موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
214238
۰۶ اسفند ۱۳۹۸

آموزش در حوزه کاهش پسماند باید از مدارس آغاز شود

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران گفت: آموزش در زمینه پسماند بهتر است از دوران ابتدایی، دبستان، پیش‌دبستانی و مهدکودک شروع شود چراکه آموزش در کودکان زودتر نهادینه و از طریق آن‌ها به خانواده‌ها منتقل می‌شود و در نهایت نتیجه بخش‌تر است.

به گزارش کودک پرس ، فاطمه اکبرپور با اشاره به اینکه آموزش، اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی باید در حوزه پسماند از ابتدا یعنی مرحله تولید پسماند شروع شود، اظهار کرد: لازم است در جهت کاهش تولید پسماند هم با هدف کاستن از حجم و وزن آن و هم افزایش آگاهی و شناخت از کالاها و چگونگی مصرف آن‌ها  تلاش کنیم.

وی ادامه داد: کالاهایی را باید برای مصرف انتخاب کنیم که از کیفیت خوبی برخوردار هستند تا دیرتر وارد چرخه پسماند شوند همچنین لازم است متناسب با میزان نیاز روزانه خود و خانواده‌ کالا و مواد غذایی را خریداری و مصرف کنیم چراکه اگر بیش از نیاز کالا تهیه شود بعد از مدتی که تاریخ مصرف آن کالا منقضی یا مواد غذایی فاسد و به پسماند تبدیل می‌شود.

اکبرپور با اشاره به ضرورت کاهش عوامل خطرناک پسماند از مبدا گفت: قسمت عمده‌ای از زباله‌های شهری که به لحاظ آلایندگی بیشتر مورد توجه هستند، شیرآبه‌های تولید شده از زباله‌های تر است که عوامل خطرناک موجود در آن مانند میکروب و پارامترهای شیمیایی را بیشتر منتقل می‌کنند بنابراین برای کاهش عوامل خطرناک پسماند در مرحله تولید باید سعی شود تا رطوبت آن را کم کنیم.

 

وی در ادامه با بیان یک مثال به چگونگی کاهش رطوبت پسماند پرداخت و اظهار کرد: با اقداماتی ساده می‌توان این کار را انجام داد. به عنوان مثال می‌توانیم تفاله چای را در یک سبد خالی قرار دهیم تا خشک یا رطوبت آن کم شود و پس از آن تفاله را وارد سطل زباله کنیم.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با بیان اینکه خشک کردن پوست صیفی‌جاتی مانند هندوانه می‌تواند باعث شود هم شیرآبه تولید نشود و هم از حجم پسماند کاسته شود،‌ گفت: می‌توانیم پوست میوه‌هایی مانند هندوانه یا حتی ظروف «تتراپک» را خشک و آن را با فشار دادن یا قیچی کردن فشرده کنیم تا هم شیرآبه کمتری تولید و هم فضای کمتری را اشغال کنند.

وی ادامه داد: اگر طوری پسماندها را جمع‌آوری و ذخیره‌سازی کنیم که فضای کمتری را به خود اختصاص دهند، هم در مخازن زباله و هم در خودروهای حامل آن‌ فضای کمتری را اشغال خواهند کرد. در نتیجه با هر حمل و نقل میزان بیشتری پسماند  منتقل می‌شود.

 

اکبرپور در پایان گفت: تمام رسانه‌ها اعم از روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، صدا و سیما و به‌ویژه فضای مجازی می‌توانند نقش موثر و خوبی در حوزه اطلاع‌رسانی و آموزش به سطوح مختلف جامعه ایفا کنند.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار