موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
214165
۰۵ اسفند ۱۳۹۸

«روزی که خورشید قهر کرد» منتشر شد

هادی خورشاهیان نویسنده و شاعر پرکار کودک و نوجوان در دومین همکاری خود با کتاب نیستان، «روزی که خورشید قهر کرد» را برای مخاطبان کودک و نوجوان منتشر کرد.

به گزارش کودک پرس ، سال‌هاست کارشناسان تربیتی و روانشناسان باتجربه، از اختلاف بین نسل‌ها و انتقال نیافتن اندوخته‌ی تجربیات بزرگسالان به کودکان و نوجوانان سخن می‌گویند، نسبت به عواقب آن، هشدار می‌دهند و از افراد دلسوز و آگاه می‌خواهند که مراقب این موضوع مهم باشند. اما انجام چنین کاری بسیار دشوار است و به ظرایف زیادی نیاز دارد. بیشتر والدین نمی‌دانند که از چه وسایل و شیوه‌هایی می‌توانند بهره ببرند تا بدون ایجاد دلزدگی و دافعه و به شکل پنهانی ارزش‌های اخلاقی و چکیده‌ی دریافت‌های خود و گذشتگان از زندگی را به بچه‌های عصر دیجیتال یاد دهند.

 

انتشارات «کتاب نیستان» با توجه به این نیاز کاملاٌ به‌جای خانواده‌ها و معلمان گرامی، با استفاده از زبان داستان و برخورداری از نگاه عمیق و هنرمندانه‌ی نویسندگان و تصویرسازان ایرانی نسبت به تولید مجموعه‌ی «اندیشه‌های خوشمزه» اقدام کرده است. مخاطب هشت سال به بالا، غرق در لطافت داستان‌ها و فضا‌های متنوع و خیال‌برانگیز آن می‌‌شود و ناخودآگاه به سمت نتیجه‌گیری منطقی می‌رود. از آنجا که آنچه کودک خود، به‌دست آورد ملکه‌ی ذهن می‌‌کند، ارزش چنین استنتاجی به‌مراتب بیش از جملات دستوری و خسته‌کننده‌ایست که به شکل مستقیم مطرح می‌شود.

«روزی که خورشید قهر کرد» روایتی ظریف و اسطوره‌‌ای از حادثه‌ای دارد که با توجه بیش از حد انسان‌ها به ماه و نادیده گرفتن خورشید، رخ می‌دهد: «شاعران فقط برای ماه شعر می‌گفتند و عکاسان فقط از ماه عکس می‌گرفتند. بچه‌ها فقط به ماه نگاه می‌کردند.

همه این چیز‌ها باعث شد خورشید از دست آدم‌‌ها ناراحت شود و یک تکه ابر بزرگ و سفید را بکشد جلوی صورتش تا مردم او را نبینند.»

 

ماجرا، با عواقب وخیم قهر خورشید ادامه می‌یابد. باوجود عذرخواهی آدم بزرگ‌ها و دلایلی که بچه‌ها برای نگاه نکردن به خورشید می‌آوردند، او راضی نمی‌شود و زندگی به سختی پیش می‌رود تا این که یکی از بچه‌های کتابخوان، راه حل را پیدا می‌کند. راهی که از دل افسانه‌ها و اسطوره‌هایی همچون سیمرغ و اژد‌ها می‌گذرد و شادی و عشق را به کره‌ی زمین باز می‌گرداند.

مخاطب دبستانی «روزی که خورشید قهر کرد» به‌سادگی با روایت کوتاه، اما پرهیجان و تصاویر متفاوت آن همراه می‌شود. بویژه که استفاده از عنصر تخیل در شخصیت‌سازی برای خورشید و ماه، این کتاب را از سایر آثار مجزا کرده است. استفاده‌ی آقای «منان عشینی» در یکی از صفحه‌ها از زاویه‌ی دید از بالا برای کودکان تازگی دارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا از فاصله‌‌ای بسیار دور به زمین و ماجرا‌های آن بنگرند و برای لحظاتی از خودمحوری و خودبزرگ‌بینی که یکی از ویژگی‌های رایج نسل فعلی است، فاصله بگیرند.

 

هادی خورشاهیان نویسنده و شاعر پرکار کودک و نوجوان در دومین همکاری خود با «کتاب نیستان» مخاطبان خود را به مهمانی به یادماندنی و شگفتی فراخوانده است.

 

 

 

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار