موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
221054
۱۴ بهمن ۱۳۹۹

زیارت امام مهربان با چاشنی بازی و سرگرمی

پایگاه‌های‎ «کبوترانه» حرم مطهر رضوی این روز‌ها به دلیل شیوع کرونا خدمات متفاوتی به زائران کودک ارائه می‌کنند و با چاشنی بازی و سرگرمی زیارت را برای آنان شیرین می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ،اگر از هر یک از ما بپرسند، شیرین‌ترین خاطره‌ زیارتتان کدام است، احتمال قریب به یقین، همگی به یکی از روزهای خاطره‌انگیز زیارت در ایام کودکی اشاره می‌کنیم. دورانی که بی‌هیچ آداب و ترتیبی از ساعتی حضور در صحن‌های گسترده و شلوغ حرم لذت می‌بردیم. نمی‌شود حرم را بدون جست و خیز و سروصدای خنده‌ها و گریه‌های بچه‌ها تصور کرد. حتماً بخشی از طراوت و سرزندگی این فضای معنوی را آنها می‌سازند.

تدارک آستان قدس رضوی برای بچه‌ها حتی در ایام کرونا

آستان قدس رضوی برای زائران کوچک حرم مثل بزرگترها طرح و برنامه‌های متنوعی را تهیه و تدارک می‌بیند تا همه از این حضور معنوی بهره‌مند شوند. تا پیش از شیوع کرونا و حضور پر رونق‌تر زائران در حرم مطهر، بخش‌های مختلفی از جمله شهربازی معارفی، نمایشگاه کبوترانه، پایگاه فرهنگی شهید هاشمی‌نژاد با انواع اسباب بازی، نمایش و برنامه پذیرای حضور کودکان بود. اما در این اوضاع کرونایی هم تدابیر لازم برای ساختن یک خاطره کودکانه از زیارت از قلم نیفتاده و با تغییر شرایط زیارت، پایگاه فرهنگی «کبوترانه» هم به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در قالب راه‌‎ا‌ندازی پایگاه‌های متعدد در جای‌جای بارگاه منور رضوی به فعالیت‌های فرهنگی خود برای کودکان ادامه داده است.

یکی از این پایگاه‌های ارائه خدمات کودکانه در ورودی باب‌‌السلام واقع شده که پذیرای کودکان بالای ۴ سال است و هر روز از ساعت ۱۰ صبح، بچه‌ها دست در دست والدین خود راهی این پایگاه می‌شوند تا دقایقی مشغول بازی و سرگرمی شوند و پدر و مادرها هم با خیال آسوده زیارت کنند. هر چند در این ماه‌های کرونایی، شمار کودکان زیاد نیست ولی همچنان استقبال از این پایگاه‎‌ها گرم و پررونق است.

محمد و خواهر خردسالش اسماء، همراه مادرشان از راه می‌رسند و هنوز مادر مشغول دادن مشخصات فردی و شماره تماس به یکی از خادمان پایگاه است که با ذوق و شوق خودشان را به داخل می‌اندازند تا از قصه‌ای که خانم‌مربی می‌خواند عقب نمانند. همه جور دختر و پسرِ کم سن‌وسال روی صندلی‌های رنگارنگ، با فاصله معینی از هم نشسته‌اند. برخی شرّوشور بیشتری دارند و کمتر آرام و قرار می‌گیرند و زحمت مربی را افزون می‌کنند و بعضی‌ها هم با آرامش کامل و دست به سینه گوش به حرف‌های مربی سپرده‌اند.

آموزش آداب زیارت امام مهربان در قالب بازی و سرگرمی

محمد در حالی که دست خواهر کوچک‌اش را گرفته وارد جمع می‌شود. مربی پایگاه، خانم سلمانی از او استقبال می‌کند و بعد از پرسیدن نام و نشان‎شان، از آنها هم دعوت می‌کند که شنونده داستان «اذان پرندگان» باشند. داستانی که قهرمانش یک خروس سفید است. خانم مربی برای بچه‌ها تعریف می‌کند که چطور به فرموده حضرت رضا (ع)، خروس‌ها هر صبح با آواز خوش همه را برای نماز اول وقت بیدار می‌کنند.

بچه‌های پر جنب و جوش کلاس که آرام و قرار ندارند و گه‌گاه نظم را برهم می‌زنند، مربی را مجبور می‌کند، بلند شود و نقش خروس را خودش بازی کند تا حواس همه جمع ماجراهای قصه شود. بچه‌ها را هم دعوت به مشارکت می‌کند. از یکی می‌پرسد، می‌داند خروس چه حیوانی است؛ از دیگری نوع صدای خروس را جویا می‌شود و با هر جواب نادرستی، صدای قه‌قهه خنده فضای پایگاه را پر می‌کند تا اینکه بالاخره قصه به سر می‌رسد و کلاغ داستان مثل همیشه دنبال کارش می‌رود.

بازی، زیارت، مسابقه، سرگرمی و آخر هم جایزه

سپس خانم سلمانی با نمایشی دیگر، شکل ساده سلام دادن به حضرت رضا (ع) و دعا کردن را به بچه‌ها می‌آموزد، سپس آن را به مسابقه می‌گذارد. کودکان به شوق گرفتن تأیید از مربی، در نمایش دادن آموزه‌ها از هم پیشی می‌گیرند. مسابقه‌ای که برنده‌ و بازنده ندارد‌ و همه یک برگ الگوی نقاشی هدیه می‌گیرند تا در خانه رنگ‌آمیزی کنند. بچه‎‌های کم سن‎‌تر هم بروی یک برگه نقاشی می‌کشند تا سرشان گرم شود.

به‌سرعت برق و باد وقت می‌گذرد و با سر رسیدن پدر و مادرها، بچه‌ها با شادی و خنده از خانم مربی خداحافظی می‌کنند و به امید یک روز زیارتی دیگر راهی خانه می‌شوند. از محمد که ۶ سال دارد می‌پرسیم کلاس قصه چطور بود؟ می‌گوید: «خوب بود. بیشتر از مسابقه خوشم آمد. دوباره بیایم حرم، دوست دارم بازم بیایم اینجا». بعد در حالی که با یک دست چادر مادرش را ‌گرفته و با دستی برگه نقاشی با تصویر گنبد و گلدسته امام هشتم را، با آب و تاب برای او تعریف می‌کند که چطور در نمایش شرکت کرده.

شیفت خدمت در پایگاهی برای تربیت دینی بچه‌ها

محبوبه سلمانی یکی از مربیان کودک و نوجوان این پایگاه است که سه ساعت شیفت خدمتی خود را با عشق و علاقه با این بچه‌ها می‌گذراند. این خادم قصه‌گوی حرم درباره کیفیت اجرای برنامه‌های فرهنگی در این پایگاه می‌گوید: در فاصله حداکثر نیم ساعته تا بازگشت والدین، بچه‎‌ها حین بازی و شنیدن قصه‌های مربیان، با مفاهیم و معارف دینی مخصوصاً زیارت آشنا می‌شوند. والدین هم با فراغ بال، اعمال زیارت خود را انجام می‌دهند و بعد با دادن مشخصات، بچه‌ها را تحویل می‌گیرند.

به گفته این خادم و مربی پرورشی، پایگاه‌های «کبوترانه» در اماکن متبرکه حرم مطهر از جمله رواق امام خمینی (ره)، رواق نجمه خاتون، رواق حضرت زهرا (س)، رواق دارالحجة، رواق دارالولایة و پایگاه شهید هاشمی‌نژاد از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷:۳۰ پذیرای کودکان هستند.

خدمت روزانه به ۱۵۰ کودک و شیرین کردن زیارت برای آنان 

سلمانی با بیان اینکه روزانه به طور متوسط به ۱۵۰ کودک خدمت فرهنگی ارائه می‌شود، اضافه می‌کند: به جز انتقال آداب زیارت، به فراخور ایام و مناسبت‌های مذهبی، انواع بازی و سرگرمی و قصه کوتاه برای پر کردن اوقات کودکان در این پایگاه‌ها در نظر گرفته شده است که داستان‌های زندگی و سیره اهل بیت (ع) به ویژه امام رضا (ع) در اولویت هستند. روزهای جمعه هم غالب محتواهای آموزشی و سرگرم ‎کننده با محوریت فرهنگ مهدوی ارائه می‌شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار