موقعیت فعلی شما : خانه/سازمان بهزیستی
221216
۱۸ بهمن ۱۳۹۹

آمار پایین سپردن کودکان به مهدهای کودک آسیب‌های بسیاری به دنبال دارد

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به آسیب‌هایی که متوجه کودکان و خصوصا کودکان زیر ۵ سال می‌باشد، گفت: یکی از علل بروز این آسیب‌ها عدم توجه خانواده‌ها به سپردن کودکان در مهد کودک است.

به گزارش کودک پرس ،مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به آسیب‌هایی که متوجه کودکان و خصوصا کودکان زیر ۵ سال می‌باشد، گفت: یکی از علل بروز این آسیب‌ها عدم توجه خانواده‌ها به سپردن کودکان در مهد کودک است.
عباس صادق‌زاده در کارگروه اجتماعی فرهنگی و سلامت زنان و خانواده استان کرمان افزود: متاسفانه درصد کودکانی که در مهدها توسط خانواده‌ها حضور پیدا می‌کنند کمتر از ده درصد است، به طوریکه که از کودکان واجد شرایط زیر شش سال استان کمتر از ۲۶ هزار نفر در ۷۰۰ مهد کودک حضور دارند.
مدیرکل بهزیستی استان افزود: آمار پایین سپردن کودکان به مهدهای کودک آسیب‌های بسیاری به دنبال دارد که یکی از آن‌ها همین مرگ و میر کودکان به علت حوادث مختلف است.
وی اذعان داشت: در کشورهای مختلف حدود ده درصد gpt صرف آموزش کودکان می‌شود در حالی که در کشور ما این شاخص زیر یک ونیم درصد است وقتی که ما حمایت آموزشی را از خانواده‌ها که عمده‌ترین مشکل آن‌ها فرستادن کودکان به مهد هاست از سمت دولت نداشته باشیم آسیب‌های مختلفی از جمله کودک آزاری و سو استفاده‌های دیگر دچارشان می‌شود.
وی اظهار داشت: دولت باید حمایت ازخانواده‌ها برای سپردن فرزندان به مهدهای کودک را در سرلوحه کار خود قرار دهد.
وی با اشاره به راه‌اندازی روستا مهدها و مهدهای کودک در حاشیه شهرها گفت: در این مراکز مقرر شد یک وعده غذای گرم بین فرزندان توزیع شود که پس از مدتی دیدیم همین موضوع در استقبال خانواده‌ها از مهدهای کودک تاثیر مثبت داشته است.
صادق زاده یکی دیگر از دلایل بروز آسیب‌ها در کودکان را در نداشتن مهارت در خانواده‌ها دانست و گفت: خانواده‌های ما از بُعد مهارت‌های فرزند پروری بشدت ضعف دارند، در همین چند روزه شاهد اتفاقات مختلفی در شهرستان‌های استان بودیم که ریشه اش به نداشتن مهارت کنترل خشم توسط مادر یا پدر خانواده برمی‌گردد.
وی بیان کرد: باید به بحث مهارت آموزی خانواده‌ها خصوصا مادرها توجه کرد.
صادق زاده با تاکید بر اینکه باید به آسیب‌های دوره کودکی توجه داشت افزود: مراکز آموزش مهارت‌های زندگی در چند شهرستان بزرگ استان راه‌اندازی شده و راه اندازی این مراکز در تمامی شهرستان‌های استان در دستور کار قرار دارد، چرا که با هزینه پایین می‌توان جلوی بسیاری از آسیب‌ها را گرفت.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان، همکاری همه دستگاه‌ها را در ساماندهی کودکان کار و خیابانی خواستار شد و گفت: شیوه نامه ساماندهی کودکان خیابانی که از روی قانون حمایت از کودکان و اطفال نوشته شده، تقسیم کار مشخص شده و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده و اگر همان شیوه نامه اجرا شده و همه دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل کنند مشکلی به عنوان کودک خیابانی نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: بحث کودکان خیابانی و کار مشکل حادی نیست و چیزی نیست که از عهده آن برنیاییم، اما اشکال اصلی در طول تاریخ موازی کاری‌ها و عدم همکاری هاست.
صادق زاده ادامه داد: بهزیستی محور کار است و دستگاه قضائی نقش کلیدی دارد، اما دستگاه‌ها و نهادهای دیگر نیز باید در کنار ما قرار گیرند.
وی گفت: بحث حمایت از خانواده‌ها و ساماندهی خانواده‌ها را داریم که امسال به عنوان کمک برای توانمند سازی کودک رقم‌های بسیار خوبی را پرداخت کردیم.
وی ابراز داشت: طی سال جاری ۱۴۰۲ نفر از کودکان خیابانی و کار را ساماندهی کردیم که ۴۵۳ نفر آن‌ها ایرانی و مابقی اتباع بیگانه هستند که خود اتباع هم دو گروه هستند تعدادی مجاز و بقیه غیر مجاز که بعضا افراد تکراری هم در آن‌ها وجود دارد.
صادق زاده اذعان داشت: ۸۹ نفر از اِین بچه‌ها در مراکزشبانه روزی نگه داری میشوند و ۹۵۳ نفر نیز خدمات آموزشی میگیرند
وی افزود: راه‌های خوبی برای ساماندهی کودکان وجود دارد، اگر دستگاه‌ها طبق قانون وظیفه‌ای که بر گردن دارند انجام دهند، کودک خیابانی نخواهیم داشت.

جمع‌آوری کودکان کار وظیه ما نیست
علیرضا وحیدزاده معاون امور اجتماعی بهزیستی کرمان هم در این نشست با تشریح شیوه نامه جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی پرداخت و گفت: شناسایی و جذب کار ماست، ولی جمع آوری کار ما نیست
و اگر قراراست جمع اوری داشته باشیم نیاز به مرکز غربالگری خواهیم داشت که این کودکان را تفکیک کند
وی افزود: در همین رابطه با یک ngo قرارداد بستیم، اما چون در فرایند شیوه نامه مرکز غربالگری نداریم امروز باید ایجاد این مرکز تصویب شود
وحید زاده اذعان داشت: موضوع دیگر بحث کودکان کار است و با توجه به تورم و بحران اقتصادی کودکان کار افزایش یافته اند و از دید مددکاری امن‌ترین جا برای کودکان همان سر چهار راه است و اگر آن‌ها را برانیم، بجاهای دیگر و کارهای دیگر واداشته میشوند و آسیب‌های جدی تری می‌بینند و باید برای اقتصاد آن‌ها و وضعیت کودکان فکری کرد

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار