موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
220984
۱۲ بهمن ۱۳۹۹

دستاوردهای واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش

این روزها بحث واگذاری مهدهای کودک تحت نظر بهزیستی به آموزش و پرورش یکی از موضوعات مورد بحث در محافل آموزشی و تربیتی است، این طرح نیز همانند سایر طرح‌های اجرا شده در کشور مخالفان و موافقان بسیاری داشت، اما در نهایت با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی از این پس مهدهای کودک باید تحت نظر آموزش و پرورش فعالیت کنند.

به گزارش کودک پرس ،شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این تصمیم وجود چندگانگی و عملکرد سلیقه‌ای در بحث آموزش کودکان زیر شش سال در مهدهای کودک بود، این مسئله نمود عینی خود را در دوره پیش‌دبستانی نشان می‌داد، زیرا زمانی که کودک پس از اتمام دوره پیش‌دبستانی، پای به دبستان می‌گذاشت، به‌علت متفاوت بودن نوع آموزش در مقطع پیش‌دبستانی مهدهای کودک دچار مشکلاتی در یادگیری می‌شد.

باتوجه به اینکه بحث تعلیم و تربیت یک امر پیوسته از دوران کودکی تا نوجوانی است، بنابراین این مسئله باید دارای یک سازوکار و مدیریت یکپارچه باشد و الگوی معینی برای آموزش کودکان زیر شش سال تهیه و تدوین شود، اما قطعا هر نوع تغییری قبل از انجام نیازمند یکسری اقدامات کارشناسی است تا کمترین آسیب به کودکان و متولیان وارد شود.

معمولا آموزش پیش‌دبستانی در مهدهای کودک خصوصی هزینه‌های بالایی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کرد و این مسئله موجب می‌شد که بسیاری از خانواده‌ها که دارای مشکلات مالی بودند از حضور فرزند خود در دوره پیش‌دبستانی صرف‌نظر کنند، شاید قرار گرفتن مهدهای کودک زیر نظر آموزش و پرورش و حمایت دولت از این قشر موجب کاهش هزینه در این مهدهای کودک شود و تمامی دانش‌آموزان نیز بتوانند از این مزیت آموزشی بهره‌مند شوند.

تعطیلی مهدهای کودک از ابتدای شیوع کرونا، مشکلات متعددی را برای صاحبان و مربیان این مراکز به‌وجود آورد، این روزها افراد شاغل در مهادی کودک نگران این تغییر و تحول هستند، زیرا دقیقا نمی‌دانند سرنوشت کاری آن‌ها در آینده با این تغییر چگونه خواهد شد.

مهدهای کودک از این پس باید در امر آموزش به آموزش و پرورش پاسخگو باشند

فرحناز قائدامینی، مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش، اظهار کرد: طبق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی آموزش‌های پیش‌دبستانی، مهدهای کودک و آموزش و پرورش یکپارچه می‌شود، اما این بدین معنی نیست که مدارس و مهدهای کودک تجمیع خواهند شد، اما این مراکز باید تابع قوانین آموزش و پرورش فعالیت کنند.

وی افزود: در گذشته طبق بررسی‌های صورت گرفته، آموزش‌های ارائه شده در مهدهای کودک در دوره پیش‌دبستانی و قبل از آن با آموزش‌های مراکز پیش‌دبستانی تحت نظر آموزش و پرورش متفاوت بود و این مسئله موجب دوگانگی در امر آموزش می‌شد، باید بحث آموزش و تربیت برای همه دانش‌آموزان یکسان باشد.

قائدامینی افزود: یکی از اهداف واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش، پیروی این مراکز از قوانین، مقررات و محتواهای آموزشی و تربیتی این مجموعه است، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش یکپارچه‌سازی و سنخیت آموزشی در مقطع پیش‌دبستانی و قبل از آن است و اینکه از کار سلیقه‌ای در امر آموزش جلوگیری کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای آموزش مربیان مهدهای کودک انجام شده است، طرح شایستگی و توانمندسازی معلمان ابتدایی، از این پس شامل مربیان پیش‌دبستانی نیز می‌شود، زمانی که آموزش و پرورش به مهدهای کودک مجوز فعالیت می‌دهد، یعنی این مراکز باید در بحث آموزش به آموزش و پرورش پاسخگو باشند.

پروانه مهدهای کودک هم‌چنان توسط بهزیستی تمدید می‌شود

نرگس عسگری، مدیرکل سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری در خصوص واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش، اظهار کرد: طبق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی مقرر شد مسئولیت امور مربوط به مهدهای کودک به‌طور کامل به آموزش و پرورش پس از اعلام رسمی واگذار شود ولی تا آن زمان وظیفه تمدید پروانه‌ها و سایر امور مرتبط مطابق اعلام ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی همانند گذشته ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تا یکسال آینده دفتر رسیدگی به امور کودکان سازمان بهزیستی جهت تمدید پروانه و مواردی که به این سازمان ابلاغ می‌شود فعال خواهد بود.

عسگری با اشاره به مشکلات مهدهای کودک در ایام شیوع کرونا، گفت: این قشر بیش‌ترین آسیب را از تعطیلی مهدهای کودک و بیکاری متحمل شدند، اما حمایت معیشتی چندانی از این قشر صورت نگرفت، بنابراین توجه به امور معیشتی و شغلی این گروه بایستی مد نظر قرارگیرد.

مدیرکل سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری توضیح داد: یکی از دلایل واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش یکپارچه‌سازی آموزش است، امید است این مرحله تغییر با تدابیر لازم و هم‌افزایی به بهترین نحو بگذرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار