موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
214363
۰۸ اسفند ۱۳۹۸

ادبیات کودک و نوجوان پس از انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت

نویسنده کتاب «قصه شنیدنی دایی جان» گفت: زایش ادبیات کودک و نوجوان پس از انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت، بدین ترتیب ادبیات، طنز، تصویرگری و مطبوعات کودک و نوجوان همه به یکباره توسعه و گسترش پیدا کردند.

به گزارش کودک پرس ، سید سعید هاشمی نویسنده کتاب «قصه شنیدنی دایی جان» پیرامون تحولات پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران در حوزه کتاب کودک گفت: انقلاب اسلامی ایران در حوزه ادبیات کودک موجی بزرگ و ارزشمند را با خود با خود به همراه آورد.

وی درهمین راستا ادامه داد: بدون شک رشد ادبیات و تولید کتاب در حوزه کودک و نوجوان در دوره پس از انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت، در دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مقوله‌ای به عنوان ادبیات کودک و نوجوان وجود نداشت در آن زمان تنها ۳ شاعر کودک و نوجوان بودند و نویسندگانی که نام بلندی در زمینه کتاب کودک و نوجوان داشته باشند اصلا وجود نداشتند.
 

هاشمی عدم وجود مطبوعات فرهنگی برای رده سنی کوک و نوجوان را در دوره پیش از انقلاب اسلامی ایران یک معضل برای جامعه فرهنگی آن زمان دانست و ابراز کرد: امکانات مناسب و درستی در حوزه فرهنگ و کودک و نوجوان وجود نداشت مطبوعاتی هم که به چاپ کتاب در مورد کودکان می‌پرداختند انگشت شمار بودند. در آن زمان ناشران همگی به کتاب‌های ترجمه‌ای می‌پرداختند به همین خاطر تالیف داستان و کتاب ایرانی به ندرت دیده می‌شد.

وی ادبیات کودک و نوجوان را پس از انقلاب اسلامی ایران مورد بررسی قرار داد و افزود: در زمان بسیار کمی پس از انقلاب اسلامی ایران شاهد ظهور ادبیات کودک و نوجوان شدیم، این تحولی بزرگ در تاریخ ادبیات کودک و نوجوان پس از نقلاب اسلامی ایران بود، در همان سال‌های ابتدایی نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان اقدام به تولید کتاب و آثار متعددی کردند، لذا زایش ادبیات کودک و نوجوان پس از انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت، بدین ترتیب ادبیات، طنز، تصویرگری و مطبوعات کودک و نوجوان همه به یکباره توسعه و گسترش پیدا کردند.

این نویسنده پیوند و بالندگی ادبیات کودک و نوجوان را مدیون انقلاب اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: وجود جوایز متعدد در مسیر ادبیات کودک و نوجوان رویکرد‌های ارزشمند بود که به توسعه و بالندگی ادبیات کودک و نوجوان کمک فراوانی کرد.

هاشمی نقش جوایز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در رشد و بالندگی ادبیات کودک و نوجوان مهم دانست و خاطرنشان کرد: جایزه مجله سلام بچه‌ها، جایزه سروش کودک و نوجوان همگی دستاورد‌های ارزشمندی بودند این در حالی بود که پیش از انقلاب اسلامی ایران هرگز به فکر ارائه جایزه به مولف و یا منتشرکنندگان کتاب کودک و نوجوان نبودند.
منبع: میزان
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار