موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
214455
۱۱ اسفند ۱۳۹۸

معرفی داستان‌نویسان حرفه‌ای از دریچه جلسات داستان‌نویسی رضوی

مدت مدیدی است جلسات داستان‌نویسی رضوی با محوریت ادبیات دینی کودک و نوجوان به میزبانی دفتر انتشارات «به‌نشر» در حال برگزاری است.

به گزارش کودک پرس ، مدت مدیدی است جلسات داستان نویسی رضوی با محوریت ادبیات دینی کودک و نوجوان به میزبانی دفتر انتشارات «به‌نشر» در حال برگزاری است، رهگذر بیش از دو سال از آغاز برگزاری چنین جلساتی با حضور نویسندگان حرفه‌ای، نیمه‌حرفه‌ای و نوقلم منجر به پیدایش ایده‌ها و شیوه‌های نگارش داستان نویسی دینی و در عین حال خلاق شده است.

ناصر نادری از نویسندگان مطرح ادبیات کودک و نوجوان کشور و دبیر برگزاری نشست‌های داستان نویسی دینی برای کودکان و نوجوانان هدف از برگزاری این جلسات را تربیت نویسندگان و داستان نویسان با دغدغه‌های دینی و توسعه و تعمیق ادبیات دینی دانست و اظهار کرد: جلسات قصه رضوی در مدت بیش از دو سال از برگزاری خود توانسته نسل حرفه‌ای را با نسل امروز همراه کند و رهآورد آن تربیت نیروی انسانی و انتشار مجموعه‌هایی خلاق با محتوای ادبیات دینی خواهد بود.

وی افزود: کارگاه داستان نویسی با موضوعات دینی به شکل خلاق هر 15 روز یک بار به میزبانی دفتر انتشارات به‌نشر و با حضور چهره‌های شاخص و برجسته که سرمایه‌های اصلی حوزه داستان‌نویسی هستند همچون کلرژوبرت، فائضه غفار حدادی،  مجید راستی و جمعی از دیگر نویسندگان برگزار می‌شود.

داستان نویسی دینی تنوع و ژرفای بسیاری دارد

نویسنده کتاب «ستاره من» با بیان اینکه داستان نویسی یکی از گونه‌های نوشتن است که به دلیل ساده نبودن تکنیک‌های داستان‌نویسی، نویسنده نمی‌تواند در طی یک جلسه و یا کوتاه مدت، داستان نویسی را فراگیرد، تصریح کرد: علاوه بر تکنیک و گستردگی ادبیات داستانی، داستان نویسی دینی نیز از تنوع و ژرفای بسیاری برخوردار است و به دلیل اینکه مخاطب کار، کودک و نوجوانان است با دنیایی پر از ظرافت و لطافت مواجه هستیم.

وی با اشاره به محتوای این نشست‌ها عنوان کرد: جلسات قصه رضوی جنبه کارگاهی دارد و با استفاده از تجربیات و سابقه‌ای که از جلسات داستان‌خوانی و نقد آثار با حضور مرحوم استاد امیرحسین فردی حاصل شد، در این کارگاه‌ها نیز با نقد و گفتگو داستان ها پخته‌تر می‌شوند.

به گفته این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، در این جلسات نویسندگان همچنین موظف به مطالعه آثار مشخص شده نویسندگان غربی هستند تا عناصر، تکنیک‌ها و شیوه های داستانی خلاق جهان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: بر همین اساس، نشست با توضیح نویسندگان از کتاب یا فیلم‌های جدید آغاز می‌شود و پس از بحث و بررسی‌های تئوری داستان از سایر نویسندگان مطرح ایران و جهان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، عناصر و تکنیک های داستانی طرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد، همچنین داستان‌های نگارش شده توسط نویسندگان قرائت و نقد و بررسی در ارتباط با این آثار انجام می شود.

نادری با بیان اینکه انتشارات به‌نشر با برگزاری کارگاه های متعدد داستان نویسی در تهران و مشهد و برای رده‌های سنی مختلف ضمن تربیت نیروی انسانی در حوزه ادبیات دینی، آثاری خلاق با درون مایه و محتوای دینی را روانه بازار کتاب می‌کند، افزود: در مدت برگزاری جلسات داستان‌نویسی رضوی با محوریت ادبیات دینی کودک و نوجوان، ده‌ها موضوع دینی مورد بررسی قرار گرفته است و بر همین اساس دو مجموعه از قصه‌های این جلسات که از لحاظ فرم و روایت آثار در خور توجهی است در آینده نزدیک به چاپ می‌رسد.

 

دبیر این نشست با ابراز خرسندی از استمرار برگزاری چنین جلساتی توسط انتشارات به‌نشر خاطر نشان کرد: استمرار و پشت کارمنجر به ثمر رسیدن می شود و بهره های آن در حوزه نشر کشور دیده خواهد شد.

نادری ضمن استقبال از حضور علاقه‌مندان به ادبیات داستانی برای حضور در این جلسات یادآور شد: نویسندگان با استعداد و علاقه‌مند به داستان نویسی دینی در هر رده حرفه‌ای می‌توانند برای حضور در این جلسات که دو نشست در هر ماه و در روزهای دوشنبه از  ساعت 10 تا 12 در دفتر انتشارات به‌نشر برگزار می‌شود، شرکت نمایند.

وی همچنین یادآور شد: در حوزه ادبیات جوانان و بزرگسالان نیز جلسات مستمر خوانش و نقد و بررسی پیرامون تولید 14 رمان با موضوع زندگی چهارده معصوم(علیهم‌السلام) به دبیری مصطفی خرامان از نویسندگان برجسته کشور توسط انتشارات به‌نشر در حال برگزاری است.

 

علاقه‌مندان برای آگاهی از اخبار به‌نشر و مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوی می‌توانند به نشانی اینترنتی www.Behnashr.com یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمایندگی‌های سراسر کشور مراجعه کنند؛ همچنین سامانه پیامکی به شماره 30003209 یا کانال اطلاع‌رسانی به‌نشر از طریق پیامرسان‌های بله و ایتا به آدرس @behnashr نیز از دیگر راه‌های برقراری ارتباط با این انتشارات است.

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار