌ها را نسبت به شعر انقلاب علاقه‌مند کند. برای ناشران هم دغدغه تجاری بیش از دغدغه توجه به هویت فرهنگی اهمیت دارد و این همان ضعف و مهجوریت فرهنگی است که بخش قابل توجهی از آن مربوط به حوزه ادبیات است.

حمید هنرجو در سال 1352 در تهران متولد شد و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ادبیات فارسی به اتمام رساند. فعالیت‌های او تاکنون شامل نویسندگی، سردبیری برنامه رادیویی، مسوولیت صفحه کودک و نوجوان در دو روزنامه و عضویت در شورای تألیف کتاب‌های درس (سال‌های 80 و 81) است. در حال حاضر نیز در زمینه روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی فرهنگی فعال است. از میان آثار او «نماز هواپیما» در سال 79 کتاب سال شناخته شد، «کوچه فرشته‌ها» در سال 78 کتاب سال جنگ شناخته و مورد تقدیر رییس جمهور قرار گرفت و کتاب «لبخند تو رنگ انار است» در سال 1381 به خاطر پرداختن به مضمون انسان‌گرایی در ادبیات کودک در سی و هشتمین دوره کتاب بلونیا تقدیر شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار