موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
220755
۰۷ بهمن ۱۳۹۹

گفتگو با کودک حلقه مفقوده مجلات تخصصی کودک و نوجوان است

فخریان در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: نشریات کودک و نوجوان امروزبجای ارائه اطلاعات باید روش ارائه کنند و گفتگو با کودکان را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش کودک پرس ،فرزانه فخریان (معاون فرهنگی انتشارات سروش) پیرامون مجلات کودکان و نوجوان لزوم و دلیل که ما باید محتوای اختصاصی برای کودکان و نوجوانان تولید کنیم در برنامه «گفتگوی فرهنگی» بیان کرد: مجلات کودکان و نوجوان در یک دهه گذشته هرروز کمتر وکمتر فروش داشتند.دوسه نسل در سی سال گذشته کودکی شان با مجلات گذشت و به تناسب زمان مجلات خوبی داشتند اما کودکان امروز حتی با تولید نشریه متناسب زمان بازهم آن اقبال گذشته را ندارند، چرا که با فضای مجازی درارتباطند.

وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان این عصر با تعداد بیشتری از عناوین کتاب نسبت به کودکان گذشته در ارتباط هستند و از کودکی با انواع پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی آشنا می شونداما رسانه مجله در اختیار شان قرار نمی گیرد، در کشورهای مختلف برای این موضوع تدابیری اندیشیده شده،گفتگو با کودکان از طریق مطبوعات و رسانه های مکتوب مغفول مانده و این مساله هم دلایل کلان دارد بخاطر بودجه بندی ها و تصمیم گیری های سالیان قبل امروز شاهد این وضعیت هستیم.

معاون فرهنگی انتشارات سروش در ادامه به هویت کودکان امروز اشاره کرد و گفت: زمانی که ما خوراک تخصصی برای کودکان و نوجوانان تولید می کنیم باید به هویت کودک و نوجوان امروز توجه کنیم ما باور نمی کنیم که در دوران گذار کودک امروز با کودک دوران قبل تفاوت دارد و امروز هویتشان را با آی دی یک پیام رسان هماهنگ می کنند درزمان ما نامه به مجلات می نوشتیم اسم مان تو صفحه نامه ها رسید می خورد یا یا عکس مان کنار مطلب کوتاهی کار می شد، کودکان الان هویت جدیدی را دارند ما نمی توانیم بپذیریم که بچه هااین مجلات را نمی پذیرند، کودکان گذشته تنها اطلاعاتی که از طریق مجلات دریافت می کردند را داشتند اما امروز از هزاران مسیر دیگر کودکان اطلاعات می گیرند، البته بخشی از کودکان دسترسی خاصی به پیام رسان شبکه های اجتماعی و این فضاها ندارند برای این گروه همچنان باید مجله تولید شود پس در انتشارات سروش، همچنان سروش خردسالان و سروش کودکان با همان فضای کلاسیک به نسبت قبل با کمی تغییر چاپ می شد و از آن استقبال خوبی می شود.

وی افزد: امروز اگر کودکان مجله نخوانند از راه های دیگر اطلاعات کسب می کنند و چیزی برا ی ورق زدن مجله نباشد کتاب دارند،قبلا مسیر خوب ارتباط با هنرمندان حوزه مکتوب از طریق مجله بود درحال حاضر علاقه مندان سالن های گفتگو درسایت ها ی مختلف را پیدا می کنند.پس امروز مجله بایدجذابیت داشته باشد اصل در مجلات زبان مکتوب است.

فخریان به اهمیت مجلات برای رشد نویسندگان و ارائه مسیر برای خوانندگان آن اشاره داشت و تصریح کرد: فضای رشد نویسنده ها در مجله و در گروه کار کردن تحریریه ها بوده، شعر و داستان شاعران و نویسندگان ابتدا در مجلات منتشر میشد و بعدها گردآوری و به شکل کتاب مستقل عرضه می شدند ودر دهه نود مجلات تبدیل به پروژه شد تحریریه ها حذف شدند و در ارتباط با فلسفه کودکان و نوجوان به لحاظ روانشناسی نویسندگان دیگر باهم ارتباط ندارند وهویت کودکان در تقابل با نشریات امروز بررسی نمی شود. کودکان امروز دیدگاه و استعداد خود را کانالیزه میکنند و ما با مخاطبی مواجه هستیم که به طور مثال ادبیات دوست ندارند یا ورزش دوست ندارند با کودکانی دراین حوزه با دقت پیش می روند همراه نمی شوند ، ما سالها درمجلات کودکان اطلاعات دادیم امروز مطابق با استانداردهای جهانی باید تخصصی تر برخورد کنیم در دوره ای هستیم که خردسال، کودک، نوجوان معنای واژگانی سن را از دست داده و برای تولید محتئا باید همه تلاش ما برایورد آنها به نوجوانی باشد.

معاون فرهنگی انتشارات سروش در ادامه بحث بیان کرد: مجلات باید مطابق اقتضای زمان چاپ شوند،شکل مجله ها باید تغییر کند، ما تا امروز از طریق مجلات به بچه ها محتوا ارائه می دادیم الان باید روش ارائه دهیم و مدیران لااقل در این حوزه نگاه پروژه محور نداشته باشند و افراد متخصص برای خردسال و کودکان در نشریات به طور مستمر حاضر شده و برنامه ریز داشته باشند.

وی در پایان گفت: امیدوارم نگاه تجربه محور و تخصصی و به روز در حوزه نشر مجلات کودک و نوجوان باعث شود تا در سال 1400 اتفاقات جدیدی دراین حوزه به صورت سراسری بیافتد، مجلاتی نو در شهرستان ها واستان ها داریم که حیرت انگیز فعالیت دارند امیداست در فضای مجازی سال آینده شروع یک دهه شکوفایی برای نشریات کودک و نوجوان داشته باشیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار