موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
214121
۰۵ اسفند ۱۳۹۸

جایزه جشنواره شهید غنی‌پور معنوی است/ در ادبیات کودک و نوجوان ترجمه بر تألیف غلبه کرده است

دبیر نوزدهمین دوره جایزه شهید حبیب غنی‌پور گفت: این جشنواره هیچ بعد مادی ندارد و فقط یک جایزه معنوی و یک نشان حبیب است که برگزیده‌ها از خانواده شهدا دریافت می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور به همت مرحوم امیرحسین فردی پدر ادبیات انقلاب اسلامی بنیان‌گذاری شد.این جایزه از سال ۱۳۷۶ تاکنون به کتاب‌هایی که از نظر شورای نویسندگان مسجد حضرت جوادالائمه(علیه‌السلام) بهترین آثار منتشرشده هستند تعلق می‌گیرند. اعضای این شورا متشکل از نویسندگان و منتقدان ادبی شناخته شده معاصر هستند.

جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور هر سال در اسفندماه هم‌زمان با سالگرد شهادت شهید حبیب غنی‌پور برگزار می‌شود. شهید حبیب غنی‌پور یکی از نویسندگان مسجد حضرت جوادالائمه(علیه‌السلام) بوده است.

محمد ناصری دبیر نوزدهمین دوره جایزه شهید حبیب غنی‌پور، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره این جایزه ادبی گفت: امسال نوزدهمین دوره جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور برگزار می‌شود. این جایزه‌ای از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، جایزه انجمن قلم زرین و جایزه جلال آل احمد چند دوره زودتر شروع شده و چند گام جلوتر است این جشنواره یک جایزه ادبی قدیمی و کاملاً مردمی است.

وی بیان کرد: تعدادی نویسنده که در جلسات مسجد جواد الائمه با مرحوم امیرحسین فردی مشق داستان‌نویسی می‌کردند به یاد شهید غنی‌پور این جایزه را پایه نهادند. اعتباری که جایزه شهید غنی‌پور طی این سال‌ها داشته بیش از هر چیز مربوط به نویسنده‌های حوزه ادبیات داستانی بوده است.

دبیر نوزدهمین دوره جایزه شهید حبیب غنی‌پور اظهار کرد: اگر به اطلاعات دوره‌های قبلی مراجعه کنید می‌بینید که این جشنواره یک جشنواره متفاوت است و دلیل اصلی آن این است که جشنواره شهید غنی‌پور یک پدیده ادبی خاص و خارج مسائل و جناح‌بندی‌ها ادبی و سلیقه‌های ادبی است.

 

ناصری عنوان کرد: ویژگی دیگر این جایزه این است که پایگاه و جایگاه این جشنواره مسجد است که نگاه متعهدانه نسبت به ادبیات دارد. این جشنواره هیچ بعد مادی ندارد و فقط یک جایزه معنوی و یک نشان حبیب است که برگزیده‌ها از صاحب‌منصبان آن را دریافت نمی‌کنند بلکه از خانواده شهدا و مادران شهدا دریافت می‌کند و این دوره هم همین طور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه جشنواره شهید غنی‌پور دبیرخانه دائمی دارد و مرتب کتاب‌ها را رصد می‌کند، گفت: بخشی از کتاب‌ها را دبیرخانه تهیه می‌کند و بخشی هم با کمک مراکز مهمی مثل بخش کتاب رشد آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شعر و ادبیات داستانی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بسیاری از ناشران که آثارشان را با کمال میل برای بررسی و شرکت در جایزه شهید ارسال می‌کنند، تأمین می‌شود. در واقع این عدد و رقم‌هایی که در رابطه با تعداد کتاب‌ها مشاهده می‌کنید تمام آنها در روند داوری دیده شده و خوانده می‌شوند.

دبیر نوزدهمین دوره جایزه شهید حبیب غنی‌پور درباره کیفیت آثار ابراز کرد: کیفیت آثار هر دوره با دوره دیگر متفاوت است اما متاسفم که این مطلب را عرض کنم که در هر سه حوزه کودک، نوجوان و رمان بزرگسال سال ۱۳۹۷ سال خوبی برای ادبیات نبود. در طی ۱۰ دوره‌ای که دبیر جشنواره هستم سال‌هایی وجود داشت که رقابت‌های سرسختی بین برخی کتاب‌ها وجود داشت. اما سالی که گذشت بضاعت ادبیات داستانی ما بالا نبود.

 

ناصری درباره دلیل پایین بودن کیفیت آثار سال ۱۳۹۷ عنوان کرد: جامعه آنقدر که باید و شاید نسبت به مقوله داستان و ادبیات داستانی رغبت نشان نمی‌دهد. ناشران در این زمینه فعالیت نمی‌کنند. نویسندگان دل و دماغ نوشتن ندارند و حوزه ترجمه در ادبیات کودک و نوجوان بر تألیف غلبه کرده است.

 

 

 

منبع: آنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار