220122
۱۲ دی ۱۳۹۹

ایت الله رمضانی: با رحلت مرحوم راستگو ، جای خالی ایشان در عرصه ی تبلیغ برای نسل نو به راحتی جبران نخواهد گردید

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: مرحوم راستگو به معنی واقعی کلمه، یک مبلغ هنرمند بود و متخصص در تربیت کودک و نوجوان.

به گزارش کودک پرس ،امروز 12 دی 1399 مصادف با چهلمین روز درگذشت مربی محبوب کودکان و نوجوانان، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسن راستگو» است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه “حجت الاسلام والمسلمین راستگو به معنای دقیق کلمه هنرمند و مبلّغ بود” تأکید کرد: وی متخصص تبلیغ در عرصه نوجوان و جوان بود و بر مهارت و فن تبلیغ در عرصه نوجوانان و کودکان کاملاً اشراف داشت.

آیت الله «رضا رمضانی» درباره شیوه های تبلیغی آن فقید گفت: مرحوم راستگو را می توان مُبدع شیوه ای خاص در تبلیغ برای کودکان دانست. او مفاهیم دینی، داستان های قرآنی، قصص انبیا، ضرورت احترام به بزرگتر و بسیاری از مفاهیم دینی را با هنرهای تبلیغی به شکل مناسب و جذاب به کودکان و نوجوانان القا می کرد و در تربیت رفتاری، اخلاقی در حوزه کودک و نوجوان صاحب سبک بود که این سبک امروزه در تربیت دینی مورد نیاز جدی است. بسیاری بعدها از سبک ایشان الگو گرفتند. این بسیار مهم است که سبک و روش ایشان مورد توجه و الگوبرداری باشد. می توان امروزه نه فقط در حوزه علمیه بلکه در عرصه بین الملل، سبک ایشان را برای تربیت دینی کودک و نوجوان الگو قرار داد.

این استاد سطوح عالی حوزه افزود: روش مرحوم راستگو وجوه تمایز زیادی نسبت به انواع مشابه دارد. برای ایشان تربیت دینی و انتقال معارف دینی اولویت عرصه تربیتی بود. طنز ها و لطیفه هایی که استفاده می کردند خارج از سئونات دینی و مناسب سنین کودکی و نوجوانی بود. از مطالب یا طنزهای سخیف استفاده نمی کردند و هر نکته ای را در راستای آموزش ارزشی خاص به کار می بستند. سبک او در عرصه پرورش کودک و نوجوان با شیوه های متنوعی که داشت بسیار تاثیرگذار و آموزنده بود. او یک نوع نقش آفرینی در تبیین مفاهیم دینی با سبک خاص خود پایه گذاری کرد. داستان های قرآنی و قصص انبیا را به شکل زیبا و تأثیرگذار نقل می کرد و درس ها و پیام های آن را عالمانه پرورش می داد.روش بیان ایشان صرفا بیان لسانی نبود بلکه تصویرسازی های بسایر زیبا و موثری در شیوه بیان ایشان قابل مقایسه است.

آقای رمضانی همچنین گفت: او در پرورش دادن و پروراندن داستان مهارت بسیار جدی داشت و سعی می کرد پیام ها را به شیوه زیبا و شایسته به ذهن مخاطب یعنی کودک و نوجوان، منتقل کند و مربی به معنی واقعی بود. این موفقیت بزرگی برای مرحوم راستگوست که توانست مورد علاقه یک نسل از نوجوانان ما باشد. بسیاری از جوانان و بزرگسالان امروز از سخن دلنشین ایشان خاطره های زیبا دارند. به نظرم سبک او برای آموزش و پرورش در بخش های تربینی، برای حوزه های علمیه که مربیانی را با این سبک تربیت کنند و در عرصه بین الملل می تواند قابل استفاده باشد. نکته مهم اینست که نباید تجربه موفق ایشان پس از مرحوم راستگو به فراموشی سپرده شود. ما امروز نیازمند تربیت مبلغانی هستیم که توانایی انتقال مفاهیم دینی به نسل جوان و نوجوان را داشته باشند.

ایشان در بیان دو خاطره از حضور مرحوم راستگو در مرکز اسلامی هامبورگ گفت: ایشان زمانی که ما در آلمان بودیم دهه آخر صفر را به هامبورگ آمد ما جزء برنامه های عمومی، دو سه برنامه برای کودکان و نوجوان در سنین مختلف داشتیم که آن مرحوم چند برنامه را هر روز اداره می کرد و بعداً در مدرسه آنجا هم حضور پیدا کرد. حضور ایشان بسیار تأثیرگذار بود. خیلی از ایرانی ها زمانی که فهمیدند مرحوم آقای راستگو آمده، فزرندان خود را آوردند تا از شیوه های تربیتی او بهره مند شوند و استفاده کنند. حتی به گمانم جلسه ای را با متولیان آموزش و پرروش هامبورگ نیز داشتند و قرار بود نحوه و شیوه تربیتی او را مورد مطالعه قرار بدهند که البته پیگیری نشد. همچنین بار دیگر، شب پایانی شب شهادت امام رضا(ع) به هامبورگ آمد و وارد فضای مجلس مرکز شد که جمعیت بسیار زیادی بیش از دو هزار نفر در مجلس بودند؛ سالن اجتماعات، مسجد، شبستان ها و سالن های دیگر پر از جمعیت بود. شرکت کنندگان آن قدر از فضای این مجلس به وجد آمدند که با اقوام خود تماس می گرفتند و خبر حضور ایشان را به هم اطلاع می دادند. من همان جا حضور داشتم حتی بغض کرده بودم. این جا غوغا است، چقدر جمعیت است، چه مجلس خوبی است، چه با صفا است، چقدر جوان ها حضور دارند و خیلی متاثر از این فضا شده بودند.

وی درباره ویژگی های رفتاری استاد راستگو گفت: او انسان متواضع و خوش اخلاقی بود که هیچ وقت اشتغالی که پیدا کرده بود در رفتار و تواضعش تأثیر نداشت بلکه تواضع اش بیشتر شد و با اخلاق اسلامی و انسانی سعی می کرد تا ارتباط خود را با مخاطبان تثبیت و تقویت کند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: مرحوم راستگو برای انتقال مفاهیم از هنرهایی مثل خط استفاده می کرد و حتی با دو دست خود می نوشت که برای همه و نه فقط کودک و نوجوان جالب بود و همه، شیوه تبلیغی او را تحسین می کردند.
وی همچنین ادامه داد: بعضی ها متوجه سبک هنرمندانه ایشان نشدند، بلکه به دنبال سبکی رفتند که به سبک واره بیشتر شباهت دارد تا سبک واقعی هنری برای تعلیم و تربیت، برخی ها با هر گونه ادا درآوردنی گمان می کنند که مفاهیم را القا می کنند! مرحوم راستگو گاهی با تغییر صدا ـ البته به گونه ای متعارف و حساب شده ـ تلاش می کرد تا مفاهم ارزشی، انسانی و اخلاقی را به مخاطبی که کودک و نوجوان بود منتقل کند البته خیلی های دیگر از برنامه های او بهره مند می شدند.

آیت الله رمضانی تأکید کرد: با درگذشت آقای راستگو در عرصه تبلیغ نسل کودک و نوجوان ثلمه ای به عرصه تربیتی وارد شد که به راحتی جای آن پر نخواهد شد. او به معنی واقعی کلمه یک مبلغ هنرمند و در فن خود و در تربیت کودک و نوجوان متخصص بود. همچنین به شیوه های تربیتی آگاه و دارای مهارت تبلیغی بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: واقعا جای خالی او را احساس می کنم جامعه ما نیازمند چنین روحانیون مجاهد و فداکاری است که بتوانند در زمینه کودک و نوجوان تلاش کنند و مفاهیم دینی و ارزشی را به نسل امروز جامعه منتقل سازند. امیدوار هستم که سبک آقای راستگو را الگو قرار دهند و حوزه های علمیه و آموزش و پرورش از این روش برای انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی و انسانی و ارزشی بهره مند شوند.

وی در پایان عنوان کرد: از رحلت ایشان بسیار متأثر شدیم؛ ولی باید تسلیم مقدرات حضرت حق شد. خداوند او را رحمت کند. به همه نزدیکان، بستگان، علاقه مندان و شاگردان آن مرحوم تسلیت عرض می کنم؛ مخصوصاً به شاگردان آن مرحوم که فهم بسیاری از مفاهیم دینی را مرهون درس های دلسوزانه و عاشقانه او هستند. خداوند متعال به همه آنها صبر عطا کند و این روحانیِ مبلّغِ هنرمندِ متواضعِ خدوم را با اولیایش محشور گرداند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار