موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
220778
۰۷ بهمن ۱۳۹۹

مهم‌ترین رکن پرورش کودک، خانواده است

داوودی در رادیو گفت‌وگو بیان کرد: رکن اول پرورش کودک پدر و مادر هستند، چرا که اگر خود پدر و مادر به بالندگی در حوزه پرورش نرسیده باشند، کودکان هیچ خروجی نخواهند داشت.

به گزارش کودک پرس ،علیرضا داوودی در مصاحبه با برنامه «تنگه احد» رادیو گفت‌وگو که با موضوع مقابله با جنگ نرم در مدارس برگزار شد، اظهار کرد: ما یک نبرد و یک جنگ نرم داریم که اگر در حوزه آموزشی و مقطع سن بندی وارد شویم ما قطعا در حال صحبت از نبرد هستیم اما وقتی از اجرای موضوعات وارد می شویم از بحث جنگ صحبت می کنیم.

وی افزود: در هر دو حالت چه در حوزه نبردهای نرم و چه در حوزه جنگ های نرم چیزی به نام دیپلماسی به مثابه یک ابزار وجود خارجی نخواهد داشت، چرا که نبرد و جنگ هر دو خصمانه ترین حالت تقابل و رویارویی تلقی می شود.

کارشناس ارشد فضای مجازی با بیان اینکه ما یکسری از موضوعات را داریم که گفتمان جامعه است که سپس تبدیل به گفت وگو می شود، گفت: جنگ نرم در غایت گفتمان را مد نظر می دهد، اما قبل از جنگ نبردهایی که صورت می گیرد در حال زدن و شکل دادن گفتار و گفتمان است؛ ما در حوزه مدارس و حوزه آوزشی گفتمان نداریم چرا که خودشان مقدمات گفتمان را ایجاد می کنند.

داوودی به تفاوت‌های جنگ نرم و جنگ سخت اشاره و گفت: در جنگ نرم تغییراتی ایجاد می شود، اما این تغییر مقدماتی دارد که نخستین آن شکل دهی به تصورات که در حوزه مقطع سنی راهنمایی و دبیرستان شکل می گیرد، شکل دهی قوه استدلال و حوزه تصمیم سازی را اعمال می کند و مرحله آخر عملیاتی کردن تصمیمات ساخته شده است.

وی تصریح کرد: ما در فضای مجازی در حوزه تعلیم و تربیت دو دیدگاه داریم که نخستین آن این است که ما از موضوعات خارج از ایران استفاده کنیم که این دید را افرادی دارند که در خارج از مرزهای این مملکت تحصیل کرده‌اند و یک دیدگاه دیگر وجود دارد که می‌گویند همین مقدار اطلاعات داخلی که داریم کافی است.

کارشناس ارشد فضای مجازی گفت: ما در حوزه پرورش چهار رکن داریم که اگر این موارد دیده نشود نه تنها هیچ اتفاقی نخواهد افتاد بلکه اگر این مهم صورت نگیرد شاهد بسیاری از تهدیدها هم خواهیم بود.

داوودی بیان کرد: رکن اول پرورش، خانواده به ویژه پدر و مادر است، چرا که اگر خود پدر و مادر به بالندگی در حوزه آموزش از پرورش نرسیده باشند، کودکان هیچ خروجی نخواهند داشت.

وی دومین رکن پرورش کودکان، معلمان و آموزگاران را دانست و گفت: سومین رکن پرورش محیط آموزش است که باتوجه به شیوع کرونا این مهم از داخل مدرسه به داخل شاد آمده است در حالی که مجموعه شاد به اندازه مدرسه نتوانسته دانش‌آموز را فعال نگهدارد.

کارشناس ارشد فضای مجازی گفت: آخرین رکن پرورش کودکان که از سه مورد قبلی مهم‌تر بوده و ترکیبی از قانون گذار و مجری است که این دو در کنار هم مسیر پرورشی خانواده را مشخص می کنند که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

داوودی بیان کرد: در طی سال گذشته تاکنون 10 مرتبه شبکه ملی اطلاعات افتتاح شده که این مسئله بسیار تاسف‌آور است.

در ادامه مصطفی مستاجران، معاون محتوایی بسیج دانش‌آموزی کشور در مصاحبه با برنامه «تنگه احد» رادیو گفت‌وگو ، اظهار کرد:جنگ نرم،جنگ افکار و احساسات است ؛ مهم ترین تفاوت هایی که این جنگ با جنگ سخت دارد این است که تفاوت هایش در دو عرصه نمایان است که نخستین آن زمان این جنگ ها است که در جنگ سخت مدت زمان جنگ ها کوتاه مدت است مگر اینکه درگیری ها طولانی شود اما در جنگ نرم بلند مدت برنامه ریزی صورت می گیرد.

وی افزود: تفاوت بعدی جنگ نرم و جنگ سخت در بحث سربازان و افرادی است که قرار است در این جنگ ها بجنگند که در جنگ نرم خود به صورت غیر مستقیم سربازان‌اش را آموزش می‌دهد؛ بنابر این محل حضور جنگ نرم در جایی است که قرار است هویت و شخصیت شکل گیرد که این محل جایی جز مدرسه نیست.

معاون محتوایی بسیج دانش‌آموزی کشور خاطر نشان کرد: در سند 2030 که یک سند وارداتی بوده که قادر بود فضای تعلیم و تربیت کشور را هدف بگیرد این سند آمده بود که سرباز برای جبهه مقابل انقلاب اسلامی تربیت کند.

مستاجران بیان کرد: یک نکته بسیار جالبی که وجود دارد این است که در جنگ سخت شما نمی توانید از حریف یار بگیرید و آموزش‌شان دهید اما این مسئله در جنگ نرم وجود دارد و مهم‌ترین بستر این مهم مدرسه است ؛ به عبارت دیگر، مهم ترین بستر سن کودک و نوجوان است که هویت آن فرد شکل می گیرد به همین دلیل مدرسه بسیار مهم است

وی تصریح کرد: یکی از مجموعه هایی که در طول تاریخ توسط مسئولین مورد غفلت واقع شده آموزش و پرورش است و تاکید مقام معظم رهبری بر این است که باید تمام دستگاه های کشور به کمک آن آمده و در این زمینه هر سازمان و فردی هر توانی دارد سرمایه گذاری کنند.

معاون محتوایی بسیج دانش‌آموزی خاطر نشان کرد: علت اینکه این سرمایه گذاری بلند مدت است به این خاطر است که قرار است این دانش آموزان گام دوم انقلاب اسلامی را محقق کنند؛ اگر دید ما به جنگ نرم بلند مدت باشد در این زمینه می‌توانیم با آن‌ها مقابله کنیم.

مستاجران گفت: اگر نگاهی به سخنان چند سال اخیر مقام معظم رهبری داشته باشیم می‌بینیم که چقدر معظم له بر تقویت معاونت پرورشی و مربی های پرورشی تاکید دارند؛ این در حالی است که هر ساله بسیاری از مربیان دهه اول انقلاب در حال بازنشسته شدن هستند اما هیچ فکری برای این موضوع نداریم.

وی بیان کرد: ما همه ساله چه مقداردر دانشگاه فرهنگیان معلم پرورشی آموزش می‌دهیم در مقابل با تعداد معلمین ریاضی، علوم و غیره اما به این فکر نیستیم که برخی اوقات در اسلام تزکیه بر تعلیم مقدم است و ما در حال غفلت از این مهم هستیم.

معاون محتوایی بسیج دانش‌آموزی در خاتمه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که شبکه ملی ارتباطات و فضای مجازی کشور وجود ندارد و ما مجبور هستیم که دانش اموز را به دریای جهانی اینترنت بسپاریم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار