موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
220781
۰۷ بهمن ۱۳۹۹

پیشنهاد چند کتاب خواندنی در نمایشگاه مجازی کتاب

در این گزارش تلاش شده برخی از کتاب‌هایی که حرف تازه‌ای برای گروه سنی کودک و نوجوان دارند و طی ماه‌های اخیر پرمخاطب بوده‌اند، معرفی شوند.

به گزارش کودک پرس ،بازارکتاب کودک و نوجوان در یک سال گذشته، همانند دیگر بخش‌هاش نشر، متأثر از شیوع ویروس کرونا به فعالیت خود ادامه داد. طی این مدت ناشران مطابق سال‌های گذشته تمایل بیشتری به انتشار آثار ترجمه شده از خود نشان دادند؛ امری که بخشی از آن متأثر از اقتصاد نامناسب بازار و تمایل ناشران برای سرمایه‌گذاری بر کارهایی است که به اصطلاح آزمایش خود را پس داده‌اند. از سوی دیگر، تعداد عناوین منتشر شده برای حوزه کودک و نوجوان با توجه به تعطیلی‌های گاه و بیگاه کتابفروشی‌ها و بازار به دلیل محدودیت‌های تردد در شهرها، کاهش قابل تأملی داشته است.

در چنین شرایطی انتخاب کتاب خوب توسط خانواده‌ها ممکن  است کمی سخت به نظر برسد؛ با توجه به این امر در این گزارش تلاش شده تا برخی از عناوینی که حرف تازه‌ای برای کودکان و نوجوانان دارند و پرمخاطب بوده‌اند، معرفی شوند.

از جمله آثار خوبی که طی ماه‌های اخیر توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده، می‌توان به مجموعه «گزیده شعر ما» اشاره کرد که برای گروه سنی نوجوانان طراحی و تدوین شده است. این مجموعه که قرار است در 10 جلد منتشر شود، تاکنون آثاری از احمدرضا احمدی و م.مؤید را برای مخاطبان عرضه کرده است. در این مجموعه تلاش شده برخی از چهره‌های شعر امروز به مخاطب نوجوان که اغلب با فضای مجازی سرگرم است، معرفی شود.

این انتشارات همچنین مجموعه دیگری نیز در همین قالب و مضمون با حضور دیگر شاعران پیش از این منتشر کرده بود. حاصل مجموعه «شعر نوجوان امروز» 22 عنوان کتاب است که در آن سروده‌هایی از رودابه حمزه‌ای، جعفر ابراهیمی(شاهد)، افسانه شعبان‌نژاد، بابک نیک‌طلب، حمیدرضا شکارسری، فرهاد حسن‌زاده و… ارائه شده است.

در حوزه داستان نیز این انتشارات اخیراً کتابی با عنوان «درخت آرزوها» را منتشر کرده که داستانی است نمادین از حضور مهاجران در سرزمینی دیگر. این کتاب که به قلم کاترین اپلگیت نوشته و با ترجمه بهار علیزاده‌صبور منتشر شده است، می‌تواند برای مخاطبان فارسی‌زبان جذاب باشد؛ مخاطبانی که در کنار کودکان افغانستانی در یک مدرسه یا محله زندگی می‌کنند.

اگر به این دست از آثار علاقه‌مندید، کتاب «شاگرد ته کلاس»، نوشته نجالی ق رئوف را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم. این اثر که با ترجمه شهره نورصالحی توسط نشر پیدایش منتشر شده، داستان کودکی مهاجر در کشورهای اروپایی را نقل می‌کند که با بحران پذیرش در جامعه جدید مواجه است. مهاجرت از سرزمین‌هایی چون سوریه و افغانستان به کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. در این مدت، آثاری برای گروه سنی کودک و نوجوان با موضوع مهاجرت و حضور افراد جدید در جامعه منتشر شده که نویسنده در آن تلاش دارد همزیستی مسالمت‌آمیز را به مخاطبان خود آموزش دهد. این در حالی است که پس از حدود 40 سال از حضور مهاجران افغانستانی در ایران، کمتر کتابی را می‌توان یافت که به این موضوعات بپردازد و قصد داشته باشد در این زمینه فرهنگ‌سازی کند. از این جهت، دو عنوان یاد شده می‌تواند بخشی از خلأهای موجود در این زمینه را برطرف کند.

اگر نوجوان شما به حوزه کتاب‌های علمی علاقه‌مند است، کتاب «ظهور و سقوط دایناسورها»، نوشته استیون ال. پروساتی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این اثر که توسط نشر فاطمی منتشر شده، با ترجمه نرگس کریمیان داستان چگونگی انقراض دایناسورها را روایت می‌کند. این مجموعه که به تازگی منتشر شده، پنج عنوان دیگر نیز دارد که به جنبه‌های دیگری در حوزه علوم می‌پردازد که از این مجموعه می‌توان به «اسرار زمان» و «حیوانات مسلح» اشاره کرد.

برای کودکان نیز این انتشارات مجموعه مشابهی دارد که در آن با زبان ساده‌تری درباره موجودات مختلف صحبت می‌کند. «درباره دایناسورها»، «درباره سیاره زمین»، «درباره حشرات»، «درباره خزندگان» و … از دیگر عناوین نشر فاطمی در این زمینه است.

کتاب «ویروس کرونا و پرسش‌ها و نگرانی‌های من» که اخیراً توسط نشر افق منتشر شده نیز از دیگر عناوین کتاب‌های حوزه علم و روانشناسی است. این اثر که نوشته الیزابت جِنِر، کِیت ویلسون، نیا رابرتس با تصویرگری اَکسِل شِفلِر است، تلاش دارد بر خوشی‌های زندگی در دوران قرنطینه و ایام شیوع ویروس کرونا متمرکز باشد. البته نشر افق این کتاب را به صورت رایگان در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در دسترس عموم قرار داده است.

علاقه‌مندان به داستان ایرانی نیز می‌توانند ماجرای پرکشش دو نوجوان در روز عروسی خواهرشان را در «دارم می‌رسم جان جان»، نوشته مهدی کردفیروزجایی مطالعه کنند. این اثر که توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده، ماجرای تلاش یک برادر برای تعویض لباس عروس خواهرش را روایت می‌کند که ناخواسته درگیر اتفاقاتی می‌شود که داستان را خواندنی‌تر می‌کند.

از دیگر آثار منتشر شده در حوزه داستان ایرانی که آن را می‌توان در بخش داستان انقلاب نیز دسته‌بندی کرد، رمان «تسخیرشدگان»، نوشته مینا شاییلوزاده است که در آن داستان دختری در دهه 60 و در اوج فعالیت‌های منافقین را روایت می‌کند؛ دختری که برادرش به این گروهک پیوسته و زندگی‌شان را تحت تأثیر قرار داده است.

اگر کودک کلاس اولی دارید، مجموعه «کلاس اولی، کتاب اولی» از نشر افق نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. هر یک از عناوین این مجموعه که داستان جذابی را روایت می‌کنند، سعی دارند مهارت‌های خواندن و نوشتن را در کودکان ارتقا دهند.

مجموعه شش جلدی «قصه‌های حسن کچل» به قلم مژگان شیخی که در گروه داستان‌های فولکلور ایرانی می‌گنجد نیز برای کودکان سه تا هفت سال مناسب است. این اثر توسط نشر ذکر منتشر شده است. همچنین «قصه‌های تصویری از عبید زاکانی» که به قلم فریبا کلهر و با تصویرگری فرهاد جمشیدی توسط انتشارات قدیانی منتشر شده نیز برای علاقه‌مندان به حوزه داستان ایرانی و ادبیات طنز خواندنی است.

برای علاقه‌مندان به حوزه طنز نیز مجموعه «قصه‌های جنگل» از نشر پیدایش، «گردان قاطرچی‌ها» از داوود امیریان و «داستان‌های شوشو» از سیدسعید هاشمی از انتشارات کتابستان نیز گزینه‌های خواندنی هستند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار