موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
221099
۱۵ بهمن ۱۳۹۹

به کارگیری کودکان زیر ۱۵ سال در اصناف ” جرم ” است

علی اکبر صحرانورد با اشاره به اینکه در خراسان شمالی از ابتدای سال تاکنون تعداد 206 پرونده کودکان کار در مراکز روزانه بهزیستی تشکیل شده است، گفت: اصنافی که کودکان زیر 15 سال را به کارگیری کنند، مجرم تلقی می شوند.

به گزارش کودک پرس ،علی اکبر صحرانورد، معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان اظهار داشت: در سطح استان خراسان شمالی سه مرکز برای شناسایی و ساماندهی کودکان کار و خیابانی فعال هستند.

وی ادامه داد: از این تعداد یک مرکز شبانه روزی جهت نگهداری کودکان خیابانی و دو مرکز روزانه هستند که مداخلات تخصصی و سایر اقدامات همچون دوره های آموزشی و فنی و حرفه ای و مشارکت ها، کارهای مددکاری را دریافت می کنند.

صحرانورد با اشاره به اینکه در 9 ماه ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 17 نفر در مرکز شبانه روزی نگه داری شده اند، گفت: علاوه بر این در مراکز روزانه تعداد 206 پرونده تشکیل شده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته اند.

وی یادآور شد: ساماندهی کودکان کار و خیابان از موضوعاتی است که فعالیت های چند بخشی ارگان ها را می طلبد، به همین دلیل ستادی تحت عنوان کودکان کار و خیابان تشکیل و در این ستاد مصوباتی به تصویب رسیده است.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی با اشاره به اینکه کودکان کار و خیابان در دو گروه جداگانه ساماندهی می شوند، گفت: کودکان خیابانی افرادی هستند که رزق و روزی شان و خوابشان در سطح خیابان است که در استان خراسان شمالی خوشبختانه این کودکان را نداریم.

صحرانورد گفت:  پیگیری و رصدها از کودکان کار خیابانی در حال انجام است، خانواده های این کودکان شناسایی شده اند، خدمات روانشناسی و مددکاری دریافت کرده اند، و در بازه 6 ماه نخست شیوع کرونا به شدت حضور این کودکان در سطح خیابان کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد:  برخی از این کودکان در خانواده هایی هستند که وضعیت اقتصادی نامناسب ندارند، اما شاید به دلیل اقبالی که مردم از سر ترحم نسبت به این افراد دارند، این مشاغل کاذب را انتخاب کرده اند زیرا گاها درآمدی که این کودکان کسب می کنند بیشتر از مساعدت های بهزیستی است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همچنین بازدید هایی از طریق اصناف انجام شده است زیرا اصنافی که کودکان زیر 15 سال را به کارگیری کننده، مجرم تلقی می شوند.

صحرانورد اضافه کرد: باتوجه به اینکه دوره های فنی و حرفه ای برای افرادی بالای 15 سا برگزار می شود، با شناسایی این کودکان که سنشان به 15 سال نمی رسد، خانواده هایشان را جهت گذراندن دوره ها معرفی می کنند.

وی با اشاره به اینکه خانواده های فاقد فرزند از طریق سامانه فرزندخواندگی درخواست و تشکیل پرونده می دهند، گفت: این سامانه به صورت کشوری رصد می شود و خارج از این سامانه نمی توان موضوع را پیگیری کرد.

صحرانورد خانواده های  در صف درخواست فرزندخواندگی در خراسان شمالی را 187 خانواده برشمرد و گفت: در سال جاری تعداد 28 فرزند به آنها تحویل داده شد.

 این مقام مسئول گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 41 کودک معتاد شناسایی و به بیمارستان ها جهت سم زدایی ارجاع داده شده اند.

وی افزود:  طی تفاهم نامه با علوم پزشکی، روند درمان این کودکان در بیمارستان ها انجام و بعد از پاک شدن درصورت که خانواده داشته باشند به منزل برمی گردند در غیر اینصورت به مراکز بهزیستی جهت نگه داری تحویل داده می شوند.

وی یادآور شد: همچنین برای کودکان کار و خیابانی در 9 ماهه سال جاری اعتباری بالغ بر 141 میلیون تومان در راستای آموزش و توانمند سازی آنها اختصاص داده شده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار