موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
221006
۱۳ بهمن ۱۳۹۹

۴۳۰ هزار کودک تهرانی هنوز غربالگری چشم نشده‌اند

کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از تنبلی چشم ضمن هشدار درباره اینکه ۴۳۰ هزار کودک سه تا شش سال تهرانی هنوز برای غربالگری چشم به مراکز بهزیستی مراجعه نکرده‌اند، به خانواده‌ها اطمینان داد که معاینه چشم کودکان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

به گزارش کودک پرس ،فریده زنوزی، کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بهزیستی استان تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، با ابراز تأسف از اینکه ترس مردم از شیوع کرونا موجب شده که مراجعه به مراکز غربالگری بینایی کودکان به شدت کاهش باید، گفت: در سال‌های گذشته به محض اطلاع‌رسانی و آغاز طرح غربالگری، خانواده‌های دارای کودک سه تا شش سال برای غربالگری مراجعه می‌کردند، اما امسال با کاهش شدید مراجعه مردم مواجه هستیم.

وی از وجود ۷۰۰ هزار کودک سه تا شش سال در استان تهران خبر داد و افزود: تاکنون حدود ۲۷۰ هزار نفر به مراکز غربالگری مراجعه کرده‌اند، در حالی که در سال‌های گذشته در این زمان حدود ۵۰۰ هزار کودک معاینه می‌شدند و ما در ادامه به روستاهایی می‌رفتیم که شاید دو سه کودک در آنها معاینه نشده بودند و معاینه آنها را انجام می‌دادیم اما اکنون آمار عدم مراجعه بسیار زیاد است.

زنوزی اظهار کرد: با اطلاع‌رسانی‌هایی که در حال انجام است مردم متوجه شوند که در غربالگری چشم کودکان از دستگاه‌های معاینه چشم بدون تماس با کودک و لوازم یکبار مصرف استفاده، فاصله اجتماعی رعایت و ضدعفونی مراکز انجام می‌شود. همچنین در هنگام معاینه تماسی با کودک برقرار نمی‌شود و در زمان کوتاهی معاینه انجام می‌شود.

وی بر اهمیت انجام معاینه چشم کودکان سه تا شش سال تأکید کرد و گفت: در این سن تنبلی چشم هیچ علامتی ندارد. البته گاهی انحراف چشم جزئی وجود دارد، اما اغلب علامتی ندارد، به نحوی که گاهی حتی والدین پس از معاینه باور نمی‌کنند که چشم فرزندشان دچار مشکل است اما تشخیص زودهنگام به درمان این مشکل کمک می‌کند.

کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از تنبلی چشم کار غربال چشم کودکان را ارزان، ساده و در دسترس دانست و اظهار کرد: با انجام غربال متوجه می‌شویم که کودک نیاز به درمان تخصصی دارد یا خیر و در صورت نیاز، درمان تخصصی را رایگان انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که در سال‌های گذشته چند درصد از بچه‌ها دچار تنبلی چشم بوده‌اند؟ گفت: شش دهم درصد بچه‌‌های تهرانی در سال‌های گذشته دچار تنبلی چشم بودند، در حالی که آمار جهانی یک تا چهار درصد است. البته دلیل پایین بودن آمار تنبلی چشم در ایران این است که بهزیستی ۲۳ سال است که برنامه غربال چشم را اجرا می‌‌کند و همین امر موجب آگاهی جامعه شده و مداومت در این کار، کاهش جمعیت مبتلایان را در پی داشته است. در اوایل شروع غربال سه تا چهار درصد ابتلا مشاهده می‌شد و پس از ۲۳ سال تلاش، کاهش آمار نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن این طرح است.

زنوزی ضمن هشدار درباره اینکه اگر در معاینه و تشخیص تنبلی چشم بچه‌ها تأخیر صورت گیرد، بیماری آنها پیشرفت خواهد کرد، بیان کرد: بچه‌ای که در سه سالگی مشکل بینایی‌اش شناسایی شود، درصد موفقیت درمانش بسیار بالاتر از کودکی است که در چهار سالگی مشکل بینایی او شناسایی می‌شود، یعنی با افزایش سن، احتمال درمان قطعی و کامل کاهش پیدا می‌کند.

یادآور می‌شود، نشانی پایگاه‌های معاینه چشم برای تشخیص در سایت بهزیستی تهران موجود است و والدین می‌توانند نشانی مراکز معاینه را از این سایت دریافت کنند یا با شماره ۸۸۷۸۷۱۹۸ سازمان بهزیستی استان تهران در خیابان ولی‌عصر(عج) تماس گیرند. زمان مراجعه به مراکز نیز از ساعت ۸ تا ۱۴ است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار