موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
214423
۱۰ اسفند ۱۳۹۸

چطور می‌توان با برنامه‌های کودک به جنگ کرونا رفت؟

محمد مسلمی با اشاره به تاثیرگذاری برنامه‌های کودک در انتقال مفاهیم آموزشی به کودکان برای جلوگیری از انواع بیماری‌ها، در عین حال از وضعیت برنامه‌های کودک حال حاضر تلویزیون انتقاد کرد.

به گزارش کودک پرس ، مسلمی که همه او با به عنوان یکی از عموهای فیتیله‌ای می‌شناسند، مدتی به همراه دیگر عموهای فیتیله‌ای در برنامه‌ای جدید با عنوان «دو قلوها» در شبکه دو سیما هنرنمایی کردند؛ برنامه‌ای که پخش آن به‌تازگی در تلویزیون تمام شده است.

خبرنگار ایسنا در گفت‌وگویی با این فعال حوزه کودک، نقش برنامه‌های مرتبط به این گروه سنی را در انتقال مفاهیم بهداشتی به کودکان و نوجوانان خصوصا در این برهه که کشور درگیر بیماری کرونا شده، جویا شده است.

مسلمی می‌گوید: «در برنامه‌های کودک می‌توان انواع موضوعات و بحران‌ها مثل آلودگی، انواع بیماری‌ها و زلزله را در قالب شعر و نمایش به بچه‌ها یاد داد زیرا بچه‌ها الگوپذیرند اما متاسفانه برنامه کودکی وجود ندارد که به این چیزها بپردازد.
مسائل بهداشتی، رفتاری، تهدیدهایی که ماهواره برای بچه‌ها دارد و اعتیاد که الان در مقطع راهنمایی هم دیده می‌شود، مسائلی هستند که می‌توان با برنامه‌سازی درست در جهت پیشگیری از آنها کاری کرد. اما متاسفانه ما عادت به پیشگیری نداریم منتظریم تا یک اتفاق بیفتد، بعد ببینیم چه می‌توان برایش کرد.»

او شرایط فعلی برنامه‌های کودک را نامطلوب دانست و گفت: قبلا روی کودک مانور داده می‌شد و برنامه‌های خوبی داشتیم مثل قصه‌های مجید، محله بهداشت و محله بروبیا. اما الان سازمان این حوزه را جدی نمی‌گیرد و بیشتر برنامه کودکانه داریم تا برنامه کودک.

محمد مسلمی درباره اوضاع فعلی برنامه‌های کودک تصریح کرد: برنامه‌ای که برای کودکان ساخته می‌شود باید اسپانسری باشد تا هزینه‌هایش تامین شود. صداوسیما برای برنامه کودک هزینه نمی‌کند. هر از گاهی ما یا عموپورنگ یک برنامه داریم که آن هم اسپانسر دارد.

او در ادامه با مقایسه دیگر کشورها با ایران در زمینه ساخت برنامه‌های کودک عنوان کرد: «در تمام دنیا  روی برنامه‌های کودک و نوجوان طراحی ویژه می‌کنند. چه در زمینه بهداشت و چه در زمینه رفتاری، برنامه مدونی برای بچه‌ها دارند. برنامه‌هایی می‌سازند که به درد بچه‌ها بخورد. آنها می‌دانند که بچه‌ها آینده‌سازهای جامعه هستند. در کشور ما این همه سریال ساخته می‌شود اما به کودک که می‌رسد یا پول ندارند یا برنامه اسپانسری است.»

این هنرمند حوزه کودک، ضمن تاکید بر ساخت برنامه‌های آموزشی و شاد برای کودکان افزود: بهتر است به جای سریال‌هایی که شب‌ها نگاه می‌کنیم و افسردگی می‌گیریم، کارهای شاد و هدفمند و آموزشی برای کودکان ساخته شود تا در این برهه که دچار مشکلات فراوانی هستیم بتوانیم از این طریق به کودکانمان آموزش دهیم.

مسلمی درباره سریال «دوقلوها» که پنچ‌شنبه هفته گذشته پخشش در شبکه دو سیما به پایان رسید، گفت: «در طول پخش به خاطر مسائل مالی سه بار برنامه متوقف شد. این بی‌احترامی است که چندین نفر بیایند سر کار بعد بگویند پول نیست کار نکنید. ساعت پخش برنامه هم جابه جا می‌شد و یک روز پخش نمی‌شد و یک روز با تاخیر پخش می‌شد. با این وضع چه‌طور می‌شود نظم را به بچه‌ها آموخت؟ این مسائل مخاطب را فراری می‌دهد و هنرمند را دلزده می‌کند.
زمانی بود که اگر پخش برنامه ما پنج دقیقه جابه‌جا می‌شد، مدیران زنگ می‌زدند می‌گفتند که برای مخاطب احترام قائل شوید و زمان برنامه را جابه جا نکنید. اما حالا این مسئله اهمیتی ندارد.»

 

کارگردان «عموهای فیتیله‌ای» درباره استفاده صداوسیما از ظرفیت‌های هنرمندان محبوب برای انتقال مطالب آموزشی به کودکان گفت: «الان شبکه پویا سراغ هنرمندان جدید می‌رود تا از قبلی‌ها استفاده نکند؛ در صورتی که اینها سرمایه‌های سازمان صداوسیما هستند. چرا در شبکه کودک هنرمندانی که کار کودک می‌کنند حضور ندارند؟ چون مدیریت درستی وجود ندارد. از سرمایه‌های کشور نه فقط  بازیگران، بلکه نویسنده‌ها و شاعران هم استفاده نمی‌شوند. اینها به خاطر نبود تخصصی است که برخی دوستان و مسوولان دارند و چند صباحی می‌آیند و بعد می‌روند.»

او بستر برنامه‌سازی کودک را نامناسب عنوان کرد و افزود: «وقتی هنرمند جایی می‌رود که می‌گویند برای کودک پول نداریم و باید اسپانسر بیاورید، معلوم است که هنرمندان می‌روند جایی که بتوانند کار کنند و پول دربیاورند. زمانی که من گروه کودک بودم کسانی در رأس مدیریت بودند که در حوزه کودک دغدغه داشتند مثل آقای عسگری و قاضی نظام. الان کار کودک شده است کار کودکانه؛ یک سری افراد بدون تخصص وارد این حوزه می‌شوند و فکر می‌کنند با دو تا شعر خواندن می‌شود کار کودک کرد.»

مسلمی با یادآوری این نکته که در گذشته برنامه‌های کودک در تلویزیون ما جایگاه ویژه‌ای داشتند، گفت: «زمانی برنامه کودک حرف اول را می‌زد و مخاطب داشت اما الان نهایتا یک مجری باشد و یک عروسک. ما هم دیگر انگیزه کار کردن نداریم. الان چه کار شاخصی در این زمینه داریم که مخاطب داشته باشد؟ اگر گروه‌هایی هم مانده‌اند، به خاطر تخصص و عشقی است که به بچه‌ها دارند.
ما ۱۲ سال برنامه «فیتیله» را با توجه به مسائل روز به صورت زنده به روی آنتن بردیم و جواب هم گرفتیم.»

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار