موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
220952
۱۱ بهمن ۱۳۹۹

دو دوره کودکی تعیین شد/ پیش‌دبستانی اجباری می‌شود؟

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: بر این اساس دو دوره سه ساله پیش دبستانی را داریم که تا این لحظه تصمیمی برای اجباری بودن پیش دبستانی گرفته نشده است.

به گزارش کودک پرس ،رضوان حکیم زاده درباره سازمان ملی تعلی و تربیت کودک اظهار کرد: با توجه به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمام امور مربوط به کودکان زیر 6 سال به صورت یکپارچه و هماهنگ با آموزش و پرورش است.

وی افزود: اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مصوب شد که بر این اساس کودکان زیر 6 سال تحت پوشش قرار می‌گیرند و دو دوره کودکی داریم، دوره نخست  تا پایان سه سالگی است که محور تعلیم و تربیت خانواده است و آنها باید برای ایفای نقش تربیتی توانمند شوند و دوره دوم شامل پیش دبستانی است تا با مشارکت مردم و سازمان‌های غیر دولتی تا بتوانیم در مراکز تعلیم و تربیت، کودکان را تحت پوشش قرار دهیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در شبکه خبر درباره اینکه آیا دوره پیش دبستانی اجباری می‌شود، گفت: هم‌اکنون دوره دو ساله پیش دبستانی را داریم  یعنی برای کودکان 4 تا 6 سال دوره رسمی غیراجباری پیش دبستانی را داریم. دوره پیش دبستانی در مناطق  دو زبانه و کم برخوردار کلید موفقیت‌ها و عدالت آموزشی است که اجباری نبوده و تا امروز تصمیمی برای اجباری بودن پیش دبستانی گرفته نشده است، رویکرد دولت اختصاص بودجه بوده تا بتوانیم به صورت 100 درصد در مناطق محروم و دو زبانه کودکان را تحت پوشش قرار دهیم در سازمان ملی تعلیم و تربیت پیش بینی شده این توجه ادامه یابد.

حکیم‌زاده درباره برنامه درسی دوره پیش دبستانی گفت: برنامه یکپارچه تربیتی و آموزشی برای دوره پیش از دبستان که ( دو دوره سه ساله ) مدنظر است قبلاً برای دوره پیش دبستانی براساس اهداف 11 گانه برنامه درسی محتوا داشتیم و  تولید محتوا بر عهده استان‌ها بود که همچنان این رویکرد غیرمتمرکز را داریم اما چارچوب آموزش و تربیت دوره کودکی بر اساس دستورالعمل‌های جدید تدوین خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: با توجه به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در این باره برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت خواهد داشت و از تجربه بهزیستی هم استفاده می‌کنیم اما با توجه به لزوم بودن یک دستگاه مسئول برای پاسخگویی تمرکز مدیریت و نظارت در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.

وی متذکر شد: صدور مجوز نظارت بر مهدهای کودک، رتبه بندی، آموزش مربیان و تولید محتوا بر عهده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خواهد بود، این سازمان هیئت امنا دارد که در ترکیب آن تمام سازمان‌های درگیر در امر کودکی لحاظ می‌شوند و از مشارکت خانواده‌ها نیز استفاده خواهد شد، نمایندگان مراکز تعلیم و تربیت کودک شامل مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها نیز حضور خواهند داشت تا مشارکت ذینفعان را داشته باشیم.

حکیم زاده بیان کرد: هیئت امنای سازمان ملی  تعلیم و تربیت کودک مسئدولیت تصویب قوانین و دستورالعمل‌ها را برعهده دارد و رئیس سازمان در حد معاون وزیر بوده و با حکم وزیر برای دوره چهار ساله انتخاب می‌شود.

وی درباره تغییر در شیوه اداره مهدهای کودک گفت:‌ هدف این است علاوه بر مدیریت یکپارچه تغییر محتوا داشته باشیم تا براساس آن نظارت انجام شود بنابراین بعد از تدوین دستورالعمل‌ها، مهدهای کودک باید خود را با مقررات جدید تطبیق دهند تا امکان نظارت یکپارچه وجود داشته باشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار