موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
2172
۲۹ مرداد ۱۳۹۵

هفته هفدهم بارداری

مطالب آموزنده و مفید که مادر باید در هفته ی هفدهم بارداری خود بداند.

در این قسمت باید کمی صحنه‌های اکشن ببینید. او لگد می‌زند خیلی هم ناگهانی و بدون هیچ اطلاعی. شما می‌دانید که باید گاهی منتظر لگدهایش باشید با این حال این کار را آن‌قدر غیرمنتظره انجام می‌دهد که شما واکنش مناسب را فراموش می‌کنید. البته قدرت لگدهایش زیاد نیست و بیشتر به نظر می‌رسد که او با این کار می‌خواهد اعلام وجود کند. از لگدهایش عصبانی نشوید، او دوست دارد با شما بازی کند.

وضعیت جنین

 

حواستان به حرف‌هایی که می‌زنید باشد او همه آنچه شما می‌گویید را می‌شنود و حواسش به همه چیز جمع است. بنابراین یادتان باشد که دیالوگ‌هایتان را درست بگویید و سعی کنید حرف‌های زشت از دهانتان خارج نشود. جنین شما این هفته کمی چاق‌تر به نظر می‌رسد به این دلیل که بافت چربی زیر پوستش را در این هفته می‌گیرد. بافت چربی در سوخت و ساز بدن و تولید حرارت نقش زیادی دارد.

در این هفته ۸۹ گرم از وزن کودک را آب و ۵ گرم را چربی تشکیل می‌دهد. مفصل‌های دستش شکل گرفته و به راحتی دست و پاهایش را تکان می‌دهد. غضروف‌هایش در حال سفت شدن هستند و حالا آنها به استخوان تبدیل‌شده‌اند. این هفته قرار است که مژه هم روی چشمانش گذاشته شود البته هنوز هم چشم‌هایش بسته است.

در این هفته اگر جنین شما دختر باشد تخمک‌ها و اگر جنین پسر باشد اسپرم‌ها تکامل پیدا می‌کنند. در جنین دختر پیش از تولد میلیون‌ها تخمک رشد می‌کند و در جنین پسر در انتهای شکم بیضه‌ها رشد پیدا می‌کنند و در انتهای حاملگی بیضه‌ها در کیسه بیضه قرار می‌گیرند. قد و قواره‌اش که اندازه یک پیاز شده است. این پیاز کوچولوی شما الآن در حدود ۱۰۰ گرم وزن و ۱۲ تا ۱۳ گرم وزن دارد.

 

وضعیت بدن مادر در هفته هفدهم

 

3212

 

شکم شما بزرگ‌تر شده و اکنون با پیشرفت حاملگی رحم گرد و مدور شده به تدریج شکل تخم‌مرغ را به خود می‌گیرد که دلیل آن رشد طولی سریع رحم است. در این مدت جفت ضخامت خود را به ۵۴/۲ سانتیمتر می‌رساند. رحم شما در حدود ۵ سانتی‌متر زیر ناف است و به بقیه اجزای شکم شما فشار می‌آورد تا آنها را به قسمت‌های کناری براند.

 

در این زمان احساس گرمای شدیدی می‌کنید که ناشی از افزایش خون شماست. ریزش مو در این هفته کمتر می‌شود و ممکن است موهایتان براق‌تر و جذاب‌تر به نظر برسید. ناخن‌های شما شکننده‌تر می‌شود. شما از این هفته به بعد حدود نیم کیلو وزن تا هفته ۲۰ به دست می‌آورید. شما همچنین ممکن است در حال تجربه کمردرد، گرفتگی عضلات، پاها متورم شده و مچ پا و رگ‌های واریسی باشید

 

وضعیت مادر

 

شکم شما بزرگ‌تر شده و حالا با پیشرفت حاملگی رحم گرد و مدور شده به تدریج شکل تخم‌مرغ را به خود می‌گیرد که دلیل آن رشد طولی سریع رحم است. در این مدت جفت ضخامت خود را به ۵۴/۲ سانتیمتر می‌رساند. رحم شما در حدود ۵ سانتی‌متر زیر ناف است و به بقیه اجزای شکم شما فشار می‌آورد تا آنها را به قسمت‌های کناری براند.

 

در این زمان احساس گرمای شدیدی می‌کنید که ناشی از افزایش خون شماست. ریزش مو در این هفته کمتر می‌شود و ممکن است موهایتان براق‌تر و جذاب‌تر به نظر برسید. ناخن‌های شما شکننده‌تر می‌شود. شما از این هفته به بعد حدود نیم کیلو وزن تا هفته ۲۰ به دست می‌آورید. شما همچنین ممکن است در حال تجربه کمردرد، گرفتگی عضلات، پاها متورم شده و مچ پا و رگ‌های واریسی باشید.

 

 

 

توصیه های بارداری

 

قرآن

 

شما در آغاز ماه پنجم هستید. این ماه، ماه حرکت است و در ابتدای این ماه جنین درون رحم شما حرکت می کند. در این ماه روزهای پنچ شنبه و جمعه سوره “واقعه” را قرائت کنید و شب ها در یک نماز سوره “التین” را بخوانید. اگر می توانید در مجالس اهل بیت شرکت کند و در طول روز فرستادن صلوات را فراموش نکنید. برای استحکام استخوان بندی کودک، گندم برشته و برنج و کنجد و شاهدانه برشته بدون نمک بخورید.

 

ورزش

 

3229

 

سعی کنید نسبت به ورزش انگیزه تان را از دست ندهید. هر روز برنامه ورزش خود را تنظیم کنید. برای انجام ورزش با خودتان قول و قرار بگذارید و آن را در دفترچه یادداشتتان بنویسید. مدت ورزش روزانه تان را بنویسید و مراحل پیشرفتتان را در نظر داشته باشید. هدفی را در برنامه ورزشی خود تعیین کنید و زمانی که به آن رسیدید به خودتان جایزه بدهید و در کل ورزش را برای تفریح انجام دهید. بهترین ورزش در دوران بارداری شنا است که ورزشی کم فشار است و بدون اینکه عضلات و سیستم قلبی و عروقی را خسته کند، مفاصل و رباط هایتان را به کار می اندازد.

 

 

منبع:    مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار