موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
220702
۰۲ بهمن ۱۳۹۹

یک مسئول سازمان ملل: خدمات ایران به کودکان پناهجو در سطح عالی است

مسوول دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در مشهد گفت: خدماتی که دولت جمهوری اسلامی ایران به کودکان اتباع خارجی پناهنده از جمله کودکان کار خیابانی ارائه می‌دهد در مقایسه با خدمات دیگر کشورها، در سطح عالی قرار دارد.

به گزارش کودک پرس ،عروج صیفی روز چهارشنبه در جریان دیدن “مرکز نگهداری کودکان خیابانی صدف” در مشهد افزود: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد به همکاریهای خود با جمهوری اسلامی ایران در خصوص کمک به کودکان کار که از خانواده اتباع خارجی پناهنده هستند ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد علاوه بر کودکان اتباع خارجی، کمک به خانواده این کودکان را نیز با همکاری با اداره‌کل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی مدنظر قرار داده تا فرزندانشان را بخاطر مشکلات مالی روانه کار در خیابانها نکنند.

مسوول دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در مشهد از کیفیت فعالیت مرکز نگهداری کودکان خیابانی در مشهد ابراز خرسندی و بیان کرد: تحت تاثیر عملکرد خوب متولیان این مرکز با کودکان خیابانی قرار گرفته‌ام زیرا با کودکان پناهنده همانند فرزندان خودشان رفتار می‌کنند.

۲.۸ میلیون ریال هزینه روزانه 

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: مرکز نگهداری از کودکان خیابانی صدف تنها مرکز سطح دو برای نگهداری موقت و سرپایی این کودکان در مشهد است.

حمیدرضا پوریوسف افزود: سازمان بهزیستی فقط در این مرکز با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با موضوع کودکان پناهنده خارجی همکاری دارد.

وی ادامه داد: هم‌اینک ۲۴ نفر در مرکز نگهداری کودکان خیابانی صدف مشهد مورد حمایت و قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: این مرکز با کمک کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با هزینه دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به انواع اسباب‌بازی، کتاب و دیگر لوازم مورد نیاز کودکان تجهیز شده است.

وی افزود: هزینه نگهداری هر کودک در مرکز نگهداری کودکان خیابانی صدف در مشهد روزانه دو میلیون و ۸۳۰ هزار ریال است.

۸۵ درصد کودکان کار در مشهد خارجی هستند

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: اتباع افغانستان ۸۵ درصد کودکان کار خیابانی مورد حمایت در مراکز حمایتی را تشکیل می‌دهند.

محمد تقی هاشمی به تحمیل هزینه‌های ناشی از حمایت و ارائه خدمات به پناهندگان خارجی بر کلانشهر مشهد اشاره و بیان کرد: برخی از این اتباع خارجی مجوز اقامت دارند و برخی نیز فاقد مجوز قانونی هستند.

وی افزود: مدارس بخاطر بحران شیوع ویروس کرونا تعطیل و معیشت خانواده‌های پناهنده مقیم مشهد نیز با مشکلاتی مواجه شد لذا همه اعضای این خانوادهه‌ا برای رفع مشکل بسیج شده‌اند.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: حمایت و کمکهایی که مردم  از سر دلسوزی به این کودکان در خیابانها ارائه می‌کنند، به حضور بیشتر کودکان کار در خیابانهای مشهد دامن زده است.

وی گفت: کمک کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای تامین هزینه‌های خدماتی که در مشهد به کودکان خیابانی خارجی ارائه می‌شود ضروری است و علاوه بر آن نیاز است تا هزینه آموزش کودکان خارجی بازمانده از تحصیل نیز از سوی این نهاد تامین شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز در این نشست گفت: برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی عزم جدی و بین سازمانی در مشهد بوجود آمده است و بهزیستی، دانشگاه، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی با توجه به اهمیت موضوع کودکان کار، فعال شده اند.

نیره عابدین‌زاده افزود با گذشت دو ماه از اجرای طرح ساماندهی کودکان کار خیابانی در مشهد ۲۴۸ کودک شناسایی و ساماندهی شده اند که تنها ۴۷ نفر آنان اتباع ایرانی بوده و بقیه اتباع خارجی هستند.

وی ادامه داد: اکنون سازمانهای متولی با استفاده از همه امکانات موجود درگیر شده اند و دستگاه قضایی نیز امسال به این موضوع وارد شده و بر اجرای این روند و کار دستگاه های عامل نظارت می کند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: در قانون ایران کار و بهره کشی از کودکان جرم است و با آن برخورد می شود اما آنچه در مقابله با این بهره کشی ها مهم است توانمند سازی خانواده هاست.

۳۲۰ هزار پناهنده و مهاجر خارجی در استان خراسان رضوی سکونت دارند.

خراسان رضوی پس از تهران، دومین استان میزبان بیشترین جمعیت پناهندگان و مهاجران خارجی در ایران است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار