موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
220531
۲۷ دی ۱۳۹۹

حضور هشت فیلم کودک و نوجوان در جشنواره فجر

در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از میان ۱۱۰ فیلم شرکت داده شده در این جشنواره تعداد ۱۰ فیلم در ژانر کودک بودند و در فهرست ثانویه اعلام شده از سوی دبیرخانه جشنواره فیلم فجر تعداد ۶۲ فیلم حایز حضور در سی و نهمین دوره جشنواره شدند که در میان آن ۸ فیلم ژانر کودک نیز دیده می شود.

به گزارش کودک پرس ،کودکی در ایران موضوع بسیار حساسی است که کمتر به آن پرداخته شده و سینمای ایران نیز سالهاست از کودکان این مرز و بوم غفلت کرده است. هرچقدر فیلم کودک در دهه شصت پناهگاه امن کودکی در برابر بمب ها و موشکباران بود، نسل های جدید ایران زمین به غبار فراموشی سپرده شده اند. در این میان شنیدن این خبر که از ۶۲ فیلم راه یافته به بخش داوری سی و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر تعداد ۸ فیلم به موضوع کودک و نوجوان ارتباط دارد، امید را در دل زنده می کند.

در مهرماه سی‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی به خاطر شرایط کرونایی کشور، بصورت آنلاین برگزار شد که گمانه ‌زنی‌هایی مبنی بر عدم برپایی این جشنواره به گوش می‌رسید، اما در نهایت به رغم همه حرف و حدیث‌ها، مسوولان جشنواره تصمیم به برپایی آنلاین این رویداد سینمایی گرفتند. از همین رو برخی اهالی سینما بر این باوربودند که مسؤولان سینمایی کشور با برپایی آنلاین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دنبال محک خوردن پتانسیل فضای سینمای کشور برای برپایی آنلاین جشنواره فیلم فجر هستند تا در صورت موفقیت نسبی برپایی آنلاین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با اعتماد به نفس بیشتری به دنبال برپایی جشنواره فیلم فجر باشند که این مهم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نیز رقم خورد.
اما جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان تنها محکی برای برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر نبود بلکه فرصتی برای سنجش عیار فیلم های حوزه کودک و نوجوانی بود که بنای حضور در جشنواره فیلم فجر را نیز داشتند. فیلم هایی مانند پیله و پروانه، مهران، سلفی با رستم و بعد ازاتفاق از جمله فیلم های شرکت داده شده در سی و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان هستند. در ادامه به بررسی فیلم های حوزه کودک و نوجوان راه یافته به داوری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر می پردازیم.
یدو
فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری، جدیدترین فیلم سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که برای حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر آماده شده است. مهدی جعفری در این فیلم که در گونه دفاع مقدس و کودک و نوجوان تولید شده است، اولین ماه‌های جنگ تحمیلی در آبادان در حال محاصره را به تصویر کشیده است.
فیلم «یدو» در راستای مشارکت راهبردی کانون و بنیاد سینمایی فارابی در حوزه سینمای کودک تولید شده است و انتظار می رود نظر بسیاری از منتقدان را به سوی خود جلب کند.
سلفی با رستم
«سلفی با رستم» ماجرای هلیا دختر ۱۰ ساله ای است که از رازهای پدرش آگاه می شود و زندگی اش دگرگون می شود. این فیلم یک اقتباس آزاد از رمان سیاه دل نوشته کورنلیا فونکه است. حسین قناعت کارگردان فیلم «سلفی و رستم» داستان این فیلم را از جنبه آشناسازی کودکان و نوجوانان با حوزه کتابخوانی متفاوت بیان کرده و هدف اصلی اش از ساخت این فیلم را آشنایی نسل جدید با شخصیت‌های تاریخی این مرز و بوم بیان می کند.
بعد از اتفاق
شهاب حسینی ستاره سینمای ایران در جدیدترین تجربه هنری اش تهیه کنندگی یک فیلم سینمایی با موضوع کودک و نوجوان با عنوان «بعد از اتفاق» را ارایه کرده است. پوریا حیدری اوره، کارگردان این فیلم، «بعد از اتفاق» را با محور اصلی کودکی عنوان کرد که تحقق آرزو‌هایش را جستجو می‌کند و فیلم به این موضوع می‌پردازد که آدم‌ها ناامید نشوند، هدف داشته باشند و برای رسیدن به آن هدف تلاش کنند.
بابا سیبیلو
«بابا سیبیلو» نخستین فیلم سینمایی ادوین خاچیکیان فرزند ساموئل خاچیکیان به عنوان کارگردان است که به تهیه‌کنندگی احمد احمدی در سال ۱۳۹۹ ساخته شده است. بابا سیبیلو یک کمدی خانوادگی است که در آن از کودک ۵ ساله تا پیرمرد ۱۰۰ ساله نقش آفرینی دارند و در طول قصه ماجراهایی را رقم می‌زنند.
مهران
فیلم سینمایی «مهران» به کارگردانی رقیه توکلی و محصول بنیاد سینمایی فارابی، برای شرکت در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر ثبت‌نام کرد. فیلم «مهران» در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان توانست پروانه زرین شهید بهنام محمدی و جایزه ویژه دبیر برای توجه به فرهنگ مقاومت و برداشت ملموس مردمی و قابل فهم برای نسل امروز ایران اسلامی را از آن خود کند.
فیلم سینمایی «مهران» داستان پسربچه‌ای به اسم مهران است که در دهه شصت میزبان خانواده‌ای جنگ‌زده از شهر مهران می‌شود.
بام بالا
بهروز مفید، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بام بالا» به کارگردانی سید جمال سیدحاتمی است. این فیلم قرار بود در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نمایش درآید که به دلیل شرایط کرونا و حجم بالای کار در بخش جلوه های ویژه به این جشنواره نرسید.
قصه درباره دو کودک است که به دلیل اختلاف میان والدین دچار نگرانی می‌شوند و درصدد هستند تا پدربزرگ را برای حل مشکل به خانه بیاورند که در این میان عروسکی پیدا می‌شود که باعث پیدا شدن پدربزرگ می‌شود.
گل به خودی
«گُل به خودی» به کارگردانی احمد تجری و تهیه کنندگی علی قائم مقامی از جمله فیلم هایی است که با موضوع کودک و نوجوان در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده است.
فیلمنامه این اثر نوشته مشترک احمد تجری و لاله قهرمانی است و فضایی عروسکی موزیکال دارد. داستان «گُل به خودی» قصه آمال و آرزو‌های تعدادی کودک است که در پرورشگاه زندگی می‌کنند و به کمک چند عروسک وارد ماجرا‌هایی فانتزی و جذاب می‌شوند.
پسردلفینی
انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» به نویسندگی و کارگردانی محمد خیر اندیش و تهیه کنندگی محمد امین همدانی متقاضی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر است. پسر دلفینی تازه ترین محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که پس از طی حدود ۲ سال از تولید آماده نمایش شد.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار