موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
220956
۱۲ بهمن ۱۳۹۹

بلوغ زودرس کودکان ناشی از تعامل با فضای مجازی است

مدیرکل دفتر سلامت وزارت بهداشت گفت: کودک و نوجوان با هدف درس خواندن در فضای مجازی با مطالبی روبرو می‌شوند که مناسب سن آنها نیست که تعامل با این مطالب گذشته از آسیب‌های فراوان، بلوغ زودرس را برای آنها رقم می زند.

به گزارش کودک پرس ،با شیوع بیماری کرونا و در پیش گرفتن آموزش مجازی به‌عنوان اسلوب رسمی آموزش کشور، یکی از معضلاتی که قشر دانش‌آموز و نو آموخته مملکت را تهدید و خانواده‌های آنان را دچار نگرانی و استرس کرده است؛ فضای ناامن اینترنت و کانال‌های منتشرکننده مطالب ضد اخلاقی و مستهجن در فضای مجازی است.

گرچه قرار بود برای آموزش مجازی در ابتدا وعده اینترنت پاک محقق شود، اما نشد. وعده بعدی تخصیص سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی به دانش آموزان بود که بازهم مطرح نشده، فراموش شد.

بااین‌همه آموزش مجازی دانش آموزان به‌رغم تمام مشکلات درون سازمان وزارت آموزش‌وپرورش، آغاز شد. اما در همان یکی دو ماه نخستین آغاز سال تحصیلی بسیاری از خانواده‌ها به تهدیدها و تعارض‌هایی پی بردند که برای فرزندانشان بسیار خطرناک بود.

دکتر سید حامد برکاتی؛ در رابطه به خطرات و آسیب‌هایی که در برخورد کودک و نوجوان با مطالب غیراخلاقی فضای مجازی، می‌تواند آن‌ها را دچارآشفتگی فکری و افت تحصیلی نماید گفت: در مورد آموزش مجازی تنها چیزی که می‌دانم این است که تا خانواده‌ها چیزی ندانند و خودشان آگاه نباشند نمی‌توانند به فرزندانشان آموزش دهند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که ما را در این حوزه دچار چالش کرده و راه درست و غلط آن معلوم نیست؛ بایدها و نبایدها برای کودکان، نوجوانان و حتی جوانانمان است.

اولین الگوی تربیتی کودک مادرش است

برکاتی با تصریح بر این نکته که در سنین کودکی باید مادران ما با فرزندانشان ارتباط برقرار کنند، خاطرنشان کرد: اولین الگوی تربیتی کودک، مادرش است. در تمام ادوار انسان‌های برجسته در دامان مادرانشان پرورش‌یافته‌اند. حال در نظر بگیرید که وقتی مادری صبح تا شب با گوشی مشغول است و ۲۴ساعته آن را زمین نمی‌گذارد؛ مادری که اوقات زیادی از شبانه‌روز خود را در فضای مجازی و با گوشی می‌گذراند، چطور انتظار دارد کودکش درس‌خوان باشد و در پی کتاب و مشق و مدرسه برود؟

وی اضافه کرد: میگویند اگر می‌خواهی فرزندت را تربیت کنی، به خودت نگاه کن که چه‌کارهایی انجام می‌دهی؛ همین کارها آینده‌ای می‌شود مقابل فرزندت و او از تو تقلید می‌کند. همان کاری که مادر انجام می‌دهد، فرزندش هم انجام خواهد داد. فرزند از مادر می‌آموزد، تقلید می‌کند و یاد می‌گیرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه متذکر شد: فرزندی که می‌بیند مادرش مدت‌زمان زیادی را در روز با گوشی می‌گذراند و می‌بیند که این مادر حدومرزی برای خود قائل نیست؛ او هم بدون حدومرز درگیر موبایل و تقلید از حرکات مادر می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به آسیب‌هایی که چنین کودکانی را تهدید می‌کند اشاره و خاطرنشان کرد: در این داستان آسیب‌هایی که به کودک وارد می‌شود فراون است. حال از آسیب‌های جسمانی کودک و نوجوان می‌گذریم. یعنی آسیب‌ها و فشارهایی که به بینایی کودک، ساختار قامتی و فشاری که به گردن و اندام فوقانی و مغز و بدن کودک و نوجوان وارد می‌شود را فعلاً کنار می‌گذاریم؛ اما آسیب‌هایی که به لحاظ روحی به کودک وارد می‌شود، خیلی نگران‌کننده‌تر است.

آموزش مجازی بلوغ زودرس کودکان

برکاتی در تشریح این مخاطرات یادآور شد: کودک و نوجوان به بهانه درس خواندن در فضای مجازی و اینترنت که در کنار مطالب علمی و مفید، همه نوع مسائل غیراخلاقی در آن یافت می‌شود؛ با فیلم‌ها، تصاویر و مطالبی روبرو می‌شوند که مناسب سن آن‌ها نیست و این برای آن‌ها ضمن آنکه دارای جذابیت است، سؤال هم ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: همین جذابیت و ایجاد سؤال وی را از درس و مدرسه منحرف می‌کند و درنهایت موجب بلوغ زودرس کودکان و نوجوانان می‌شود که در این رهگذر دختران به‌مراتب آسیب‌پذیرتر هستند. البته پسران هم از این آسیب‌ها و خطرات در امان نیستند و به‌گونه‌ای دیگر احتمال درگیر شدنشان وجود دارد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس با اشاره به این نکته که این تعامل بی‌حدوحساب و کنترل نشده در فضای مجازی و اینترنت که کودک از والدینش فراگرفته، دردسرساز می‌شود، گفت: خود کودک که قدرت تمیز و تشخیص مسئله را ندارد که بداند چه مسئله‌ای برای او مخرب و آسیب‌زاست و چه مطلبی برای او مفید و سازنده است. پس نمی‌توان انتظار داشت که کودک درک کند در اینترنت و فضای مجازی چه چیزی حقیقی است و چه چیزی مجازی. چراکه طبع کودک و نوجوان به‌گونه‌ای است که با هر چیزی در فضای وب تعامل می‌کند.

توانمند کردن مادران و خانواده‌ها برای جلوگیری از انحراف فرزندان

برکاتی در ادامه به راهکارهای مقابله با چنین معضلاتی پرداخت و گفت: به نظر بنده اولین و مهم‌ترین راهکار مقابله با این پدیده توانمند کردن خانواده‌ها به‌ویژه مادران جوان است. البته پدران هم از این قضیه مستثنا نیستند. والدین بدانند که رفتار آن‌ها تأثیر بسیار زیادی در رفتار و باورهای کودکانشان دارد

عدم کارایی قفل کودک و ابزارهای کنترل‌کننده

وی با انتقاد از فقدان ابزارهای کنترل‌کننده دستگاه‌های هوشمند گفت: متأسفانه ابزارهای کنترل‌کننده‌ای که در تمام دنیا برای کنترل کودک و نوجوان استفاده می‌شود، در کشور ما بدون استفاده مانده است. من با دقت در اطراف خودم کمتر خانواده‌ای را دیده‌ام که مثلاً قفل کودک روی رایانه و یا تبلت و گوشی فرزندش نصب کند؛ به جرأت می‌توانم بگویم اصلاً ندیده‌ام. ندیده‌ام خانواده‌ای با نصب قفل کودک و یا ابزارهای محدودکننده زمان و یا فیلتر کننده شبکه‌ها و کانال‌های ضد اخلاقی برای کودکش تعریف کند که چه خطراتی در پیش روی اوست.

ذهن کودک به سمت جذابیت حرکت می‌کند

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس بابیان اینکه خانواده‌ها نمی‌دانند که در چه حدومرزی و در چه سنی باید حساسیت نشان دهند و برای کودک و نوجوان خود مسائل را تعریف و تشریح کنند، گفت: در چنین فضایی طبیعی است که کودک و نوجوان بی‌خبر از همه‌جا طعمه‌ای است که در وقت خود در دام چنین کانال‌ها و سایت‌های غیراخلاقی قرار می‌گیرد و طبع کنجکاو او ذهنش را به‌سوی مسائلی متمرکز می‌کند که برایش جذابیت بیشتری داشته باشد؛ لذا در این رهگذر ممکن است کودک و نوجوان به‌مرور دچار افت تحصیلی شده و از درس‌ومشق و مدرسه دل‌زده شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار