موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
221133
۱۵ بهمن ۱۳۹۹

چهار هزار کودک کار در خیابان‌های پايتخت حضور دارند

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور چهار هزار کودک کار در خیابان‌های تهران، خواستار مداخله دولت و نهادهای حمایتی برای رفع چهره فقر از جامعه به ویژه تکدی‌گری کودکان شد.

به گزارش کودک پرس ،حسین رجایی نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن مدارس موجب افزایش تعداد کودکان کار و خیابان شده است، ادامه داد: موضوع کودکان کار بیش از آنکه یک آسیب اجتماعی باشد، یک معضل اخلاقی آزاردهنده برای جامعه ماست که می‌تواند سویه امنیتی نیز پیدا کند.
وی افزود: در برخورد با پدیده کودکان کار کمترین تقصیر متوجه خانواده‌هاست زیرا قالب این خانواده‌ها فاقد امکانات مالی و اقتصادی برای گذران امور زندگی هستند و از طرفی شرافت آنها اجازه نداده است تا برای کسب درآمد، تن به اقدامات خلاف قانون و شرع دهند.
نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر نقش دولت برای از بین بردن چهره زشت حضور کودکان کار در خیابان، خاطرنشان کرد: به دلیل مدیریت غلطی که در اقتصاد کشور در چند سال اخیر انجام شده است، افزایش فاصله طبقاتی یک واقعیت غیر قابل انکار است. همین عامل سبب شده است که در اینجا نقش نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای کمک به خانواده‌های محروم پر رنگ‌تر می‌شود.

رجایی با بیان اینکه آثار و تبعات منفی دوری از تحصیل و کار کودکان 10 تا 15 سال آینده بروز می‌کند، اظهار کرد: متاسفانه شاهدیم که یک فرد یا گروه به بهانه ساماندهی این کودکان در خیابان، از آنان سوء استفاده می‌کند اما دولت با این همه امکانات و اختیارات، توانایی کنترل و مدیریت کودکان کار و خیابان را ندارد.
وی ساماندهی و مدیریت حضور کودکان در خیابان را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: شاهد فعالیت تعداد زیادی از کودکان به عنوان نیروهای تفکیک زباله از سوی پیمانکاران یا به صورت تفکیک زباله غیر قانونی هستیم و امروز چهار هزار کودک کار در خیابان و سر چهارراه‌های تهران حضور دارند.
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی به تجربات موفق دولت و شهرداری در تاسیس گرمخانه‌ها برای افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب اشاره کرد و گفت: باید اعتبارات مناسب در اختیار نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد قرار گیرد تا امکان کمک به خانواده‌های کودکان کار و جلوگیری از حضور آنان در خیابان را داشته باشند. در این خصوص جلساتی در گذشته در وزارت کشور برگزار شده است اما هنوز شاهد نتیجه عملی نیستیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار