موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
220347
۲۳ دی ۱۳۹۹

برگزاری نخستین جشنواره ملی نقالی کودکان شهرهای راه ابریشم

رئیس اداره شهر دوستدار کودک شهرداری سمنان از برگزاری نخستین جشنواره ملی نقالی کودکان شهرهای راه ابریشم در راستای ارج نهادن به هنر نقالی و اجرای دستورالعمل‌های شهر دوستدار کودک خبر داد.

به گزارش کودک پرس ،سمانه محمدیان ،هدف از برگزاری این جشنواره را زنده نگه داشتن زبان فارسی، استفاده از هنر اصیل و تأثیرگذار نقالی در ترویج فرهنگ شاهنامه خوانی، تقویت اثر هنر نقالی و پرده خوانی بر ایجاد انگیزه برای پرورش نقالان، توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی- ایرانی و آداب و رسوم بومی محلی، کشف استعداد کودکان و نوجوانان و تلاش در جهت شکوفایی آن، ایجاد شور و نشاط در بین کودکان و نوجوانان و گسترش آموزش‌های شهروندی عنوان کرد و گفت: استقبال کودکان و نوجوانان شهر اخلاق از این جشنواره باعث دلگرمی برای برنامه‌های آینده خواهد بود.

وی با بیان اینکه قصه گویی از گذشته در بین اقوام مختلف از جمله ایرانیان باستان رواج داشته است، اظهار کرد: آنها سرگذشت الهه‌هایی همچون میترا، آناهید، افسانه پهلوانان، داستان رستم، سیاوش و اسفندیار را برای یکدیگر بازگو می‌کردند.

رئیس اداره شهر دوستدار کودک شهرداری سمنان افزود: در دوره اشکانیان کسانی که داستان‌های حماسی و رزمی می‌گفتند «گوسان» می‌نامیدند که در دوره ساسانی خنیاگرانی حماسه و داستان‌های قومی و ملی را با آواز و نغمه سازی برای مردم می‌خواندند.

وی تصریح کرد: در آن ایام، فضاها و معابر عمومی مانند میدان‌ها، سر گذرها، چهارسوق‌ها، بازار، سراها، کاروانسراها، صحن مساجد، زیارتگاه‌ها و تکیه‌گاه‌ها مکان‌هایی برای قصه‌گویی بود.

محمدیان اوج شکوفایی هنر نقالی و ارج نهادن به آن را در دوره صفوی دانست و خاطرنشان کرد: در عهد صفویه با گشوده شدن قهوه‌خانه‌ها، این هنر در بین افرادی که به آن محل می‌آمدند رواج یافت و حتی شاهان صفوی به دلیل علاقه به تصویرگری، نگارگری و نمایش به آن بسیار بها می‌دادند؛ پرده‌های فراوانی در قهوه خانه‌ها نصب می‌شد و نقالان زیادی پرورش می‌یافتند که حمایت‌های خوبی نیز از آنها می‌شد.

وی افزود: در دوره‌های بعد با رونق گرفتن تعزیه خوانی از رونق نقالی کاسته شد، اما همچنان در گوشه و کنار در بین عامه شهروندان، خصوصاً کسانی که به کاروانسراها و قهوه‌خانه‌ها مراجعه می‌کردند طرفدار داشت.

رئیس اداره شهر دوستدار کودک شهرداری سمنان با بیان اینکه در سال‌های اخیر کمتر از این هنر ایرانی استقبال شده است، اظهار کرد: نقالی عموماً در فضاهایی مانند قهوه خانه‌ها و کاروانسراها به وجود آمد و امروز نیز باید برای ترویج آن فضاهایی در نظر گرفت.

وی افزود: دستگاه‌های مرتبط باید در بازگرداندن جایگاه اصلی هنر نقالی تمام توان خود را به کار بگیرند، زیرا نقال‌ها فرهنگ عامیانه را حفظ کرده و داستان‌های حماسی، قومی، محلی و فولکلور را سینه به سینه نقل کرده و از آن محافظت می‌کنند.

محمدیان خاطرنشان کرد: شهرداری سمنان در راستای ارج نهادن به هنر نقالی و اجرای دستورالعمل‌های شهر دوستدار کودک، نخستین جشنواره ملی نقالی کودکان شهرهای راه ابریشم را برگزار می‌کند که مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره از چهارم آذر ۹۹ آغاز شده است و تا ۲۵ بهمن ادامه دارد همچنین اختتامیه جشنواره نیز هفتم اسفندماه سال جاری خواهد بود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار