موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
220775
۰۷ بهمن ۱۳۹۹

اتفاق خوبی برای ناشران در فضای مجازی رخ خواهد داد

فریدون معتقد است، در آینده اتفاق‌های خوبی برای ناشران در فضای مجازی رخ خواهد داد و بسیاری از ناشرانی که علاقه‌ای به حضور در این فضا نداشتند به دلیل تاثیر آن در رونق کسب و کار به سراغ آن خواهند رفت.

به گزارش کودک پرس ،به نقل از موسسه خانه کتاب، عبدالعظیم فریدون رییس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان   با بیان اینکه جمعی از ناشران قبل از شیوع کرونا به سراغ فضای مجازی رفته بودند اما تعداد آن‌ها محدود بود، گفت: کرونا موجب شد که استفاده از فضای مجازی به عنوان یک ضرورت در میان کسب و کارهای مختلف جدی گرفته شود و الان بسیاری از ناشران به سمت این حوزه رفته‌اند زیرا در اصل چاره‌ای جز این کار ندارند.

وی با طرح این موضوع که معتقدم در آینده اتفاق‌های خوبی برای ناشران در فضای مجازی رخ خواهد داد، افزود: برخی از ناشران یا علاقه نداشتند یا دانش کافی برای ورود به این عرصه را نداشتند، اما امروز چون شاهد هستند که این موضوع در رونق کسب و کار آن‌ها موثر است و به رشدشان کمک می‌کند به سمت آن رفته‌اند.

فریدون ادامه داد: تنها چیزی که در این میان باید روی آن تامل کرد این است که آیا کسب و کار فضای مجازی برای ناشران کودک هم مانند ناشران بزرگ‌سال موثر است یا خیر؟ زیرا بچه‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم کتاب خریداری کنند و این موضوع در بین خردسالان و کودکان بیشتر دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه نقش مادر و پدر در انتخاب کتاب برای این گروه سنی اهمیت دارد، عنوان کرد: مساله اینجا است که افراد بزرگ‌سال آگاهانه به دنبال کتاب می‌رود ولی عموم کودکان و نوجوانان و خانواده‌هایشان با دیدن و ورق‌زدن کتاب همچنین دیدن تصاویر کتاب‌ها و اندکی مطالعه به انتخاب اقدام می‌کنند اما در فضای مجازی فقط عکس روی جلد و یک مشخصات کلی و کوتاه از کتاب را مشاهده می‌کنند.

فریدون یادآور شد: این موضوع موجب می‌شود مخاطبان یا دست به انتخاب نمی‌زنند یا اگر کتابی هم انتخاب کنند خیلی دقیق نیست و این مشکل در بخش کودک و نوجوان برای فروش مجازی وجود دارد که امیدوارم با پایان کرونا این مشکل حل شود یا اینکه ترکیبی از فروش فیزیکی و فضای مجازی را شاهد باشیم.

وی همچنین در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: انتظار ما این است که مدیران فرهنگی به بحث توسعه ویترین کتاب کودک توجه بیشتری داشته باشند و کتاب‌‌های کودک و نوجوان را با کتاب‌های بزرگسال یکی نکنند زیرا کودکان چون اوقات فراغت بیشتری دارند برای مطالعه آماده‌تر هستند.

فریدون در ادامه با طرح این موضوع که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب ضروری است ولی جایگزین نمایشگاه فیزیکی نیست، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه برای مخاطب کودک و نوجوان نمی‌تواند جای نمایشگاه کتاب تهران را بگیرد زیرا مشکل مخاطبان ما خاص است و اگرچه اصل نمایشگاه مجازی کار و اقدام ویژه‌ای است و نکته اصلی اینجا است که نمایشگاه مجازی نباید فقط در مدت شش روز برگزار شود و به پایان برسد بلکه باید این سامانه به صورت همیشگی در طول سال فعال باشد تا با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

 

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن آغاز و تا  هشتم بهمن ماه در سامانه tehranbookfair.ir     ادامه خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار