موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/پزشکی و سلامت
220883
۰۹ بهمن ۱۳۹۹

احتمال انتقال کرونا از کودکان بدون علامت جدی گرفته شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: کووید ۱۹ برخلاف سایر بیماری‌های ویروسی کمتر کودکان را درگیر کرده است اما توجه به این گروه اهمیت زیادی دارد.

به گزارش کودک پرس ،دکتر سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نشست مدرسه زمستانه حقوق کودک بیان کرد: کووید۱۹ برخلاف سایر بیماری‌های ویروسی در کودکان درگیری کمتر و علائم ضعیف‌تری دارد، اما با توجه به ‌احتمال انتقال بیماری از کودکان مبتلای بدون علامت یا با علامت خفیف به دیگران، توجه به این گروه اهمیت زیادی دارد.

او ادامه داد: در بیمارستان شهدای خلیج‌فارس بوشهر که مرجع اصلی مدیریت درمان این بیماری است ضمن ایجاد ظرفیت آی سی یو اطفال برای مبتلایان به این بیماری، شرایط تفکیک ظرفیت اقامت کودکان مبتلا به کووید۱۹ در اتاق ایزوله بخش کرونا با حضور والدین فراهم ‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه در بیماران مبتلا به بیماری زمینه‌ای ممکن است کرونا شدید و همراه با عارضه باشد، افزود:  گروه فوق تخصصی پزشکان کودکان در زمینه بیماری‌های گوارشی، قلب، غدد و نورولوژی فعال شده‌اند.

ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌ها

کشمیری درباره خدمات مشاوره‌ای ارائه شده برای آموزش خانواده‌ها و مادران عنوان کرد: جدیدترین دستورهای مراقبت از کودکان در بیماری کووید۱۹ از طریق گروه‌های مجازی  آموزش داده شد. آموزش سنین ۶ تا ۹ سال در شبکه شاد به ‌منظور پیشگیری از مصدومیت‌های غیرعمدی و ابلاغ جدیدترین دستورالعمل‌ها به پزشکان و مراقبان سلامت و برگزاری آزمون برای آن‌ها از جمله اقداماتی بود که در این زمینه انجام شد.

 یک دهم درصد از فوتی‌های کرونا، کودک هستند

او  با ارائه آمار تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا افزود: تاکنون حدود ۸۵۰ فوتی در استان داشتیم که ۱۲ کودک ۰ تا ۵ سال، ۵ نوجوان ۵ تا ۱۸ سال و ۱۵ نفر جوان ۱۸ تا ۳۰ سال در میانشان بوده‌اند که بر این اساس، کودکان حدود یک دهم و نوجوانان حدود ۲ دهم درصد را شامل می‌شوند. این موضوع نشان‌دهنده آسیب کمتر این گروه است، ولی به ‌هر حال این گروه اهمیت ویژه‌ای دارد.

کمک به کودکان و مادران باردار دارای سوء تغذیه

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با اشاره به اهمیت بحث پیشگیری بیان کرد: کارگاه‌های آموزشی متعددی در بحث فرزند پروری برگزار شد و همچنین سامانه ۴۰۳۰ را در اختیار خانواده‌ها قرار دادیم. استفاده از مشاوران تغذیه و رژیم‌درمانی برای آموزش سبک زندگی و جلب همکاری خیرین سلامت به‌ منظور ارائه سبد غذایی به کودکان زیر ۵ سال و مادران باردار دچار سوءتغذیه به‌ منظور  پیشگیری از ابتلا به کرونا نیز انجام شد.

او تاکید کرد: اطلاعاتی را در برنامه کمک به معیشت برای کودکان دچار سوءتغذیه و اختلال رشد با همکاری اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی جمع آوری کردیم. برنامه مکمل یاری با انجام مکمل یاری مگا دوز ویتامین آ برای کودکان۲ تا ۵ سال و همچنین آموزش‌های خانگی در دوران همه گیری کرونا با همکاری آموزش ‌و پرورش در بستر شبکه شاد برای مقطع ابتدایی در دست اجرا است.

۹۰۰ کودک مبتلا به کم‌کاری تیروئید شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به کاهش مراجعات گروه سنی کودکان در شرایط کرونایی، عنوان کرد: در این شرایط بهتر است به سمت مراقبت غیرحضوری برویم که این امر موجب کم شدن ازدحام مراجعین به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت می‌شود.

کشمیری در خصوص بیماریابی در استان بوشهر در ۹ سال گذشته، بیان کرد: توانستیم نزدیک به ۹۰۰ کودک مبتلابه کم‌کاری تیروئید در بدو تولد را شناسایی کنیم که در صورت شناسایی نشدن دچار کند ذهنی و معلولیت ذهنی می‌شدند.

پرونده الکترونیک برای همه خانواده‌ها تشکیل شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، یکی از اهداف و دغدغه‌های مهم وزارت بهداشت را پیشگیری و مباحث مربوط به کودکان عنوان کرد و گفت: در استان بوشهر به دلیل گسترش ۱۰۰ درصدی شبکه بهداشت، پرونده الکترونیک برای تمام خانواده‌ها تشکیل ‌شده  است.

کشمیری افزود: از حقوق مهم کودکان، انجام واکسیناسیون و جلوگیری از سوءتغذیه است که برنامه واکسیناسیون به ‌طور کامل در حال انجام است.

او نگاه ویژه مسئولین کشوری به حمایت کودکان از بدو تولد به ویژه کودکان آسیب‌پذیر، کودکان مادران بی‌سرپرست، کودکان آسیب‌دیده از اعتیاد، کودکان دارای بیماری‌هایی مانند ایدز و افزایش تجهیزات آی سی یو برای آنان را خواستار شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار