21587
۱۸ مرداد ۱۳۹۶
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری کودک عنوان کرد؛

وزرای پیشنهادی هیچ برنامه مستقلی برای حوزه کودک و نوجوان ارائه نکرده‌اند

حجت الاسلام پژمان‌فر گفت: از ناحیه وزرای پیشنهادی در برنامه هایشان به صورت مستقل برنامه ای را برای موضوع کودکان و نوجوانان نداشتیم، الا یک اشاراتی در حوزه جوانان. وزیر ورزش و جوانان در برنامه اش به حوزه جوانان پرداخته است اما به مسئله نوجوانان نه در وزارت ارشاد و نه در وزارت ورزش پرداختی نشده است. که این به نظر من یکی از مطالباتی است که باید داشته باشیم مخصوصا وزارت ارشاد که بازی های رایانه ای در حوزه کاری آنها هست و باید به این موضوع توجه ویژه بشود.

 

با معرفی وزرای پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس گفت و گوها در مورد بررسی برنامه های این وزرا افزایش یافته است. به همین بهانه کودک پرس به عنوان تنها رسانه خبری فعال در حوزه کودک و نوجوان به سراغ حجت الاسلام و المسلمین پژمان‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رفته است تا درباره چند و چون برنامه های وزرا در رابطه با حوزه کودک و نوجوان و برخی مسائل دیگر گفتگویی داشته باشد. در ادامه این گفتگو را از نظر می گذرانید.

 

در لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان، کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون فرعی قلمداد می شود، بفرمایید آیا این لایحه به کمیسیون ارائه شده است و در این زمینه چه ایراداتی را به آن وارد می دانید.
درمورد این لایحه اشکالات متعددی بر آن گرفته شده منتها هنوز در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار نگرفته است. از اینکه تدوین این لایحه هم اکنون در کدامیک از مراحل است بنده اطلاع دقیق ندارم ولی هنوز این لایحه به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده نشده است.

 

در روزهای اخیر اخباری مربوط به رشد آمار قاچاق اسباب بازی مخابره شد.به نظر شما قاچاق اسباب بازی از خارج از کشور په آسیب های فرهنگی و اقتصادی را برای اقتصاد کشور و مصرف کنندگان این محصول خواهد داشت.
قاچاق اسباب بازی یک زیان اقتصادی چندجانبه به همراه خواهد داشت. به عبارتی زمانی که ما محصولات تولید داخل خود را استفاده نمی کنیم مصرف کننده چون مجبور است محصول را با قیمت بالاتر بخرد برایش فایده اقتصادی ندارد و در مقابل برای اقتصاد کشور آسیب قابل توجهی دارد چرا که وقتی نتوانستیم تولید داخل خود را مصرف بکنیم بحث اشتغال نیز مورد آسیب قرار خواهد گرفت.
اما به نظر من عمده این آسیب ها در بخش اقتصادی خلاصه نمی شود و بیشتر آسیب آن فرهنگی است. تولید کالاهای غیر ایرانی بر اساس فرهنگ و داشته های بیرونی صورت می گیرد که این با فرهنگ ما گاهی تفاوت بسیار زیاد و فاحشی دارد. این تفاوت فرهنگی که بین ما و آنها وجود دارد منجر به این می شود که ما با واردات این کالاها، فرهنگ آنها را هم وارد کرده و بچه های ما تحت تاثیر آن قرار بگیرند. مثلا امروز در فضای عروسکهایی که وارد می شود نوع پوششی که برای آنها مورد استفاده قرار می گیرد با فرهنگ ما سازگاری ندارد. با واردات فراوانی که این عروسک ها داشته، در چهره ها تاثیراتش را در بین بچه های ما گذاشته است و ملاحظه می کنیم بچه های ما بشدت دارند با فرهنگ خودمان بیگانه شده و با فرهنگ آنها ارتباط بیشتری پیدا می کنند.

 

در انتخابات گذشته ریاست جمهوری هیچ یک از نامزدها در حوزه کودک و نوجوان برنامه ای ارائه نکردند. حال که شاهد معرفی وزرای دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی هستیم آیا در برنامه های وزرای پیشنهادی اشاره ای به حوزه کودک و نوجوان شده است؟ در این زمینه چه مطالبه ای از آقای صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دارید؟
از ناحیه وزرای پیشنهادی در برنامه هایشان به صورت مستقل برنامه ای را برای موضوع کودکان و نوجوانان نداشتیم، الا یک اشاراتی در حوزه جوانان. وزیر ورزش و جوانان در برنامه اش به حوزه جوانان پرداخته است اما به مسئله نوجوانان نه در وزارت ارشاد و نه در وزارت ورزش پرداختی نشده است. که این به نظر من یکی از مطالباتی است که باید داشته باشیم مخصوصا وزارت ارشاد که بازی های رایانه ای در حوزه کاری آنها هست و باید به این موضوع توجه ویژه بشود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار