موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
220737
۰۷ بهمن ۱۳۹۹

کودکان، قربانی نبود نظارت‌های کافی مراکز آموزشی

نگاه مسئولان به مهدکودک‌ها باید از نگاه خدماتی به نگاه آموزشی و پرورشی تغییر پیدا کند و این موضوعی است که در حال حاضر متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش کودک پرس ،زندگی مدرن شهری و تغییرات به وجود آمده در سبک زندگی انسانها، نگرش افراد به بسیاری از موارد مثل نحوه تربیت فرزندان را هم تغییر داده است.

طی سالهای اخیر بسیاری از والدین برای تامین مایحتاج زندگی خود مجبور هستند که دوشادوش یکدیگر با هم در بیرون از خانه کار کنند تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند.

 

مهدهای کودک نخستین مراکزی هستند که بلافاصله بعد از خانه پدربزرگ و مادربزرگ برای سپردن کودک به آنجا به ذهن والدین خطور می‌کنند و در دسترس آن‌ها قرار دارند و البته به طور معمول هم مورد استقبال کودکان هم قرار می‌گیرند.

 

برخی از پدر و مادرهای شاغل فرزندشان را تا پیش از رفتن به مدرسه به پدر و مادر خود می‌سپارند و اگرچه امنیت فرزند آن‌ها تا حدود زیادی تامین می‌شود اما این رویه هم ایرادات فراوانی به همراه دارد.

 

مدل تربیتی پدر و مادرهای امروزی با شیوه‌های والدین نسل‌های قبلی متفاوت است و حمایت‌های بی حساب و کتابی که پدربزرگ و مادربزرگ از سر محبت و علاقه از نوه خود به آن‌ها ابراز می‌کنند، علاوه بر آنکه کودک را دچار سردرگمی می‌کند، خیلی هم مورد پسند پدر و مادر او واقع نمی‌شود و ترجیح می‌دهند فرزند خردسالشان را با این خیال که بهتر تربیت شود، به مهد کودک بسپارند.

 

مهد‌های کودک در گذشته‌ای نه چندان دور کارایی بهتری را در زمینه تربیت کودکان داشتند و بچه‌هایی که چند ساعت از هفته را در آنجا سپری می‌کردند در ظاهر نسبت به دیگر کودکان موفق‌تر بودند.

 

علاوه بر کارایی تربیتی مهد‌های کودک، مقوله آموزش موارد ضروری به کودکان متناسب با سن و سال آن‌ها هم از طریق مربیان مهدکودک دنبال می‌شد و نقش مربیان، نقشی در تکمیل شدن نقش پدر و مادری بود که ساعاتی فرزندشان را به آنجا می‌سپردند.

 

به عبارت ساده‌تر مربیان مهدکودک رفتاری کاملا منطبق و هماهنگ با والدین کودکان داشتند و در تربیت بچه‌هایی که در مهدکودک حاضر می‌شدند، با آن‌ها مثل فرزند خود رفتار می‌کردند و خبری از رفتارهای عجیب و غریب مربیان امروز این مراکز به اصطلاح آموزشی نبود.

 

در حال حاضر اغلب مربیان مهد را دختران جوانان مطابق با مد روز شامل می‌شوند و از نحوه پوشش خود این مربیان گرفته تا نحوه حرف زدن و رفتارشان با کودکانی که در مهدکودک حضور دارند، ایرادات متعددی به ویژه در مقوله تربیتی کودکان به چشم می‌خورد.

 

پخش موزیک‌های غیرمجاز با شعر بی‌محتوا و نامناسب خوانندگان دست چندم ماهواره‌ای برای فراهم کردن فرصتی برای شادی کودکان و رقص و هم‌آوایی مربیان و کودکان با آن‌ها تنها بخش کوچکی از اقدامات ضد فرهنگی است که در حال حاضر در بسیاری از مهدهای کودک کشور و به ویژه شهر تهران صورت می‌گیرد.

 

مهدهای کودک، همچنان به حال خود رها شده‌اند!

رهبر معظم انقلاب در ۱۱ شهریور ماه سال جاری در جلسه مجازی با مسئولان وزارت آموزش و پرورش هشدار دادند که مهدکودک‌های در ایران، «رها» شده‌اند و بر اساس گزارش‌های رسیده وضعیت آنها به هیچ وجه خوب نیست و تکاپوی مسئولان مربوطه تنها در همان روزهای نخست ایراد فرمایشات رهبری خلاصه شد.

 

بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری نگاه مسئولان به مهدکودک‌ها باید از نگاه خدماتی به نگاه آموزشی و پرورشی تغییر پیدا کند و این موضوعی است که در حال حاضر متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

 

رفتارهای عجیب و نامتعارفی مثل رقص و آواز خوانی بی محتوای کودکان در حضور فردی به عنوان مربی رقص با ظاهری نامتعارف، که مسئولان برخی از مهدهای کودک از آن‌ها به عنوان شادی آفرینی برای کودکان یاد می‌کنند، تنها رفتارهای زننده‌ای هستند که به هیچ عنوان نه تنها در شادی عمیق کودکان تاثیری ندارند بلکه تربیت صحیح آن‌ها را هم دچار انحراف می‌کنند.

 

برگزاری مراسمات مختلف به بهانه جشن تولد بچه‌های حاضر در مهدکودک و یا برگزاری مراسم جشن‌های ملی و میهنی در شکل و شمایلی نامتعارف مدتهاست در این مراکز به کاری عادی تبدیل شده است و مسئولان آنگونه که باید و در مسئولیتشان تعریف شده است، نظارت نمی‌کنند.

 

زخم آسیبی که کودکان را در فضای دور از تربیت صحیح در مهدهای کودک مورد تهدید قرار داده است، در سالهای نه چندان دور زندگی آن‌ها سر باز می‌کند و آن روز دیگر کار از کار گذشته است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار