220849
۰۸ بهمن ۱۳۹۹

ثبت بیش از ۱۴۰۰ مورد کودک آزاری در ۹ ماهه نخست امسال در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به آمار کودک آزاری در آذربایجان شرقی طی سال جاری، گفت: تعداد موارد کودک آزاری در ۹ ماه نخست سال جاری ۱۴۷۴ مورد بوده است .

به گزارش کودک پرس ،فرگل صحاف، با ارائه‌ تعریفی از کودک آزاری، اظهار کرد: براساس تعریف سازمان‌ جهانی بهداشت، هرگونه بدرفتاری فیزیکی، عاطفی، سوءاستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه با بی‌توجهی یا بهره کشی که منجر به آسیب واقعی یا احتمالی به سلامت، بقاء، رشد یا کرامت کودک در زمینه‌ روابط یا مسئولیت، اعتماد یا قدرت شود، کودک آزاری محسوب می‌شود.

وی شرایط خانواده را جزو مهم‌ترین عوامل کودک آزاری دانست و گفت: انزوا و عدم پشتیبانی از کودک، استرس والدین، نداشتن مهارت فرزند پروری، طلاق، اعتیاد، تحصیلات والدین، جمعیت خانواده، بیماری های روانی، جسمی و اختلافات خانوادگی از جمله عوامل موثر خانوادگی در کودک آزاری است.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه کودک‌آزاری به چهار نوع از جمله عاطفی، جسمی، جنسی و غفلت و بی‌توجهی تقسیم می‌شود، افزود: شایع‌ترین نوع کودک آزاری در آذربایجان شرقی، غفلت و بی توجهی است. غفلت خانواده از نیازهای اساسی کودکان مانند غذا، پوشاک، تحصیل و مراقبت صحیح جزوی از این نوع کودک آزاری محسوب می‌شود.

وی در خصوص این‌که اکثر کودک آزاری‌ها در چه نوع محیطی حادث می شود، خاطرنشان کرد: کودکانی که در محیط‌های آسیب زا زندگی می کنند بیش از سایرین در معرض کودک آزاری قرار دارند، محیط هایی که ورود افـــــراد متخلف و هنجارشکن به حریم زندگی آن‌ها به آسانی در آن اتفاق می افتد، این امر می‌تواند فرصت مناسب‌تری را برای آزار کودکان فراهم کند.

وی با تاکید بر این‌که تنها رها کردن فرزندان با افرادی که نمی‌توانند تعادل روحی و روانی خود را کنترل کنند، زمینه را برای کودک آزاری‌های جدی و جبران ناپذیر فراهم می‌کند، گفت: برخی افراد معتاد و یا بیماران روحی و روانی، زمانی که شرایط را برای کودک آزاری مناسب ببینند؛ می توانند صدمات جدی به کودک وارد کنند.

صحاف در خصوص این‌که آیا قربانیان کودک آزاری خود کودک آزار می شوند، تشریح کرد: با توجه به اظهارات مراجعین به مراکز اورژانس اجتماعی استان، افرادی که در دوران کودکی کودک آزاری را تجربه می‌کنند، احتمال تکرار این رفتار در بزرگسالی نسبت به فرزندان خود زیاد است .

وی با اشاره به تاثیر منفی کودک آزاری بر ابعاد مختلف رشد، گفت: کودکان در اثر آزار و اذیت، عزت نفس، خودباوری و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند حتی به طوری‌که این امر صدمات جبران ناپذیری بر شخصیت و ذهن کودک وارد می‌کند.

وی ادامه داد:  صدمات جسمی کودک آزاری ممکن است در همان لحظه ظاهر شود، اما چه بسا اثرات کلی دراز مدتی بر زندگی خانوادگی و اجتماعی افراد خواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی استان تاکید کرد: رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگری‌های جسمی به همراه ترس و خشم از آثار دائمی کودک آزاری است.

وی با اشاره به اقدامات بهزیستی استان برای مقابله با کودک آزاری، تشریح کرد: بهزیستی آذربایجان شرقی با ۱۷ مرکز اورژانس اجتماعی در زمینه شناسایی موارد کودک آزاری طبق تماس‌های انجام گرفته همسایگان و آشنایان کودک و یا معرفی از سوی کلانتری، نیروی انتظامی و مدارس و سایرین، فعالیت می‌کند، اقدامات لازم از جمله مراجعه به منزل جهت بازدید و تهیه گزارش کامل مددکاری از وضعیت خانواده، در موارد حاد اخذ حکم قضایی و پذیرش کودکان در مراکز شبانه روزی و نگهداری آنان تا رفع مشکل خانواده از اهم موارد مداخله بهزیستی است.

صحاف با بیان این‌که کودک آزاری، بیشتر در خانواده‌های از هم گسسته و پرتنش، بیکاری سرپرست خانواده، کمبود منابع مالی و والدین معتاد رخ می‌دهد، گفت: عدم احساس مسئولیت پدر و وجود فشار اقتصادی اگر به ازدواج مجدد بدون توجه به ویژگی‌های اخلاقی و اجتماعی زوج و زوجه منجر شود، می‌تواند کودکان را در معرض خطرهای ناشی از پدر خوانده و یا مادر خوانده نامناسب قرار دهد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار