موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
221046
۱۳ بهمن ۱۳۹۹

تأمین و ارتقای حقوق کودکان وبهبود وضعیت آنان

به مناسبت دهه فجر ، روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور، گزارشی از اقدامات و عملکرد زنان و خانواده منتشر کرد.

به گزارش کودک پرس ،روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور، گزارشی اجمالی از  اقدامات  زنان و خانواده با هدف استفاده رسانه ای و تبیین اقدامات مهم انجام گرفته در این حوزه برای  افکار عمومی را به شرح ذیل منتشر کرد:

تأمین و ارتقای حقوق کودکان و بهبود وضعیت آنان

از اواسط دولت یازدهم طبق توافق بین وزارت کشور و وزارت دادگستری، دفاتر امور زنان و خانواده استانداری های سراسر کشور به عنوان ساختار متناظر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری، عهده دار رصد، هماهنگی و نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی استان در زمینه حقوق کودک شده اند. در این راستا دفتر امور زنان وخانواده  در سطح ستاد نیز طی تعامل با وزارت دادگستری در قالب شورای هماهنگی مرجع و کارگروه های ذیل آن به راهبری و هدایت دفاتر متناظر استانی پرداخته است.

همچنین در راستای این مسئولیت، شناسایی چالش های بومی کودکان از دیگر عملکردهای دفاتر امور زنان وخانواده استان ها در دو دولت گذشته به شمار می رود.

همکاری با مرکز بین الملل وزارت کشور برای ایجاد ظرفیت جهت کسب شاخص شهرهای دوستدار کودک و پیوستن شهرهای بالقوه به شبکه شهرهای دوستدار کودک از دیگر اقدامات این دفتر در سطح ستاد در راستای بهبود وضعیت کودکان است.

گفتنی است، در دولت یازدهم این دفتر با تدوین “سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی” با مشارکت دستگاه های اجرایی در راستای تکلیف قانونی ماده ۲۲۷ برنامه پنجم توسعه، موضوع امنیت زنان وکودکان را مورد توجه قرار داده است.

 

زنان و کودکان؛ اقشار آسیب پذیر و نیازمند حمایت در بحران ها و بلایای طبیعی

کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی در معرض بحران های متعددی قرار دارد. زنان سالمند، زنان باردار، زنان دارای فرزند شیرخوار، زنان معلول جسمی یا حرکتی، زنان دارای فرزند معلول جسمی یا حرکتی، زنان دارای بیماری خاص و… انواع گروه های مختلف و متعدد درگیر در بحران را شامل می شوند که هر یک نیازهای خاص خود را داشته و اقدامات مختص به خود را می طلبد.

از سویی دیگر شرایط خاص زنان در بحران به لحاظ مسایل بهداشتی حائز اهمیت بوده که اگر مورد توجه قرار نگیرد، آسیب های روانی و جسمی جدی را در پی خواهد داشت.

طبق بررسی های میدانی موجود از حوادث طبیعی مختلف این نتیجه حاصل می شود که زنان به دلیل اولویت دادن به احساس ناشی از مادر بودن، میزان تاب آوری بالاتری نسبت به مردان دارند و بر همین اساس محور جمع کردن خانواده ها در بحران هستند.

در این شرایط توجه به مسائل روانی و عاطفی زنان و حمایت از آنان، بسیار حائز اهمیت است. لذا با توجه به شرایط موصوف، حضور مدیران زنان به دلیل درک صحیح نیازهای جسمی و روانی امری ضروری است و در این راستا، هماهنگی و نظارت براجرای برنامه های حمایت از زنان، کودکان و خانواده های آسیب پذیر از  بحران ها و بلایای طبیعی، جلب همکاری سمن های فعال در حوزه زنان، خانواده و کودکان در این خصوص و جلب مشارکت دستگاه ها و نهادهای مرتبط به منظور بازتوانی اجتماعی زنان و کودکان در سطح کشور، بخشی دیگر از اقدامات وزارت کشور در جهت حمایت از حقوق زنان و کودکان به شمار می رود.

تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، مدیران امور زنان و خانواده استان ها صرفا در کارگروه تخصصی زنان عضویت داشتند، اما وزارت کشور با اجرای برنامه های حمایتی خود از حقوق کودکان و زنان توانست اقدامی بی سابقه انجام دهد.

به پیشنهاد دفتر زنان و خانواده وزارت کشور و دستور مقام عالی وزارت و مصوبه شورای معاونین وزارتخانه مقرر شد که مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری های سراسر کشور در ستاد مدیریت بحران ها عضویت داشته تا تصمیمات مقتضی با شرایط گروه های مختلف زنان اتخاذ شود.

با هدف شناسایی و حمایت از خانواده ها و کودکان در معرض انواع آسیب های اجتماعی، کارگروه فرهنگی و اجتماعی زنان تشکیل و پس از برگزاری جلسات متعدد نتایج زیر حاصل شد:

– تشکیل ستاد برای شناسایی زوج های جوان کم بضاعت در شرف ازدواج و استفاده از ظرفیت تبدیل نذورات ماه محرم و صفر برای تامین جهیزیه این زوج ها.

– تشکیل ستادی متشکل از دستگاه های فعال در حوزه آموزش رسمی کودکان و نوجوانان در سال تحصیلی جدید و شناسایی دانش آموزان مناطق محروم و برنامه ریزی برای رفع مشکل ایشان.

-شناسایی استان های دارای بیشترین کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل و مطالبه و پیگیری از ادارات کل آموزش و پرورش برای رفع مشکل آن ها.

-شناسایی خیرین و ترغیب آن ها برای تامین اقلام آموزشی کودکان و نوجوانان کم برخوردار.

– تعامل با انجمن خانه سبز ایران در استان گیلان به منظور حمایت از کودکان و نوجوانان بزه کار زیر ۱۵ سال مرتکب جرایم غیر عمد با هدف بازتوانی فردی و اجتماعی و بازگشت به چرخه عادی زندگی با توجه به اعلام آمادگی این انجمن برای کمک به این گروه از کودکان و نوجوانان آسیب دیده.

– ایجاد و فعالیت مجمع مشورتی زنان متخصص و نخبه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در ۴ استان آذربایجان غربی، البرز، خراسان رضوی و خراسان شمالی با هدف گفت و گوی بی واسطه و شفاف و کاربردی در حوزه زنان.

– ایجاد هیأت اندیشه ورز جوانان در استان های تهران، زنجان و همدان با هدف گفت و گوی اجتماعی و بی واسطه با استاندار و مدیران دستگاه های اجرایی استان.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار