موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
221234
۱۹ بهمن ۱۳۹۹

کاهش کودک آزاری در دوران کرونا

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور از کاهش ۸.۸ درصدی همسرآزاری و ۳.۶ درصدی کودک آزاری در ۹ ماهه سال جاری در مقایسه با سال قبل خبر داد.

به گزارش کودک پرس ،تقی رستم وندی در نشست خبری امروز یکشنبه خود در تشریح عملکرد حوزه اجتماعی وزارت کشور گفت: ظرف دو سال اخیر با فشارهای اقتصادی و تحریم هایی مواجه بودیم که تاثیرات زیادی بر فضای اجتماعی کشور داشته است. در حقیقت کشور ظرف چهار دهه گذشته علی رغم پیشرفت های اقتصادی فراوانی که داشته با مشکلات ساختاری نیز در این حوزه مواجه بوده، به شکلی که در حوزه بیکاری ظرف سه دهه گذشته میانگین آن ۱۰ درصد بوده، در کنار آن مسائل دیگری همچون نابرابری و فاصله طبقاتی نیز از مسائلی است که به عنوان مولفه های اقتصادی تاثیرات بسیاری در حوزه اجتماعی داشته اند.

لزوم توجه به مولفه های اقتصادی، سیاسی، محیط زیست در حوزه اجتماعی

وی با اشاره به تحولات در حوزه سیاسی و روابط بین المللی در کشور تصریح کرد: در حقیقت علاوه بر مشکلات اقتصادی مسائل دیگری در حوزه سیاسی و روابط بین المللی نیز بر مشکلات ما در سال های اخیر افزوده و موجب تشدید مشکلات شده است. از سوی دیگر مشکلات طبیعی و بلایای طبیعی نیز فشار اجتماعی را بیشتر کرده است. در نتیجه وقتی می خواهیم در حوزه اجتماعی صحبت کنیم باید به همه مولفه های اقتصادی، سیاسی، محیط زیست و … توجه داشته باشیم.

وجود حدود ۳۰۰۰ پرونده آقایان در حوزه خشونت خانگی

وی تاکید کرد: در حوزه نزاع که همواره یکی از منابع تولید پرونده های قضایی در کشور بوده از سال ۹۴ تا کنون روند کاهشی را در نزاع فردی و جمعی شاهدیم. این کاهش در تجاوز به عنف نیز مشاهده می شود، اما در حوزه خشونت خانگی از سال ۹۰ تا ۹۸ متاسفانه بر اساس معاینات پزشکی قانونی ۲۴ درصد افزایش همسر آزاری را شاهد هستیم. البته خشونت خانگی می تواند پنهان باشد. یکی از شاخص ها معاینات پزشکی قانونی است که خانم هایی که مدعی خشونت خانگی هستند روی آنها انجام می شود. البته حدود ۳۰۰۰ پرونده نیز در مورد آقایان در حوزه خشونت خانگی داریم. آمار معاینات پزشکی قانونی نشان می دهد در ۹ ماهه سال جاری کاهش مختصری در این حوزه پدید آمده است که این آمار در حوزه همسرآزاری و کودک آزاری است. در ۹ ماهه امسال در مقایسه با سال قبل ۸.۸ درصد کاهش در همسرآزاری و ۳.۶ درصد کاهش در کودک آزاری را شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره مدیریت طلاق در کشور گفت: مدت چهار سال است که کارگروه ویژه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان کارگروه کاهش طلاق و افزایش ازدواج تشکیل شده که برنامه ای ملی با هفت محور عمده را دنبال می کند. این محورها شامل آموزش قبل از تصمیم به ازدواج در بحث همسرگزینی، آموزش حین ازدواج که شش واحد درسی به صورت عمومی برای تمامی زوجین در هنگام ازدواج ارائه می شود و همچنین مشاوره و آموزش های قبل از طلاق که در سامانه تسنیم ارایه می شود و آموزش های بعد از طلاق که در مورد کاهش آسیب های روحی و مراقبت از فرزندان طلاق در قالب هفت محور در این برنامه دیده شده است.

رستم وندی در پاسخ به سوالی در خصوص اعطای شناسنامه به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی نیز گفت: این موضوع قانون است و در حال اجراست ولی گزارش و نگرانی هایی وجود دارد که این مبحث پوششی باشد برای ورود اتباع خارجی به کشور اما این قانون تازه تصویب شده و باید مطالعات آن پس از مدت زمانی از اجرا، انجام شود. لذا باید صبر کنیم تا به حد کفایت این قانون اجرا و پس از انجام مطالعات، نسبت به آن قضاوت کنیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار