موقعیت فعلی شما : خانه/کنوانسیون حقوق کودک
220892
۰۹ بهمن ۱۳۹۹

استفاده از فضای مجازی امن حق کودکان است

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری گفت: استفاده از فضای مجازی امن و سالم از جمله حقوق کودکان است که شورای عالی فضای مجازی و وزارت فناوری و ارتباطات باید این مساله را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش کودک پرس ،محمود عباسی روز پنجشنبه در دومین روز کاری سیزدهمین مدرسه زمستانه حقوق کودک در بوشهر افزود: امروز یکی از مشکلات و چالش‌های اساسی ما در حوزه کودکان فضای افسار گسیخته مجازی است.

وی بیان کرد: معتقد هستیم کودکان حق دارند از فضای مجازی بهره‌مند شوند اما باید این فضا امن و سالم باشد.

عباسی اضافه کرد: تا قبل از پاندمی کرونا در کشور این نگرانی در بین خانواده‌ها وجود داشت که کودکان آنها با دسترسی آزاد به فضای مجازی و اینترنت ممکن است با آسیب‌هایی روبرو شوند اما الان کودکان ناگزیر هستند برای استفاده از برنامه آموزشی بخش زیادی از وقت خود را در فضای مجازی آزاد بگذرانند و در این شرایط کودکان در معرض آسیب‌های بیشتر و گسترده تری قرار دارند.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری افزود: امروز بخشی از خشونت برعلیه کودکان ناشی از آسیب‌های ناشی از فضای مجازی است و در حقیقیت بسیاری از مخاطراتی که کودکان را تهدید می‌کند ناشی از وجود فضای مجازی افسار گسیخته است.

وی تاکید کرد: کودکان حق دارند از فضای مجازی امن بهره مند شوند و باید مسئولان و دولتمردان ضمن اینکه این موضوع را باید در کانون توجه قرار دهند باید زمینه حضور در چنین فضایی را برای این گروه سنی فراهم کنند.

به گفته عباسی بازماندهی از تحصیل و دسترسی نداشتن به زیرساخت‌های مناسب برای تحصیل از جمله مشکلات دیگر در مناطق محروم است که با توجه به دست نیازی که آموزش و پرورش در این خصوص دراز کرده باید همه تلاش کنند تا شرایط لازم تحصیل را برای کودکان فراهم کنند.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در خصوص راه اندازی مدرسه زمستانه حقوق کودکان افزود: هدف از راه اندازی این مدرسه‌ها را آشنا کردن مردم و مسئولان با چالش‌ها، مسائل و مشکلاتی است که کودکان در استان با آن روبرو هستند.

عباسی یادآور شد: تلاش می‌شود با مشارکت همه کنشگران، تشکل‌های مردم نهاد و همه کسانی که با کودکان در ارتباط هستند مسائل مربوط به این قشر مورد بحث و بررسی قرار گیرد و آسیب‌هایی که کودکان را تهدید می‌کند مدیریت شود.

وی ادامه داد: باید همه در صحنه باشیم و دست به دست دهیم تا با هم‌فکری و هم افزایی و پرهیز از موازی کاری تلاش‌هایی برای حمایت همه جانبه از حقوق کودک انجام شود.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: قانون جدید حمایت از اطفال و نوجوانان نوآوری‌ها و ابتکارات بسیار خوبی به خصوص در حوزه حمایت از بزه دیدگی کودکان فراروی ما گذاشته است که یکی از اهداف این کنفرانس و مدرسه زمستانه حقوق کودک آموزش حقوق کودکان به مسئولان و دست اندرکاران این حوزه است.

به گفته عباسی در این مدرسه قضات اطفال و نوجوانان، پلیس اطفال، وکلا، تشکل‌های مردم نهاد، سمن‌ها، کارشناسان و اورژانس اجتماعی حضور دارند و تلاش می‌شود با این برنامه هماهنگی بین دستگاه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد ایجاد و با ارائه آموزش‌ها راهکارهای اساسی برای حمایت همه جانبه از کودکان مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: با رویکرد جدید قانون‌گذار و تحولات ایجاد شده در قوه قضائیه به ویژه سند تحول قضایی گام‌های بلند و راه‌کارها و راهبردهای مناسبی برای حمایت همه جانبه از حقوق کودکان گذاشته شده است.

عباسی یادآور شد: در پرتو این سند تحول قضات و مسئولان دستگاه‌های قضایی باید تلاش‌های گسترده‌ای انجام دهند که یکی ازمحوری ترین و اساسی ترین موضوع ها آموزش است که با برگزاری نشست‌های تخصصی همفکری و هم اندیشی ایجاد شده زمینه مناسب برای آشنایی بشتر و فهم دقیق تر از قوانین و مقرارت در جامعه فراهم شود.

وی با اشاره به نقش دادگستری‌ها به خصوص معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ونقش مهم و بازدارنده ای که دارند گفت: رئیس قوه قضائیه دستور تشکیل دفتر حمایت قضایی از اطفال و نوجوانان را صادر کردند و این دفاتر در معاونت‌های امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در سطح استان‌ها تشکیل و علاوه بر آن دفتر واحد حمایت قضایی در دادسراها نیز وجود دارد که تاکنون گام‌های خوبی در این خصوص برداشته شده است.

به گفته عباسی حمایت از حقوق کودکان پیش نیاز عدالت اجتماعی است و این امر نیازمند تعامل و  نگرش همه جانبه مجامع بین‌المللی است.

وی اظهار کرد: حقوق کودک منظومه‌ای از حقوق بنیادین را فرارو قرار می‌دهد و  کنگره‌های بین‌المللی از ۱۹۲۴ تا کنوانسیون حقوق کودک ۱۹۸۹، پروتکل‌های الحاقی آن و برنامه‌های توسعه‌ای و قوانین و مقررات جاری و قانون حمایت از اطفال و نوجوان را شامل می‌شود و حکایت‌گر حقوق مختلف است.

عباسی یادآور شد: در جامعه دینی و اسلامی توجه به حقوق کودک  از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در این راستا نظام جمهوری اسلامی، از  مجامع بین‌المللی پیشرو محسوب می‌شود.

وی گفت:چنانچه حقوق رعایت مسائل عالیه کودکان، منع تبعیض، شنیده شدن صدای آنان و حمایت از این قشر ملاک عمل قرار گیرد، می‌توان شاهد آینده‌ای روشن برای کودکان امروز و آینده سازان فردا بود.

بیست و پنجمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک با موضوع‌های محوری خشونت علیه کودکان، کودکان کار و خیابان، کودکان بازمانده از تحصیل و حمایت قضایی و اجتماعی از کودکان ۸ و ۹ بهمن ماه در بوشهر در حال برگزاری است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار