موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
220277
۱۶ دی ۱۳۹۹

مدیر باید مطمئن شود که دانش‌آموزان آموزش دیده‌اند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیر مدرسه باید مطمئن شود که دانش‌آموزان آموزش دیده‌اند، گفت: ما یک رویکرد و مأموریت داریم، اما مدیر مسئول است تا دانش‌آموزانش آموزش ببینند.

به گزارش کودک پرس ، محسن حاجی‌ میرزایی ظهر امروز در نشست با مدیران مدارس خراسان رضوی که به صورت ویدیوکنفرانس در مدرسه دارالفنون مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مدیر باید مطمئن شود که دانش‌آموزان آموزش دیده‌اند، ما یک رویکرد و مأموریت داریم، اما مدیر، مسئول است تا دانش‌آموزانش آموزش ببیند.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های امروز شبیه دیروز نیست، بیان کرد: دانش‌آموز امروز دانش‌آموز گذشته نیست، اطلاعات او اطلاعات دیروز نیست، نقش پدری امروز تغییر پیدا کرده است و فرزندان امروز فرزندان ساده دیروز نیستند.

وی تصریح کرد: در کودکی نقش فرزند باید ایفا شود که نقشی منفعل و پذیراست، به مرور نقش‌های ما پیچیده‌تر و دشوارتر می‌شود؛ به عنوان مثال، نقش دانش‌آموزی برای انسان به‌واسطه فعالیت‌های اجتماعی نقشی وسیع‌تر و گسترده شده و توانایی‌های ما افزایش می‌یابد.

ماموریت دولت‌ها این است که با مردم ارتباط برقرار کنند

حاجی‌ میرزایی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در نظام تعلیم و تربیت با آن روبرو هستیم، این است که معلمین چگونه با دانش‌آموز ارتباط برقرار کنند، یادآور شد: در مطالعه‌ای که در ژاپن انجام شده از دانش‌آموزان پرسیده شده که والدین چه معنایی در زندگی شما دارند و آن‌ها پاسخ داده‌اند که والدین ما معنایی به زندگی ما نمی‌توانند بدهند، این موضوع نشان از گسست نسلی دارد، دلیل این امر تغییر محتوای این نقش است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مأموریت دولت‌ها این است که با مردم ارتباط برقرار کنند، خاطرنشان کرد: مهمترین سرمایه یک دولت برای ایفای نقش، به‌دست آوردن اعتماد اجتماعی است که به آن سرمایه اجتماعی می‌گویند، این اعتماد به‌راحتی به‌دست نمی‌آید و این مسأله نیازمند مراقبت حداکثری است.

وی افزود: هر کسی نقش خود را بهتر متوجه شود و نقش را عمیق‌تر ایفا کند موفق‌تر است، اگر بخواهیم انسان‌ها را با هم مقایسه کنیم، توانایی افراد در ایفای نقش‌ها را باید مقایسه کنیم.

ممکن است بر اثر حادثه‌ای تمام نقش‌ها تغییر پیدا کند

حاجی‌ میرزایی با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های ما این است که دائما نقش‌های خود را مرور کنیم، زیرا این نقش‌ها در معرض تحولات بیرونی و در معرض دریافت‌های درونی تغییر پیدا می‌کنند، ادامه داد: شرایطی هم پیش می‌آید که اوضاع به هم ریخته و در نتیجه کیفیت ایفای نقش و اولویت‌ها تغییر پیدا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: یکی از دلایل استیصال، درماندگی و گسست، طبقاتی و اجتماعی این است که افرادی که در نقش‌های مختلف قرار می‌گیرند، قادر نیستند ارتباط مؤثرتری با هم برقرار کنند و محتوای نقش را نمی‌توانند ایفا کنند.

وی گفت: کرونا که آمد، همه مناسبات ما را به هم ریخت و نقش‌ها را دچار تغییرات اساسی کرد، نقش معلم، دانش‌آموز و استاد تغییر یافت، ابزارهای قبلی برای پاسخگویی به نیازها در شرایط کرونا کافی نیست، برای راه‌حل‌های قبلی دهه‌ها تجربه به‌دست آمده بود، اما برای این شرایط راه‌حلی نبود.

حاجی‌ میرزایی با اشاره به اینکه در نظام آموزشی مناسباتی را تعریف کرده بودیم ولی جرأت نمی‌کردیم به سمت آن برویم، یادآور شد: کرونا این فرصت را ایجاد کرد، این فرصت در طول دوره خدمت هر کسی به‌وجود نمی‌آید و شخص در این فرصت باید نشان دهد که چقدر توان دارد، سنگ محکی به‌وجود آمده تا مشخص شود وفاداری، سخت‌کوشی، مسئولیت‌پذیری و خلاقیت ما چگونه است، اگر از این موقعیت استفاده نکرده و عیارهای واقعی خود را ارتقا ندهیم، حسرت ابدی باقی می‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: معلمان امروز در این موقعیت قرار گرفته‌اند و باید از این موقعیت حداکثر بهره را ببرند، اگر از این موقعیت بی‌تفاوت رد شویم حسرتش برای همیشه باقی خواهد ماند، باید بدانیم این پدیده که همه دنیا را درگیر کرده است چه ظرفیتی را می‌خواهد ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ما هر گونه عمل کنیم، اما مدیر مدرسه است که می‌تواند اصلاح یا تخریب کند، اگر تمام امکانات هم فراهم باشد اما کار نهایی با مدیر مدرسه است، تأکید کرد: ما شاد را طراحی کرده‌ایم، تلویزیون نیز برنامه اجرا کرده و بسته‌های آموزشی خودآموز ایجاد شده، اینها امکانات برای ایفای مسئولیت است و ایفای مسئولیت با مدیر است، مدیر موفق، مدیری است که همه دانش‌آموزانش آموزش دیده و آموزش انجام شده با کیفیت باشد.

سال‌ها با مشکل عدالت آموزشی روبرو بوده‌ایم

حاجی‌ میرزایی متذکر شد: مدیر باید مطمئن شود که دانش‌آموزان آموزش دیده‌اند، مدیران باید با معلمان و خانواده‌ها ارتباط برقرار کنند، کارگردان این نمایش شما هستید، هر چه قدر مدیر نقش خود را خوب ایفا کند بقیه نقش‌ها معنا پیدا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما و شما از جانب ملت مأموریت داریم تا فرزندان ملت را آموزش دهیم، حق مسئولیت‌پذیری ایفا می‌کند که امانت‌دار خوبی باشیم، بیان کرد: مدیران باید ببینند سخت‌کوشی آن‌ها برای پاسخگویی به نیازها بیشتر شده یا نه، اگر شده است کار درست را انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ما سال‌ها با مشکل عدالت آموزشی روبه‌رو بوده‌ایم، تصریح کرد: کار در آموزش و پروش قیمت دارد، هیچ کاری غنی‌تر از کار در آموزش و پرورش نیست، کار خودتان را مهم بدانید، امروز احساس افتخار کردم وقتی مسئولیت‌پذیری همکاران شما را دیدم، در استان خراسان مدیر شدن کار ساده‌ای نیست، معلم شدن نیز بسیار سخت است، اعتبار اجتماعی نقش‌ها در گذر زمان پررنگ یا کمرنگ می‌شود، از این طریق می‌توانیم سرمایه‌های اجتماعی خود را بهبود ببخشیم.

در حال حاضر در مرحله ارزشیابی اول هستیم

حاجی‌ میرزایی با بیان اینکه امروز فضا شرایطی را ایجاد کرده است که ما بتوانیم برای خودمان سرمایه اجتماعی کسب کنیم، خاطرنشان کرد: مطمئن باشید که دانش‌آموزانتان به آموزش دسترسی دارند، دانش‌آموزان فرزندان شما هستند، خلاقیت خودتان را به‌کار بگیرید، از همه ظرفیت‌های خود استفاده کنید، با خانواده‌ها ارتباط مستمر داشته باشید، ما در حال حاضر در مرحله ارزشیابی اول هستیم، از روش‌های خوبی برای این کار استفاده کنید.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ما محتوایی داشته‌ایم که نمی‌توانستیم به راحتی تغییر دهیم، افزود: اطلاعات را به‌خوبی و دقیق ثبت کنید، در خلال این رویداد نیز هرچه می‌آموزید نوشته و به دیگران منتقل کنید، «شاد» ظرفیتی ایجاد کرده است که در این مدت به بزرگترین نرم افزار تلفن همراه در کشور برای آموزش تبدیل شده است؛ این راه‌حل می‌تواند ۸۰ درصد مسائل را حل کند و اگر کنار گذاشته شود راه‌حل دیگری نداریم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار