موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
221123
۱۵ بهمن ۱۳۹۹

میزان دختران باز مانده از تحصیل رو به افزایش است/ آموزش مهارت کودک یاری به دانش آموزان در 10 استان

فرحناز مینایی پور گفت: برای زنان سرپرست خانوار در آموزش و پروروش مسکن لحاظ شده است. همچنین آموزش‌های ویژه برای این افراد در نظر گرفته شد.

به گزارش کودک پرس ،نشست خبری فرحناز مینایی پور، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان  امروز صبح به مناسبت فرارسیدن روز زن برگزار شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان در ابتدای این نشست گفت: آموزش و پرورش بزرگترین وزارت خانه بوده و بیشترین تعداد زنان دراین وزارتخانه شاغل هستند. در کشور 2 میلیون 400 کارمند دولت  وجود دارد که ازین تعداد یک میلیون و 500 هزار نفر زن شاغل در وزارت آموزش و پرورش فعالیت می کنند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان افزود: پوشش تحصیلی دختران قبل از انقلاب اندک بوده است. هم اکنون در مقطع ابتدایی 70 درصد دختران  به تحصیل می پردازند  و تلاش شده در دیگر مقاطع میزان تحصیل دختران رو به رشد باشد. درضمن حضور دختران  و وضعیت تحصیل آنها مطلوب است.

مینایی پور ادامه داد: امور زنان در آموزش و پرورش در پی کاهش ضعف‌ها برای جامعه زنان و ارائه راهکارها است.

او افزود: هدف از اقدامات بسترسازی شایستگی و نقش‌آفرینی دانش‌آموزان دختر، دسترسی به عدالت جنستی، توان‌افزایی، زنان فرهنگی و … است و  بر اساس سیاست‌های امور زنان الگوسازی باورهای دینی، گسترش عدالت آموزشی در مناطق غیربرخوردار، ارتقای سلامت و نشاط دختران، تحکیم و تعالی بنیان خانواده و … بر اساس سیاست گذاری‌های زنان فعالیت‌ها را پیگیری می‌کنیم.

مشاور وزیرآموزش و پرورش در امور زنان با اشاره به اقدامات انجام شده ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه طرح‌های همچون آموزش سواد زندگی با هدف خوب زیستن  و بر مبنای زندگی ایرانی  و اسلامی، آموزش مهارت کودک یاری در 10 استان به شکل پایلوت انجام شده است.

به گفته او در شرایط کنونی جامعه خانواده‌ها به سمت تک همسری پیش می‌روند. سال‌های گذشته برای دختران طرح کادر ارائه می‌شد  و دختران با مراحل رشد کودک آشنا می‌شدند. هرچند هم اکنون بعد از ازدواج هم این مهارت را ندارند.

مینایی پور افزود: هدف از ارائه دوره‌های کودکیاری اقدامات در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است. هدف کیفی مهارتی در آماده‌سازی نقش مشترک، آشنایی با سلامت جسمی کودکان و تغذیه مناسب کودکان است که کتابی تهیه و در حال ساخت شبیه ساز هستیم.

به گفته او در 10 استان پسران آموزش‌های ویژه به خود را به شکل جداگانه گذرانده اند. همچنین دوره‌های ضمن خدمت، برگزاری توان افزایی زنان در آموزش و پرورش برگزاری شد و در حال تکمیل مطالعات زنان برای مشاوران زنان هستیم.

او درباره شاخص‌های عدالت جنسیتی گفت: آموزش و پرورش بیشترین گستره نفوذ را داشته و برنامه‌هایی در این زمینه تدوین شده است. از طریق معاونت‌های آموزشی دستیابی به امکان آموزش برای تحصیل بررسی شده و میزان حضور دختران را بررسی می‌کنیم. همچنین دستیابی به آموزش را برای این افراد فراهم می‌کنیم.

مینایی پور تصریح کرد: برای آموزش شاخص عدالت جنسیتی، استفاده از زنان فرهنگی در ساخت و ساز مدرسه، آموزش حقوق ، حمایت از دانش آموزان در مناطق محروم و … انجام شده است. در دوران کرونا دسترسی به فضای آموزشی کاهش یافته و تهیه وسایل آموزشی در اولویت قرار دارد.

او افزود: تهیه بسته‌های بهداشتی برای دختران در مناطق محروم در دستور کار است.هفته‌ای سه ساعت به ورزش باری حرکات اصلاحی دختران و زنان فرهنگی اختصاص داده شده است.  همچنین پایش زنان فرهنگی و غربالگری زنان فرهنگی و سرپرست خانوار را در دستور کار قرار دادیم. یکی از شاخص‌های فعالیت اقتصادی است که در معاونت متوسطه فعالیت‌های کارآفرینی بررسی شده است.

مینایی پور ادامه داد: امسال در پی انعقاد تفاهم نامه با وزارت کار در به منظور آموزش کارآفرینی به دختران هستیم. سال گذشته تفاهم نامه‌ای با نهاد زنان ریاست جمهوری منعقد شد که آموزش دختران مورد توجه قرار می‌گیرد.

مشاور وزیرآموزش و پرورش در امور زنان در پاسخ به برنا درباره کم و کیف آموزش مهارت های زندگی به دختران گفت: با هدف در مسیر خوب زیستن برای دختران طرح‌های متعدد برگزار شده است. در کنار آن معاونت پرورشی اقدامات متعدد انجام داده است. امسال به دلیل شیوع کرونا آموزش‌ها را به سمت فضای مجازی برده شده است. استان‌ها با خلاقیت‌های مختلف تولید محتوا کرده  و فعالیت‌های مطلوبی به شکل مجازی برای دختران انجام شده است.

او درباره بازماندگی دختران از تحصیل گفت: پوشش تحصیلی مقطع اول ابتدای 97 درصد و متوسطه اول 92 درصد و متوسطه دوم 80 درصد است. امسال در شرایط کرونا میزان بازماندگی از تحصیل افزایش داشته است زیرا بسیاری از دانش آموزان به تبلت دسترسی ندارند و باید وسایل  آموزشی برای آنان فراهم می‌شود.

مینایی پور تصریح کرد:  معمولا دانش آموزان در سامانه سناد ثبت نام شده اند، اما مشخص نیست که درس می‌خوانند یا خیر. باید در زمان برگزاری آزمون تعداد افراد بررسی شود تا میزان آمار بازماندگی از تحصیل مشخص شود.

او ادامه داد: تلاش می‌شود از شیوه های متخلف پوشش تحصیلی را به حداکثر رساند. هم اکنون آمار دقیقی از میزان دختران بازمانده از تحصیل نداریم.

مینایی‌پور درباره اقدامات برای زنان سرپرست خانوار گفت: برای زنان سرپرست خانوار مسکن لحاظ شده است. همچنین آموزش‌های ویژه برای این افراد در نظر گرفته شد. قاعدتا باید بتوان این مسیر را به سهولت طی کرد و با این افراد بیش از پیش همکاری کرد.

مشاور وزیرآموزش و پرورش در امور زنان در پایان افزود: در گذشته افراد استخدام در آموزش و پرورش تا دو سال نمی‌توانستند انتقالی پیدا کنند. در این باره پیگیری‌هایی انجام شده تا زوج فرهنگی را به یک مکان انتقال داده و ادامه خدمت شان را در یک خطه بگذرانند. در این زمینه قول مساعد از مسئولان اخذ شده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار