موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
220858
۰۸ بهمن ۱۳۹۹

مدال «کالدکات» به یک تصویرگر سرخپوست رسید

«میکائلا گواد» با کتاب «ما نگهبانان آب» به عنوان اولین سرخ‌پوست، مدال معتبر کالدکات برای بهترین تصویرگری کتاب کودک را از آن خود کرد.

به گزارش کودک پرس ،از خبرگزاری آسوشیتدپرس، انجمن کتابداران آمریکا برندگان از برگزیدگان این دوره از جوایز نیوبری و کالدکات، از مهمترین جوایز حوزه ادبیات کودک و نوجوان، رونمایی کرد.

مدال کالدکات برای بهترین تصویرگری کتاب کودک برای کتاب ما نگهبانان آب به میکائلا گواد از بومیان آلاسکا رسید. در ۸۴ سالی که از راه‌اندازی جایزه کالدکات می‌گذرد، این اولین بار است که این جایزه معتبر به یک تصویرگر سرخپوست اهدا می‌شود.

کتاب ما نگهبانان آب از کارول لیندستروم داستانی است کودکانه در بزرگداشت طبیعت و محکومیت ساخت خط لوله داکوتا اَکسِس که  فعالان زیست محیطی و بومیان آمریکا نیز به آن انتقاد دارند.

گواد ۳۰ ساله که در تصویرگری این کتاب از آبرنگ گرفته تا گواش برای نمایش آبی دریا، سیاهی مار/خط لوله داکوتا و سرخی سوزان زبان این مار استفاده کرده است، توازن میان لحن شاعرانه داستان و پیام قدرتمند آن را تحسین می‌کند.

جایزه کالدکات که می‌توان آن را معادل جایزه پولیتزر ادبیات کودک در نظر گرفت یا به اسکار سینما تشبیهش کرد، از سال ۱۹۳۷ به پیشنهاد فردریک میلچر، مدیر موسسه انتشارات آر.آر. باکر توسط انجمن کتابخانه آمریکا به بهترین تصویرگری کتاب کودک اهدا می‌شود. این جایزه به نام «رادلف کلدکات»، تصویرگر برجسته انگلیسی نامگذاری شده است و در کنار مدال نیوبری ارزشمندترین جوایز حوزه ادبیات کودک آمریکا محسوب می‌شود.

جایزه نیوبری سال ۲۰۲۱ نیز برای کتاب وقتی یک ببر را به دام بیندازی به تائی کلر ۲۷ ساله اهدا شد.

وقتی ببری را به دام بیندازی روایتگر داستان یک دختر بچه دورگه آمریکایی-کره‌ای به نام لیلی است که در دل قصه‌های مادربزرگ هویت و میراثش را جست‌وجو می‌کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار