موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
220629
۳۰ دی ۱۳۹۹

حقایق ناگفته، در دل عروسک‌های ایرانی

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: عروسک‌های ایرانی در دل خود حقایق ناگفتنی درحوزه‌هایی نظیر آیین‌ها، بازی‌ها و نمایش‌های سنتی دارند که با بررسی، تحلیل و معرفی آنها می‌توان کودکان را با بخشی از تاریخ و فرهنگ سرزمین و میراث‌فرهنگی‌شان آشنا کرد.

به گزارش کودک پرس ،ازروابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، لیلا کفاش‌زاده با اعلام خبر برگزاری کارگاه برخط «اروسک در سپهر ایرانی» گفت: محتوای کتاب فرهنگ عروسک‌ها و نمایش‌های عروسکی و سنتی ایران تألیف پوپک عظیم پور در قالب کارگاه آموزشی عروسک در سپهر ایرانی، توسط مولف اثر به صورت مجازی بررسی می‌شود.

او افزود: چند سالی است پژوهشگران حوزه فرهنگ و کودک به موضوع عروسک های بومی و اصیل ایرانی توجه ویژه‌ای نشان داده‌اند و این پژوهش‌ها نشان داده است که عروسک‌های ایرانی نقش مهمی در انتقال و آموزش مفاهیم فرهنگی به کودکان دارند.

این پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه معرفی، احیا، باز تولید و پژوهش بر روی این عروسک ها می تواند افق تازه ای بر مطالعات قوم شناسی و شناخت هویت برای مربیان و مدرسان باشد، تصریح کرد: عروسک های ایرانی در دل خود حقایق ناگفتنی درحوزه هایی نظیر آیین‌ها، بازی‌ها و نمایش‌های سنتی دارند که با بررسی و تحلیل و معرفی آنها به پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌توان کودکان را با بخشی از تاریخ و فرهنگ سرزمین و میراث‌فرهنگی‌شان آشنا کرد.

او با اشاره به برگزاری کارگاه یاد شده افزود: ۱۰سال پیش به همت پوپک عظیم پور عضو هیات علمی دانشگاه تهران در حوزه نمایش های عروسکی و پژوهشگر قوم‌شناسی، عمده‌ای از این عروسک‌ها در کتاب مرجعی با عنوان فرهنگ عروسک‌ها و نمایش‌های عروسکی و سنتی ایران توسط انتشارات نمایش به صورت تمام رنگی به چاپ رسید.

کفاش زاده خاطرنشان کرد: حال که با وضعیت فعلی نشر و کاغذ امکان چاپ مجدد کتاب فرهنگ عروسک ها و نمایش های عروسکی و سنتی ایران میسر نیست، کارگروه کودک ونوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بر آن شد تا طبق روال همکاری های گسترده در این حوزه کارگاه آموزشی مجازی با محتوای کتاب یاد شده توسط مولف اثر برگزار کند.

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه این کارگاه آموزشی در ۳جلسه با عناوین عروسک های آیینی، نمایشی و عروسک بازیچه‌ها برگزار می‌شود اظهار داشت: در این جلسات که به صورت مجازی در تاریخ های ۴، ۱۱ و ۱۸ بهمن ماه از ساعت ۱۰تا ۱۲ از طریق فضای اسکای روم برگزار می‌شود به انواع عروسک از نظر محتوایی و معنایی، تفاوت‌های قومی، شکل ظاهری و تاثیر آنها در فرهنگ ایرانی اشاره خواهد شد.

کفاش‌زاده با اشاره به اینکه برگزاری این دوره می تواند روش‌های خلاقانه‌تر و اصیل‌تری پیش روی مربیان و آموزگاران به منظور تهیه بسته‌های آموزشی  مبتنی بر عناصر ملموس و ناملموس میراث فرهنگی قرار دهد، افزود: مخاطبان این کارگاه مجموعه‌داران و موزه‌داران،مربیان و آموزگاران، تسهیل‌گران و قصه‌گویان و سایر علاقه‌مندان حوزه کودک، فرهنگ و عروسک هستند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار