موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
2186
۲۹ مرداد ۱۳۹۵

هفته نوزدهم بارداری

مطالب آموزنده و مفید که مادر باید در هفته ی نوزدهم بارداری خود بداند.

او احتمالا در حال تمرین است گاهی لگد می‌زند، گاهی دست هایش را تکان می‌دهد و از آنجایی که در مایعی آمنیوتیک شناور است حسابی برای خودش جولان می‌دهد. این آقا یا خانم بلا تصمیمش را گرفته تا بنای ناسازگاری را بگذارد. هرزمانی که شما تصمیم می‌گیرد بخوابید تازه لگدپرانی‌هایش شروع می‌شود خوب حق دارد حوصله‌اش سر می‌رود او دوست دارد شما راه بروید و او بخوابد به همین دلیل است که نوزادان با تکان دادن در آغوش مادران آرام می‌شوند.

 

وضعیت جنین

 

 

او اکنون در حدود ۲۰۰ وزن و ۱۳ تا ۱۵ سانت قد دارد و به اندازه یک انبه یا سیب شده است. اگر چه در انبارغذایی او در کیسه آب هیچ ماده غذایی وجود ندارد اما حس چشایی او کار می‌کند. اگرچه سایر حس مثل لامسه و بویایی نیز به کار افتاده‌اند اما فعلا هیچ تجربه ای برای استفاده از حس‌هایش ندارد.

 

در واقع سلول‌های عصبی او در حال فعالیت بر روی حس‌های پنج گانه جنین است تقریبا دیگر اعضای بدنش به حد تعادل رسیده دیگر خبری از کله بزرگ و پاهای کوچکش نیست همه اینها با هم رشد کرده‌اند. پوست جنین در این هفته با ماده‌ای «ورنیکس» پوشانده می‌شود که حالت لغزنده و سفیدی دارد بدن او را از خشکی محافظت می کند. این پوشش نرم و لیز حرکت کودک در مجرای زایمان را نیز آسان تر می‌کند.

 

سیم پیچی‌های مغز او هم به‌تدریج شکل گرفته و حالا ارتباط بین رشته‌های عصبی عضلات و مغز به خوبی برقرارشده است. جنین شما می‌تواند بر روی اعضای بدنش کنترل داشته باشد. مایع مغزی-نخاعی که اطراف مغز و نخاع او را احاطه کرده در شبکه عروقی مغز او تشکیل می‌شود.

 

در این هفته جوانه‌های دندان‌های دائمی او پشت دندان‌های شیری رشد می‌کنند. جنین به راحتی مایع آمنیوتیکی را می‌نوشید. روده‌های جنین نیز کار را شروع می‌کنند و با ترشح شیره روده جذب مایع آمنیوتیک را افزایش می‌دهند پس از آن کلیه‌ها این مایع را تصفیه و داخل آب آمینون ادرار می‌کند. نگران نباشید مایع آمنیون هر چند ساعت یکبار تصفیه می‌شود.

 

دخترکوچولوی شما الان ۶ میلیون تخمک در دستگاه تناسلی خود انبار کرده که کم‌کم در زمان تولد به ۲ میلیون تخمک می‌رسد. شاید از این هفته به بعد دیگر نتوان خیلی خوب رگ‌های بدنش را دید چرا که رنگ دانه های پوستی به نام « ملانوسیت» کارشان را آغاز کرده‌اند.

 

بدن مادر در این هفته چگونه تغییر می کند ؟

 

3078

 

تنها یک هفته دیگر به رسیدن به نیمه دوران حاملگی باقی مانده است. شما ممکن است در ناحیه پایین شکم خود احساس درد داشته باشید که این درد ممکن است تا کشاله ران نیز امتداد یابد؛ یا ممکن است یک درد ناگهانی و شدید (مثل تیر کشیدن) خصوصا در پایان یک روز کاری یا هنگامی که تغییر وضعیت می دهید، در یک یا دو طرف شکم احساس کنید. این درد به درد لیگامان گرد موسوم است و به خاطر کشیده شدن ماهیچه ها و رباطهایی که از رحم در حال رشد شما حمایت می کنند، ایجاد می شود. این درد خطرناک نیست اما اگر در حالت استراحت هم ادامه پیدا کند یا شدید و پایدار شود، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

 

همچنین مشاهده لکه های تیره رنگ در بعضی قسمتهای پوست در دوران حاملگی معمول است. هنگامی که این لکه ها بر روی لب بالایی، گونه ها و پیشانی ظاهر شوند به آن کلوآسما یا نقاب حاملگی می گویند. شما ممکن است این لکه ها را روی بازوها یا دیگر اندامهایی که در معرض نور خورشید هستند نیز مشاهده کنید. نوک پستانها، کک و مک ها ، اثر قدیمی زخمها، زیر بغل یا قسمت داخلی بازوها، قسمت داخلی رانها و فرج نیز ممکن است در دوران حاملگی تیره رنگ شوند. مسیر تیره رنگی که از ناف شما بسمت پائین و تا استخوان شرمگاهی امتداد پیدا می کند لینه آ نیگرا یا خط سیاه نامیده می شود. این لکها و تیرگیها به دلیل افزایش موقت ملانین (ماده ای که رنگ مو پوست و چشمان را ایجاد می کند) است و در اکثر خانمها پس از زایمان به سرعت از بین می رود. بهتر است خود را در برابر نور خورشید قرار ندهید زیرا موجب تشدید تغییرات رنگدانه های پوست می شود. لطفا خودسرانه از کرمهای لک بر استفاده نکنید، بعضی از آنها حاوی موادی هستند که مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است، بعدا وقت کافی برای بهسازی پوست خود خواهید داشت.

 

ممکن است در حین مسواک زدن لثه شما دچار خونریزی شود این بعلت تغییرات هورمونی است نه سبب نرم شدن این بافت ها شده است. شما میبایست به دندانپزشک مراجعه نمایید ولی حتما به وی تاکید نمایید که شما باردارید.

 

شکم شما روز بروز بزرگ تر میشود و ممکن است شما فکر کنید که نیاز به استراجت بیشتری دارید تا بتوانید انرژی خود را نگه دارید.

 

با بزرگ تر شدن شکم ممکن است در ناحیه پشت و یا شکم احساس ناراحتی کنید.

 

شما ممکن است حرکات کودکنان را حس کرده باشید ولی اگرهنوز هم آنرا احساس نکردید نگران نباشید.این لذت را بزودی تحربه خواهید نمود. حرکات کودک معمولا زمانیکه مادر به رخت خواب می رود تشدید می شود.

 

مراقبت های بارداری

 

3081

 

هر زن بارداری ممکن است بخشی از علائم بارداری را داشته باشد که شدت و ضعف این علائم هم با هم متفاوت است. بنابراین فکر نکنید شما به عنوان یک زن باردار باید همه این علامت‌ها را داشته باشید.برخی از خانم‌ها داری حساسیت یا آلرژی هستید این مسئله ممکن است در دوران بارداری تشدید شود. البته برعکس آن هم صادق است ممکن است نسبت به ماده غذایی حساسایت داشته باشید، اما در این دوران این حساسیت کمتر شود. برای این کار نکات زیر را رعایت کنید.

 

مقدار زیادی آب بنوشید به ویژه اگر هوا گرم است.

اگر برای آلرژی خود دارو مصرف می‌کنید آن را قطع  و با پزشک مشورت کنید حتی اسپری‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

از خوردن غذاهای تند و حساسیت زا خودداری کنید.

از مواد محرک مثل دود سیگار و حیوانات هم دوری کنید

 

 

وقتی از حالت دراز کشیده به نشستن یا ایستادن تغییر وضعیت می دهید، ممکن است احساس سرگیجه کنید، اگرچه ممکن است این هشداری برای ایستادن بیش از حدتان باشد و شما مجبور شوید به صورت راست بنشینید اما اصلا نگران نباشید. سرگیجه در دوران بارداری به خصوص در زنان قدبلندتر یا زنانی با بالیپوگلوسیا یا قند خون پایین متداول است. سرگیجه می تواند علل مختلفی داشته باشد مثل بی آبی بدن، گرسنگی یا قند پایین خون. بنابراین سعی کنید تا آب کافی بنوشید و هر دوساعت چیزی بخورید تا از فشار گرسنگی  دور بمانید و قند خونتان ثابت بماند. از حرکات ناگهانی پرهیز کنید و پیش از آنکه از تخت بلند شوید، پاهایتان را از تخت آویزان کنید.

 

تغذیه

 

3080

 

بین چر‌بی‌های خوب وبد تفاوت قائل شوید.

 

چرب‌های یکی از مهمترین بخش‌های رشد کودک در طول هفته 19 بارداری است اما انتخاب درست آن اهمیت دارد.

 

بهتر است مصرف چربی‌های اشباع شده و ترانس خود را کاهش دهید و از چربی‌های جامد (آنهایی که در دمای اتاق جامد هستند مانند کره، چربی گوشت گاو) استفاده کنید.

 

موادی که سرشار از چربی های اشباع شده هستند:

 

پنیر، کره، گوشت‌های پر چرب مانند سوسیس، هات داگ و بیکن، روغن نارگیل

 

موادی که سرشار از چربی‌های ترانس هستند:

 

مارگارین، اسنک‌ها و دسرهای آماده مانند کوکی، کیک و دونات

 

موادی که سرشار از چربی‌های اشباع نشده هستند:

 

چربی‌های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن کانولا، روغن بادام زمینی، روغن سویا، روغن ذرت و روغن پنبه دانه، آجیل و دانه ها، غذاهای دریایی کم جیوه، آووکادو

 

به طور کلی شما به 4 وعده (14 گرمی) یا هشت وعده (7 گرمی) از چربی ها در روز احتیاج دارید. از مصرف چربی‌های اشباع شده و ترانس خودداری کنید.

 

گردو: گردو حاوی اسید آلفا لینولنیک (ALA)، یکی دیگر از اسید سالم چرب امگا 3 است.

سالمون وحشی: این نوع ماهی حاوی مقدار زیادی از DHA است اما به زنان باردار پیشنها می‌شود هفته ای 340 گرم از آن مصرف شود.

تخم مرغ: تخم مرغ اگر به میزان متعادل مصرف شود، خوب است. شما می‌توانید تخم مرغ‌هایی که سرشار از DHA هستند را از فروشگاه ها تهیه کنید.

 

به خاطر بسپارید که قبل از هر تغییری درباره رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنید.

 

 

منبع:     مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار