موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
2192
۲۹ مرداد ۱۳۹۵

هفته بیستم بارداری

مطالب آموزنده و مفید که مادر باید در هفته ی بیستم بارداری خود بداند.

تا اینجای ماجرا که خوب پیش آمده‌اید و نیمی از زمان بارداری شما سپری شده است. شما بازیگر خوبی هستید این را اطرافیان هم تصدیق می‌کنند. ۵ ماه باردار را شما در این هفته تمام می‌کنید باورتان می‌شود که توانسته‌ باشید حدود ۲۰ هفته جنین را در شکم خودتان حمل کنید. ۲۰ هفته دیگر بیشتر از بازی در این سریال باقی نمانده است. خوب شاید کمی احساس خستگی کنید، اما به لحظه‌ای فکر کنید که روی فرش قرمز راه می‌روید و شما و نوزاد کوچکتان در آغوش هم به منزل می‌روید. این صحنه‌ها را تا آخرین روز بارداری تجسم کنید. باور کنید که معجزه می‌کند.

 

وضعیت جنین

بله او الان ۲۶۰ گرم است که می شود حول و حوش چند تخم مرغ. خوب! دیگر برای خودش قد کشیده ۳ تا ۴ سانت بلندتر شده است. عضلات او در این هفته قدرت بیشتری یافته و به راحتی می‌تواند حرکات او را حس کنید.

 

در این هفته پوستش ضخیم‌تر از قبل می‌شود. خوب او شکمو هم هست و این روزها تمرین بلعیدن می‌کند با این کار دستگاه گوارش او را تقویت می‌کند.

 

وضعیت مادر

رحم در این هفته آنقدر بزرگ شده که بیش از گذشته از لگن بالا آمده‌ است به طوری که فشردگی رحم به طرف شکم (قفسه سینه) کاملا مشهود است. حالا بارداری شما به خوبی نمایان شده است. از تغییرات این هفته ناف شماست که کشیده شده یا به طرف بیرون می‌آید. اتفاق ناخوشایند این هفته ترک‌های پوستی که در اطراف ناف شما ظاهر می‌شود.

 

بعد از هفته ۲۰ رشد رحم هر هفته تقریبا یک سانتی متر بیشتر خواهد بود. بیش از آن بزرگ شدن شکم نامنظم بود، اما اکنون نظم بیشتری به خود می‌گیرد. همچنان ممکن است درد کشش رباطی و کشاله ران را در ناحیه لگن تجربه کنید.

 

مراقبت های بارداری

 

3083

 

ترشحات مهبل هم از هفته 20 بارداری افزایش می‌یابد. این ترشحات معمولا غلیظ، بی‌رنگ یا مایل به زرد هستند و وجود آنها دلیل عفونت نیست. این افزایش ترشحات، افزایش جریان خون در عضلات و پوست اطراف مهبل است. اما ممکن است در دوره حاملگی دچار عفونت شوید.

 

ترشحات مهبل را زمانی می‌توانید قارچی بدانید که بدبود، زرد رنگ یا سبز باشند و تحریک و خارش را در ناحیه تناسلی در پی داشته باشد. اگر دچار این مشکل شدید به پزشک مراجعه کنید تا بیش از زایمان آن را درمان کنید

 

 

سلامت دهان و دندان خود را فراموش نکنید

 

مراقب دندان‌ها و لثه خود باشید. شما در این دوران بیشتر در معرض ابتلا به التهاب لثه (قرمز و تورم) هستید بنابراین مسواک و نخ دندان را تحت هیچ شرایطی فراموش نکنید. هر چند وقت یک بار نیز با دندان پزشک خود قرار ملاقاتی بگذارید اما از اشعه ایکس ری در این دوران دوری کنید.

 

فعالیت های این هفته

 

3084

 

نیمی از راه گذشته است؛ تبریک! اکنون قسمت بالایی رحم در کنار ناف شما قرار دارد و احتمالا وزن شما حدود 4.5 کیلوگرم اضافه شده است. از این به بعد ممکن است هر هفته حدود نیم کیلوگرم وزن اضافه کنید. (اگر حاملگی را با لاغری و کسر وزن آغاز کرده اید شاید لازم باشید که کمی بیشتر وزن اضافه کنید. اگر هم حاملگی را در حالتی که اضافه وزن داشته اید آغاز کرده اید شاید کمی کمتر وزن اضافه کنید). اطمینان حاصل کنید که آهن به میزان کافی مصرف می کنید، زیرا این ماده بطور عمده در تولید هموگلوبین نقش دارد (هموگلوبینها بخشی از گلبولهای قرمز خون هستند که اکسیژن را در بدن شما جابجا می کنند). در دوران حاملگی بدن شما به مقدار بیشتری آهن نیاز دارد تا بتواند کودک در حال رشد شما، جفت و افزایش حجم خون خود شما را تامین کند. غذاهای سرشار از آهن که می توانید مصرف کنید شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی، تخم مرغ، عدس و دیگر حبوبات، اسفناج و غلاتی که با آهن غنی شده اند، هستند.

 

اگر تاکنون در کلاسهای مربوط به زایمان و تولد نوزاد ثبت نام نکرده اید بهتر است پرس و جو را آغاز کنید. اگر دفعه اول حاملگی شما باشد و یا بار چندم، باز هم می توانید از کلاس منظمی که شما را برای سختیهای حاملگی و زایمان آماده می کند بهره ببرید. اینگونه کلاسها ممکن است جلسات هفتگی باشند یا بصورت یک کلاس فشرده یکروزه برگزار شوند و ممکن است شما بتوانید با همسر یا مادر خود در آن شرکت کنید. بهتر است بدانید که در هفته سی و هفتم رشد کودک شما تقریبا کامل شده و شما باید برای تولد فرزندتان آماده باشید؛ لذا به گونه ای برنامه ریزی کنید که قبل از آن زمان آمادگی های لازم را کسب کرده باشید.

 

توصیه های پزشکی

 

3085

 

در دوران حاملگی بدن شما به مقدار بیشتری آهن نیاز دارد تا بتواند کودک در حال رشد شما، جفت و افزایش حجم خون خود شما را تامین کند. غذاهای سرشار از آهن که می توانید مصرف کنید شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی، تخم مرغ، عدس و دیگر حبوبات، اسفناج و غلاتی که با آهن غنی شده اند، هستند.

 

ورزش های منظم و سبک میتوانند دردهای ناشی از سنگینی وزن و همین طور استرس را التیام بخشند.

 

در صورتی که در محل کار در بخش های زیان آور هستی و یا با مواد شیمیایی سرکار دارید حتما گواهی بارداری از پزشک خود تهیه و در اختیار کارفرما قرار دهید تا نسبت به تغییر محل کار شما قانونا سریع اقدام شود.

 

اگر علائم کشش بر روی پوست شما ظاهر شده اصلا نگران نباشید. این رگه ها و علائم پس از زایمان بمرور کمرنگ میشوند و شما میتوانید پس از زیامان،با مراجعه به پزشک پوست برای کاهش آن اقدام نمایید.

 

داشتن رابطه جنسی و انجام نوازش توسط همسر کمک شایانی به کاهش استرس در این دوران خواهد کرد.البته ر صورتی که جنین مشکلی نداشته باشد و شما خونریزی و یا مشکل دیگری نداشته باشید.

 

اگر پاهاتان در کفش احساس راحتی ندارند. بدین دلیل است که سایز پاها بر اثر هورمون های بارداری افزایش می یابد بنابراین کفش مناسبی را انتخاب نمایید.

 

اگر درد پشت شما بصورت مداوم است می توانید پس از مشورت با پزشک تان به یک فیزیوتراپ مراجعه نمایید.

 

گفتگو با یک مادر در هفته بیستم بارداری

 

3086

 

چند هفته بارداری؟ 20 هفته

چقدر اضافه وزن داشته‌ای؟ 226  گرم(زیرا در سه ماه اول بارداری حدود 2 کیلو کاهش وزن داشتم)

به لباس بارداری احتیاج داری؟ بله و پیرهن بهترین گزینه ام است.

ترک‌های بارداری: خیر

خواب: خیلی خوب نیست. من سرما خوردم و خیلی خوب نمی‌توانم در خواب نفس بکشم.

بهترین لحظه‌ای که در این هفته داشتی؟ چند روز پیش من احساس افسردگی می‌کردم. (دلیل آن را هم نمی‌دانستم) من و همسرم روی مبل نشسته بودیم که ناگهان چیزی را در شکمم تکان خورد. به هسمرم نگاه کردم، او دقیقا می‌دانست چه اتفاقی افتاده است. دستش را روی شکمم گذاشت و اولین لگد کودک را احساس کرد.

آیا دلت برای چیزی تنگ شده است؟ برای جذاب بودن

حرکات جنین:  بله. در طول روز اما خیلی ناچیز

ویار: پای و بستنی! این دو تمام چیزی بود که من در طول این هفته به آن ویار داشتم. اما به دنبال غذایی سالم‌تر رفتم. ماست ساده بدون چربی، گندم، عسل و تکه های یخ زده موز و کره بادام زمینی.

آیا نسبت به چیزی حالت تهوع داری؟ فقط قهوه. من واقعا می‌خواهم قهوه بنوشم اما نمی‌توانم.

جنسیت: یک سورپرایز است!

نشانه‌های زایمان: خیر

علائم بارداری: کمی کمردرد. آیا کسی پیشنهادی برای درمان دارد؟

سوراخ ناف‌ات داخل است یا خارج؟ داخل

حلقه ازدواج‌ات در دستت است؟ بله

احساس‌‌ات چگونه است.. خوشحالی یا ناراحت؟ خوشحالم اگر چه کمی هم می‌ترسم. حال بارداری‌ام جدی‌تر شده است و من از راهی که پیش رو دارم، در هراسم.

منتظر چه چیزی هستی: تزیین اتاق کودکم.

 

 

منبع:    مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار