موقعیت فعلی شما : خانه/یادداشت
220223
۱۵ دی ۱۳۹۹

مرد میدان الگوی تمامی کودکان مسلمان ایران و جهان

از مباحث مهم مطرح شده در ادبیات کودک و نوجوان جایگاه طرح مسئله «جنگ» و مفاهیم و مسائلی در این رابطه است؛ که برخی مفاهیم مشترک در فضای ذهنی، قلم و آثار نویسندگان این حوزه پیداست و بدون تردید در آینده‌ای نزدیک شاهد رویش آثار ماندگار ادبی در خصوص سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» خواهیم بود.

به گزارش کودک پرس ،سیدرضا میربابا؛ از دیرباز بسیاری از مفاهیم و پیام‌ها در قالب ادبیات منتقل شده است. برای انتقال مفاهیم بیشتر از هر چیز به برقراری ارتباط نیاز است. نویسنده باید برای انتقال مفاهیم و مضامین به مخاطب به بهترین صورت مطلب را بیان کند و با خواننده ارتباط معنایی برقرار سازد.

«ادبیات پایداری» نیز از جهت استقامت، ایثار، مقاومت در برابر ظلم و امید به رسیدن به نور و پیروزی حق بر جبهه باطل مکتب والایی برای ارتباط با کودک و نوجوان و انتقال این مفاهیم به شمار می‌رود.

کودکان دنیای خاص و پیچیده مختص به خودشان را دارند که نیاز به شناخت بیشتر آن به وسیله متخصصان این حوزه است. تاریخ ادبیات دفاع مقدس از نخستین روز‌های جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران در ۱۳۵۹ شروع شده است و همچنان این مکتب ادامه دارد.

ادبیات کودک و نوجوان مجموعه‌ای از نوشته‌ها، شعر، سرودها، داستان‌هایی است که از طریق نویسندگان برای این گروه خلق شده است. آنچه ادبیات کودک را از سایر گروه‌ها متمایز می‌سازد تفاوتی است که بین نیاز‌ها و امکانات این طیف با گروه سنی بزرگسال شامل می‌شود.

یکی از حوادثی که در این گروه تاثیراتی گذاشته است انقلاب و ادبیات دفاع مقدس است؛ که موجب بروز اندیشه‌های والایی است که قلم و هنر را تحت تاثیر خود برای این گروه قرار داده است.

هدف ادبیات کودک و نوجوان که مجموعه‌ای از نوشته‌ها برای این گروه است شناخت کودک و ایجاد علاقه او و برانگیختن احساسات او در برابر ایستادگی در مقابل ظلم، آشنایی با اسطوره‌های قهرمان وطنی، و وسعت معرفت و شناخت کودک در برابر این موضوعات است می‌باشد.

از مباحث مهم مطرح شده در ادبیات کودک و نوجوان جایگاه طرح مسئله «جنگ» و مفاهیم و مسائلی در این رابطه است؛ که برخی مفاهیم مشترک در فضای ذهنی و قلم وآثار نویسندگان این جوزه قابل مشاهده است.

ارتباط نویسنده از طریق زبان و ذهن کودک با دیدی روانشناختی می‌باشد؛ که ادبیات دفاع مقدس برای این گروه بر پایه ظلم ستیزی و شناخت و نگهداری آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس است می‌باشد.

الگوپذیری کودکان نکته‌ای است که به صورت غریزی در آنان وجود دارد و بخش زیادی از یادگیری‌های اولیه حاصل تقلید و الگوپذیری آنان از بزرگسالان است و مشاهده مهم‌ترین راه این نوع یادگیری است که البته بیشتر به سال‌های نخست دوران کودکی مربوط می‌شود؛ بنابراین کتاب‌های ارزشی که به شناخت شهدای قهرمان این مرز و بوم می‌پردازد از جایگاه خوبی برای این گروه برخوردار است.

سردار قاسم سلیمانی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی و نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی شناخته می‌شود. با شهادت حاج قاسم سلیمانی تولید محتوا با موضوع شخصیت ایشان و آرمان‌های اسلامی برای گروه سنی کودک و نوجوان توسط ناشرین و متولیان این امر در حوزه کودک و نوجوان با هدف آشنایی این گروه سنی با ویژگی‌ها و سبک زندگی شهید در دست کار قرار گرفت؛ که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

انتشار کتاب قصه‌های سردار، انتشار کتاب معرفی سردار سلیمانی شامل زندگی‌نامه وی از کودکی تا شهادت، برپایی نمایشگاه دائمی نوشت‌افزار ایرانی، اسلامی توسط مؤسسه فرهنگی سرچشمه تهران با محصولات فرهنگی مرتبط شهید قاسم سلیمانی، انتشار کتاب‌های مناسب کودکان که در خصوص سردار سلیمانی نوشته شده‌اند که از جمله می‌توان به «من یک حاج قاسمم»، «سردار دلها»، «من قاسم سلیمانی هستم»، «نبرد در سید جابر (اردیبهشت تا تیر ماه ۱۳۶۱ به روایت سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی»، «حاج قاسم (جستاری در خاطرات حاج قاسم سلیمانی)»، «ذوالفقار (برش‌هایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی»، «سرباز ولایت (ناگفته‌هایی از زندگینامه و خاطرات سردار دلها)»، «متولد مارس»، «سلیمانی عزیز»، «عمو قاسم» و «مالک زمان» اشاره کرد.

همچنین ناشران فعال در حوزه کتاب کودک، انتشار کتاب موضوعی در معرفی سردار را به کودکان و نوجوانان را نیز فراموش نکرده‌اند. آثاری مانند: «شهید سلیمانی» نوشته مجید ملامحمدی، انتشارات مدرسه، «حاج قاسم و جاسوس» نوشته رحیم مخدومی، «منم میشم یه حاج قاسم» نوشته حجت‌الاسلام علیرضا سبحانی نسب، «من یک حاج قاسمم» سروده مجتبی کرمی، «ما با تو سربلندیم» به کوشش حامد محقق و بابک نیک طلب، «مثل پدر» سروده مریم یوسفی.

«در آرزوی گل سرخ» موضوع این کتاب درباره هدیه گل سرخی است که فرزند یکی از شهدای مدافع حرم، در نماز به سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی هدیه کرد و از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. «عمو قاسم» نیز از تازه‌ترین آثار نوشته شده درباره شهید قاسم سلیمانی است که در آستانه سالروز شهادت او برای گروه سنی کودک و نوجوان منتشر شده است.

در ادامه مسیر شاعران و نویسندگان زیادی طرح‌ها و کتاب‌هایی در دست چاپ و اقدام دارند که در آینده‌ای نزدیک شاهد رویش آثار ماندگارتری در مورد این شهید عزیز هستیم. به امید آن که حاج قاسم سلیمانی الگوی تمامی کودکان مسلمان ایران و جهان باشد و از مکتب ایشان پیروی کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار