موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
221288
۲۰ بهمن ۱۳۹۹

بابایی: جای رشد زیادی در حوزه شعر انقلاب داریم

کبری بابایی، از داوران جشنواره شعر انقلاب، معتقد است جای رشد زیادی در حوزه شعر انقلاب داریم و می‌گوید: نمی‌توانیم توقع داشته باشیم بچه‌هایی که هیچ تصوری از انقلاب ندارند به خودی خود با کتاب‌های این حوزه ارتباط برقرار کنند و این ما هستیم که باید این انگیزه را در آن‌ها ایجاد کنیم.

به گزارش کودک پرس ،بعد از گذشت چهل و دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاهد انتشار کتاب‌های بسیاری در این حوزه برای عموم مخاطبان ازجمله کودکان و نوجوانان هستیم. البته این تالیفات چه در حوزه شعر، چه در حوزه داستان، چه در حوزه تاریخ‌نگاری و چه در حوزه‌های دیگر در طول چهار دهه گذشته دستخوش تغییرات و فراز و فرودهایی در میزان کمیت و کیفیت‌شان بوده‌اند که از نظر دور نمانده و از سویی از شرايط اجتماعي نیز تاثير پذیرفته است.

جای رشد زیادی در حوزه شعر انقلاب داریم
کبری بابایی، از داوران جشنواره شعر انقلاب و برگزیده یکی از دوره‌های این جشنواره نیز درباره وضعیت و جایگاه شعر انقلاب در حوزه کودک و نوجوان و میزان استقبال مخاطبان از آثار این حوزه، می‌‌گوید: مفهوم انقلاب خیلی گسترده است این فرصت را در اختیار شاعران قرار می‌دهد به مسائلی بپردازند که می‌تواند مورد توجه بچه‌ها قرار گیرد و مورد نیازشان باشد. مثلا آثاری که امسال در جشنواره شعر فجر به دستمان رسید به‌نظر من آثار خوبی بود مخصوصا از نظر محتوایی. بیشتر این آثار به روز بود و با دغدغه‌های امروزی بچه‌ها و مخاطبانش هم‌خوانی داشت و ادبیاتی نداشتیم که فقط بخواهد بازگوکننده دوره انقلاب باشد. شعرها مناسب مخاطب امروز بودند و درعین حال موضوع انقلاب و موضوعات اخلاقی مرتبطی که می‌تواند در دایره محتوایی انقلاب باشد را نیز دربر می‌گرفت. همچنین جرقه‌های خوبی در کارها در ایجاد نگاه نو دیده می‌شد اما واقعیت این است که ما در حوزه شعر انقلاب جای رشد زیادی داریم.

بچه‌ها بهترین مبلغان کتاب‌ها هستند 
شاعر مجموعه شعر انقلابی «سایه در باغ» می‌افزاید: نمی‌توانیم درباره میزان استقبال بچه‌ها از ادبیات کودک و نوجوان یا اختصاصا شعر انقلاب نظر قطعی بدهیم زیرا اگر ما چه به عنوان نویسنده و شاعر این حوزه و چه به عنوان ناشر، این اشتیاق را در مخاطبمان ایجاد نکنیم، نمی‌توانیم از بچه‌ها انتظار داشته باشیم وارد آن حوزه شوند اگر کتاب ما خوب باشد بیشترین مبلغان ما خود بچه‌ها هستند و با گفت‌وگوهایی که بینشان ردوبدل می‌شود کتاب ر ا تبلیغ می‌کنند. بنابراین در درجه نخست پدیدآورنده باید بتواند اثر خوب تولید کند.

شاعران باید انگیزه و شناخت لازم نسبت به انقلاب را در بچه‌ها ایجاد کنند
او در ادامه به اهمیت مسائل دیگر در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: در درجه بعدی ناشر باید بتواند به‌گونه‌ای کتاب را پخش کند که در معرض دید و دسترس مخاطبان قرار گیرد. در درجه بعدی تبلیغاتی که انجام می‌شود در حوزه فرهنگسازی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به درستی انجام شود. بعد از این مراحل است که می‌توانیم میزان استقبال مخاطبان از کتاب را ارزیابی کنیم. و نمی‌توانیم توقع داشته باشیم بچه‌هایی که هیچ تصوری از انقلاب ندارند به خودی خود با کتاب‌های این حوزه ارتباط برقرار کنند و این ما هستیم که باید این انگیزه را در آن‌ها ایجاد کنیم.

کبری بابایی، نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و مربی متولد 1361  در تهران است و مدرک کارشناسی فیلمسازی دارد. شعرهای او درباره کودکان و نوجوانان و زندگی و احساسات و تجربه‌های آن‌هاست. از آثارش می‌توان به «ستاره‌ات گم شد»، «من آدم آهنی شدم»، «لباس غول گم شد»، «گاو سفید گاو سياه» و «شهری که راه افتاد» اشاره کرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار