موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
221174
۱۶ بهمن ۱۳۹۹

بلندپروازی‌های بن‌سلمان و محرومیت میلیون‌ها کودک یمنی از تحصیل

ائتلاف متجاوز سعودی از سال ۲۰۱۵ با حمله به دانش‌آموزان، معلمان و زیرساخت‌های آموزشی یمن، تاثیر مخربی بر سیستم آموزش این کشور گذاشت و میلیون‌ها کودک را از دسترسی به آموزش محروم کرد.

به گزارش کودک پرس ،عربستان با همراهی امارات، بحرین، سودان و آمریکا در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ با تشکیل ائتلاف عربی- آمریکایی، در عملیاتی با عنوان «طوفان قاطعیت» تجاوز به کشور یمن را آغاز کرد. کمتر از دو ماه دیگر جنگ ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن وارد هفتمین سال می‌شود.

جنگی که به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت آغاز شد، اما تاکنون نتیجه‌ای جز بیش از ۱۰۰ هزار کشته، صد‌ها هزار زخمی، حدود ۴ میلیون آواره و از بین رفتن زیرساخت‌های یمن برای سعودی‌ها به همراه نداشته است.
بیش از ۱۲ میلیون کودک یمنی نیازمند کمک‌های بشردوستانه
سعودی‌ها و همپیمانان آن‌ها هرگز فکر نمی‌کردند که جنگی که به دنبال بلند پروازی‌ها و کم‌تجربگی «محمد بن سلمان» که آن زمان تازه به عنوان وزیر دفاع عربستان معرفی شد و هنوز ولیعهد نشده بود، پنج سال طول بکشد وگرنه بار‌ها شعار پایان جنگ در مدت کوتاه را در اوایل جنگ تکرار نمی‌کردند.
از سوی دیگر این جنگ در حالی در روز‌های آینده وارد هفتمین سالش می‌شود که شرایط در یمن هر روز بدتر می‌شود به حدی که قحطی این کشور را فرا گرفته و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در یمن به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده و اکنون مشکلات بیماری کرونا هم به آن اضافه شده است.
سازمان حامی حقوق زنان و کودکان «انتصاف» یمن در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، از مارس ۲۰۱۵ تاکنون سه هزار و ۷۹۸ کودک و ۲ هزار و ۳۹۲ زن در بمباران‌های ائتلاف سعودی جان خود را از دست داده‌اند. براساس این گزارش، در مدت یاد شده چهار هزار و ۸۹ کودک و ۲ هزار و ۸۰۰ زن نیز زخمی شده‌اند و از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار کودک یمنی زیر پنج سال، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کودک (۴۷ درصد آنها) به سوء تغذیه مبتلا هستند. همچنین براساس تازه‌ترین گزارش صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در سال ۲۰۲۱، ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار کودک یمنی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.
جنایت سعودی‌ها علیه بخش آموزش یمن
سعودی‌ها در کنار خسارت‌های انسانی و مادی که بر مردم یمن تحمیل کردند، بخش آموزش این کشور فقیر عربی را نیز با مشکلات زیادی رو به رو کردند؛ براساس اعلام یونیسف بیش از ۲۵۰۰ مدرسه در طول جنگ تعطیل شدند و دو سوم از مدارس در اثر حملات ﺁسیب دیده اند و ۷ درصد از مدارس هم به عنوان پناهگاه برای ﺁوارگان استفاده شده است.
یونیسف اکتبر ۲۰۲۰ در گزارشی اعلام کرد، وضعیت وخیم در یمن، از جمله درگیری‌های جاری، فجایع طبیعی (سیل)، بیماری‌های گسترده (وبا، سرخک، فلج اطفال) و فقر‏، بیش از دو میلیون کودک را از مدرسه بیرون رانده و ۵ میلیون ۸۰۰ هزار کودک را که پیش از همه گیری کووید ۱۹ در مدرسه ثبت نام کرده اند، در معرض خطر قرار داده است؛ همچنین در اثر جنگ و محاصره همه جانبه یمن از سوی ائتلاف سعودی، حقوق معلمان در ۱۱ استان پرداخت نمی‌شود و این وضعیت سبب شد شمار زیادی از معلمان به مشاغل دیگری که با جایگاه اجتماعی آن‌ها نیز سازگاری ندارد، روی آوردند.
مرکز حقوق بشری «عین الانسانیه» نیز دسامبر ۲۰۲۰ در گزارشی با اشاره به اینکه شمار شهدا و مجروحان تجاوزگری ائتلاف سعودی، به بیش از ۴۳ هزار غیر نظامی رسیده است،‌ افزود:‌ از آغاز حملات ائتلاف سعودی آمریکایی به یمن، ۹ هزار و ۵۲۶ تأسیسات زیربنایی یمن از جمله ۱۵ فرودگاه، ۱۶ بندر، ۳۰۵ نیروگاه و ۵۴۵ شبکه و ایستگاه ارتباطی تخریب شده است.
در همین حال، «همدان الشامی» معاون وزیر آموزش و پرورش یمن آوریل ۲۰۲۰ در گزارشی اعلام کرد: نیرو‌های ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی تاکنون سه هزار و ۶۵۲ مدرسه و مرکز آموزشی را در استان‌های مختلف یمن مورد هدف قرار دادند که از این تعداد، ۴۱۲ باب مدرسه به طور کامل تخریب شده است. وی افزود: مراکز آموزشی استان‌های حجه با ۱۱۰ باب مدرسه و صعده با ۱۰۶ باب مدرسه بیشترین آسیب را طی این مدت دیده‌اند. معاون وزیر آموزش و پرورش یمن همچنین خاطر نشان کرد: خسارت‌های جانی و مالی وارد شده به بخش آموزش و پرورش یمن بر اثر تجاوز ائتلاف سعودی در ۱۲۰ صفحه جمع آوری شده است و در آن به شهادت صد‌ها دانش آموز دختر، پسر، کادر آموزشی و تاثیرات منفی حملات وحشیانه نیرو‌های ائتلاف به بیش از پنج میلیون و ۸۹۵ هزار و ۲۲۰ دانش آموز دختر و پسر و ۲۰۰ هزار معلم نیز اشاره شده است. الشامی مجموع خسارت‌های مالی وارد شده به بخش آموزش و پرورش یمن بر اثر حملات نیرو‌های ائتلاف را حدود سه تریلیون ریال واحد پول ملی این کشور اعلام کرد.
لزوم پاسخگو بودن ائتلاف متجاوز سعودی و همپیمانان آن
همه جنایت‌های جنگی که طی ۶ سال گذشته، ائتلاف سعودی علیه یمن انجام داده، با استفاده از تسلیحات آمریکایی و غربی بوده است؛ براساس اعلام انستیتوی تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم، آمریکا از سال ۲۰۱۵ بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تجهیزات نظامی عربستان بوده و ۷۳ درصد واردات سلاح‌های این کشور را به خود اختصاص داد. انگلیس نیز از سال ۲۰۱۵ تاکنون، مجوز فروش ۶.۴ میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرده است.
در حالی که ویروس مرگبار کرونا، مردم جهان را به خود مشغول کرده و کشور در محاصره همه جانبه یمن نیز از این بلا در امان نمانده، اما آل سعود و همپیمانان آمریکایی – عربی اجازه تحصیل را به کودکان یمنی نمی‌دهند. آنچه اکنون ضرورت دارد، پایان جنگ بی حاصل سعودی‌ها در یمن و سپردن سرنوشت مردم این کشور به خودشان است.
‌مردم یمن در طول ۶ سال گذشته نشان دادند با وجود تمامی هجمه‌هایی که علیه آن‌ها می‌شود هرگز در مقابله با متجاوزان و جنگ رو در رو با اشغالگران ابایی ندارند؛ سازمان‌ها و کشور‌های مدعی حقوق بشر هم باید برای برقراری صلح و بازگشت امنیت به یمن به ویژه برای کودکانی که از عواقب تلخ ناشی از درگیری‌ها و پیامد‌های ﺁن رنج برده اند، تلاش کنند و متجاوزان سعودی و همپیمانان آن نیز باید برای ارتکاب و همراهی با این جنایات پاسخگو باشند.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار