21620
۲۱ مرداد ۱۳۹۶
نویسنده و کارگردان تئاتر «سندباد در ایران» مطرح کرد؛

اجرای یک تئاتر کودکانه برای تشکر از حاج قاسم سلیمانی

نویسنده و کارگردان تئاتر سندباد در ایران، بیان کرد: نگاه من در این قصه تلویحأ تشکری از قاسم سلیمانی است و هیچ قراردادی با سپاه و هیچ نهاد دیگری نداشتیم؛ عوامل کار با میل و رغبتی که داشتند، اسطوره‌ای از او ساختند که بسیار مورد استقبال کودکان و خانواده‌ها قرار گرفت.

فرشید تمری در گفت‌وگویی اظهار داشت: این نمایش نگاهی به انیمیشن«سندباد» است و حسی نوستالژیک وخاطره انگیز برای پدر و مادرها ایجاد می کند، با تماشای این تئاتر، پدر و مادر در کنار فرزند خود می‌توانند کودکی کنند.

وی ادامه داد: قصه«کدو قل قل زن» در درون قصه سندباد در ایران نهفته است و آن قصه‌ای است که اژدهایی وارد شهر بغداد می‌شود و تمام قصه‌گویان آن شهر را قورت می‌دهد، علا الدین پیشنهاد می‌دهد که سندباد، برای شکست اژدها به ایران برود که در نهایت با قصه «کدو قل قل زن» موفق به شکست اژدها می‌شود.

نویسنده و کارگردان تئاتر سندباد در ایران، بیان کرد: نگاه من در این قصه تلویحأ تشکری از قاسم سلیمانی است و هیچ قراردادی با سپاه و هیچ نهاد دیگری نداشتیم؛ عوامل کار با میل و رغبتی که داشتند، اسطوره‌ای از او ساختند که بسیار مورد استقبال کودکان و خانواده‌ها قرار گرفت.

تمری با اشاره به این نکته که اجرای این نمایش تا ٣١مرداد ماه ادامه دارد، افزود: برای اجرای این نمایش حدود ۵ ماه به صورت مستمر تمرین داشتیم و اکنون این نمایش، در سالن هنرستان هنرهای زیبا واقع در ادیب ٣٣ اجرا می‌شود.

وی متذکر شد: چندین سال است که کار تئاتر کودک انجام می‌دهم و معتقدم تئاتر کودک فوق‌العاده حساس، تأثیرگذار و جدی است چراکه کودکان، مخاطب آینده تئاتر و هنرمندان آینده آن هستند و به وسیله تئاتر می‌توان فرهنگ‌سازی کرد

نویسنده و کارگردان تئاتر سندباد در ایران، یادآور شد: اولین اجرای این نمایش در سال گذشته انجام شد و به دلیل استقبال گسترده مخاطبان به دور سوم کشیده شد، تاکنون حدود ١٩ هزار مخاطب به تماشای این اثر نشسته‌اند.

وی اضافه کرد: امروزه با وجود سرگرمی‌هایی همچون تلفن همراه و شبکه‌های مجازی، کودکان کمتر به قصه و داستان‌های گذشته توجه دارند، هدف ما این است که اسطوره‌ها و داستان‌های گذشته را مورد توجه قرار دهیم.

تمری با اشاره به اینکه امروز تئاتر در خراسان رضوی، جایگاه خوبی دارد، ادامه داد: افرادی همچون سعید تشکری، محمد نجفی و محمد برومند در زمینه تئاتر کودک، کارهای خوبی انجام دادند اما در برهه‌ای از زمان این مهم دچار افت و تزلزل شده بود که دوباره با تلاش هنرمندان، جایگاه خوبی را کسب کرده است.

وی عنوان کرد: متأسفانه هنرمندان ما نگاه درستی به تئاتر کودک ندارند و سطحی برخورد می‌کنند، این باعث سخیف شدن تئاتر کودک می‌شود و باور این نکته که گروه تئاتر برای اجرای آن چندین ماه متوالی به تمرین پرداخته‌اند، سخت می‌شود.

نویسنده و کارگردان تئاتر سندباد در ایران، اشاره کرد: همه ما دوران کودکی را پشت سر گذاشتیم و وقتی آن دوران را مرور می‌کنیم، متوجه می‌شویم که چقدر داستان‌ها و قصه‌ها در شخصیت ما تأثیرگذار بوده‌اند، امیدوارم هنرمندان ما به این مسئه جدی نگاه کنند و مردم هر تئاتری را تماشا نکنند، زیرا تأثیر تماشای تئاتر در کودکان ١٠٠ برابر پدر ومادرها است.

وی تأکید کرد: مسؤولان ما باید با نگاه جدی‌تری به تئاتر توجه کنند، در شهر مشهد که به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده، حتی یک سالن اختصاصی برای تئاتر کودک نداریم و این اصلأ خوب نیست.

تمری بیان کرد: ما در پی ایجاد فضایی برای استعدادیابی کودکان هستیم تا کودکان خودشان به بازی و اجرای نمایش بپردازند، کودکان ما امروز توانایی گفتن «نه» و هویت تعیین مسیر زندگی را ندارند و منتظر راهنمایی دیگران هستند، اما تئاتر، فرصت مناسبی برای ایجاد جسارت در کودکان است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار