موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
2206
۲۹ مرداد ۱۳۹۵

هفته بیست و دوم بارداری

مطالب آموزنده و مفید که مادر باید در هفته ی بیست و دوم بارداری خود بداند.

وضعیت بدن مادر

 

3227

 

معمولا در هر هفته حدود 225 گرم به وزنتان اضافه می شود.این افزایش وزن تا هفته 36 ا ادامه می یابد.

 

ممکن است کمی ترشحات از سینه هایتان داشته باشید و این نشان دهنده آماده شدن تغذیه با شیر مادر است.

 

با بزرگ شدن شکم شما برای فراهم کردن فضای لازم برای کودک در حال رشد ممکن است نشانه های کشیدگی را بر روی پوستتان ببینید. بعضی از خانمهای باردار دچار این عارضه نمی شوند، اما تقریبا بر روی پوست نیمی از آنها آثار این کشیدگی ظاهر می شود. این خطوط باریک که از بافتهای جدید از جنس پوست هستند، علاوه بر باز شدن پوست بعلت تغییرات هورمونی در دوران بارداری ایجاد می شوند و به رنگ صورتی تا قهوه ای پررنگ (بسته به رنگ پوست شما) هستند و ممکن است ضخامت آنها با افزایش سن حاملگی بیشتر شود. آنها نه تنها بر روی شکم بلکه احتمالا بر روی باسن، رانها و پستانها نیز ظاهر می شوند. اثرات ثابت شده ای از اینکه محلولهای طبی و لوسیونها از بروز این خطوط رنگی جلوگیری کنند یا آنها را از بین ببرند، وجود ندارد. اما می توانند خارش احتمالی ناشی از کشیدگی پوست را کاهش دهند. همچنین ممکن است ناف تورفته و زیبای شما تغییر شکل دهد، احتمالا سطح ناف شما ابتدا صاف شده و حتی به زودی بیرون می زند؛ اما نگران نباشید، به احتمال زیاد بعد از زایمان به حالت طبیعی خود باز می گردد.

 

یک تغییر دیگر که ممکن است در دوران حاملگی در سطح پوست شما رخ دهد ظاهر شدن خالهای نسبتا بزرگ است. در این حالت قسمت کوچکی از پوست برآمده و سرخ می شود و رگهای خونی و همین طور زائده های متعددی ایجاد می کند. این عارضه در صورت، گردن، قسمت بالایی سینه و سینه ها ظاهر می شود و علت آن نیز میزان بالای هورمون استروژن در دوران حاملگی است؛ معمولا پس از زایمان پوست به حالت طبیعی باز می گردد.

 

بعلت استروژن زمان بارداری، عضلات شل می شوند بنابراین ممکن است عضلات روده شل شده و شما دچار یبوست شوید بنابراین آب زیاد بنوشید و غذاهای فیبردار و غلات سبوس دار را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

برنامه فعالیت مادر در این هفته

 

حلقه ازدواج تان را از دستتان خارج کنید : به دلیل اینکه انگشتها در اطراف حلقه ورم می کند، بسیاری از خانمها از یک جواهرساز حرفه ای می خواهند که حلقه شان را بریده و درآورد. اگر انگشت شما باد نکرده و می توانید حلقه تان را به راحتی دربیاورید قبل از اینکه خیلی دیر بشود این کار را بکنید. اگر نمی توانید دوری حلقه عروسی یا یک حلقه مهم دیگر را تحمل کنید آن را به یک زنجیر انداخته و دور گردنتان بیندازید تا در نزدیکی قلبتان قرار گیرد.

 

چه مقدار اضافه وزن باید در این دوره دریافت کنید؟

 

در طول دوره دوم بارداری، کالری دریافتی خود را به 340 کالری در روز افزایش دهید. میزان اضافه وزن شما به عوامل گوناگونی، به خصوص وزن قبل از بارداری‌تان، بستگی دارد. سعی نکنید در این دوره وزن خود را کاهش دهید. شما به کالری و مواد مغذی برای رشد کودکتان احتیاج دارید. بهتر است با پزشک‌تان در این رابطه مشورت کنید.

 

ما در اینجا جدولی را برای راهنمایی اضافه وزن بارداری آوریده‌ایم.

 

وزن قبل از بارداری وزن پیشنهاد شده
کاهش وزن 12- 18 کیلوگرم
وزن نرمال 11-15 کیلوگرم
اضافه وزن 6-11 کیلوگرم
چاق 4-9 کیلوگرم

 

در طول بارداری شما بیشتر در معرض ابتلا به مسمومیت غذایی به دلیل تغییر متابولیسم بدن‌تان هستید، بنابراین کاملا گوشت را بپزید. این هشدار شامل هات داگ نیز می‌شود.

 

توصیه های مذهبی در این هفته

 

3132

 

خوب است حدیث کسا و زیارت امام زمان را 40 مرتبه بخوانید و بعد از هر نماز 70 بار استغفار کنید و به مدت 40 روز بعد از نماز صبح دعای عهد را بخوانید. هر روز صبح مقداری خرما بخورید. در رابطه با مزایای خوردن خرما در روایات آمده : “بهترین غذای زن حامله و حتی داروی او خرماست” و امام علی هم فرمودند : “برای زن باردار هیچ چیز بهتر از خرما نیست” امام صادق نیز فرمودند : “به زنان باردار خود در دوره زایمان خرمای برنی بدهید تا فرزندان خود را زیبا سازید” و ” خوردن خرما سبب قوی شدن بدن مادر و جنین می شود.”

 

گفتگو با یک مادر در هفته بیست و دوم بارداری

 

3130

 

چند هفته بارداری؟ 22 هفته

 

چقدر اضافه وزن داشته‌ای؟ 3:60 کیلوگرم

 

به لباس بارداری احتیاج داری؟ بله، البته

 

ترک‌های بارداری: خیر

 

خواب: آن طوری که دوست دارم، نمی‌خوابم.

 

بهترین لحظه‌ای که در این هفته داشتی؟ سونوگرافی. همیشه دیدن فرزندت در سونوگرافی جذاب خواهد بود. من ویدئو کودکم را هنگامی که انگشت‌هایش را می‌مکید، مشاهده کردم.

 

آیا دلت برای چیزی تنگ شده است؟ دوست دارم کارهایی را که می‌خواهم، انجام دهم اما بارداری‌ مانع‌ام می‌شود.

 

حرکات جنین: فعالیت او بیشتر شده است.

 

ویار: مقدار زیادی میوه، برگر و ماست

 

آیا نسبت به چیزی حالت تهوع داری؟ بله، من هنوز نمی‌توانم قهوه و دسر بخورم.

 

جنسیت: این یک سورپرایز است!

 

نشانه‌های زایمان: خیر

 

علائم بارداری: مقداری گرفتگی پا و کمردرد دارم.

 

سوراخ ناف‌ات داخل است یا خارج؟ داخل

 

حلقه ازدواج‌ات در دستت است؟ بلی و کاملا اندازه دستم است.

 

احساس‌‌ات چگونه است.. خوشحالی یا ناراحت؟ واقعا خوشحالم.

 

منتظر چه چیزی هستی؟ این که اتاق خواب نوزاد را می‌چینیم و فرزند بزرگم را به اتاقی بزرگ‌تر منتقل می‌کنیم.

 

 

منبع:    مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار