موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
220941
۱۱ بهمن ۱۳۹۹

اعتماد ناشران به پدیدآورندگان نوچهره کتاب کودک مایه خرسندی و امیدواری است

ناصر نادری اعتماد ناشران به پدیدآورندگان نوچهره و سرمایه گذاری در زمینه تولید کتاب کودک را مایه خرسندی و امیدواری دانست.

به گزارش کودک پرس ،پس از پایان گرفتن مراحل بررسی و اعلام نامزدهای بخش کودک بیستمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی پور، ناصر نادری سرگروه این بخش، گزارشی از تحلیل وضعیت کتاب های رسیده را به دبیرخانه جشنواره اعلام کرد.

در گزارش ارسالی که با نگاهی دقیق به کتاب های تالیفی خلاق داستانی کودک در سال 1398 در ایران، تهیه شده است نکات و محورهای اساسی زیر به شرح ذیل به چشم می خورد:

تولید برخی آثار به لحاظ زبانی و تصویری، بویژه با پدیدآورندگان نوچهره و اعتماد و سرمایه گذاری ناشران به آنان، مایه خرسندی وامیدواری است.

در برنامه ریزی ملی نشر کتاب داستان کودک، نوعی عدم سازوارگی بین موضوع ها، درونمایه ها و گونه های خلق متن و نشر، باتوجه به تنوع مخاطبان کودک در سنین متفارت کودکی، احساس می شود.

با عنایت به تفاوت مخاطبان از حیث شرایط اقلیمی، اقتصادی، جنسیتی، فرهنگی و…، راهکار برون رفت از این چالش، توجه به تنوع، ذایقه، ذهن و احساس‌ آنان است.

با تحلیل محتوای آثار، عدم توجه وسیع و ژرف به نیازها، آرزوها، دغدغه ها و…نسل امروز کودکان، وعدم بهره مندی از ظرفیت های بی پایان ادبیات کهن، مخصوصا افسانه ها و اسطوره ها در خلق تصاویر خیال، به خوبی احساس می شود. این موضوع در فرایند حساس سوژه یابی، ریشه اصلی عدم جذابیت کتاب ها شده است.

در بخش پرداخت داستانی، عدم استفاده از شیوه ها و شگردها و تمهید های خلاق بیانی در روایت، عدم طراحی منسجم پیرنگ، ضعف شخصیت پردازی و به تعبیر کلی، عدم رعایت اصول حرفه ای و فنی خلق داستان کودک از حيت ساختار، زبان و خیال در برخی آثار مشهود است.

فقر مطالعه و کم توجهی به حساسیت های ساختاری، روایی و… داستان کودک ازسوی برخی پدید آورندگان، دلیل این وضع آشفته است.

با وجود برخی تلاش ها، همچنان کمبود منابع علمی مفید در حوزه ادبیات داستانی کودک بانگاه بومی و مورد کاوانه، وجود دارد.

شرایط بغرنج اقتصاد نشر و ایجاد گره های روز افزون در چرخه تولید و توزیع و فروش کتاب، تدبیر و حمایت بیش از پیش مدیران دولتی این حوزه را می طلبد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار