موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
213997
۰۳ اسفند ۱۳۹۸

مهدکودک‌های مدارس حوزه‌های علمیه خواهران؛ جمع طلبگی و مادرانگی

مسئول اداره کل امور فرهنگی تربیتی حوزه‌های علیه خواهران با تأکید بر همیاری تربیت و تحصیل اظهار داشت: ‌تجربه عملی بانوان طلبه نیز نشان داده است تربیت و تحصیل نه تنها قابل جمع بوده و تعارض ندارند، بلکه با یک دیگر همیاری دارند.

به گزارش کودک پرس ، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی نامخواه، مسئول اداره کل امور فرهنگی تربیتی حوزه های علیه خواهران،‌ در نشست مربیان مهدکودک های داخلی حوزه های علمیه خواهران که امروز صبح در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: هنگامی که در زمان انقلاب صنعتی در حاشیه کارخانه‌ها، محل‌هایی برای نگهداری کودکان مادران کارگر پدید آمد، هیچ‌گاه گمان نمی‌شد مهدکودک ها، از نهادی در خدمت اهداف اقتصادی، تمایلات فرقه‌ای و مذهبی، تبدیل به نهادی انسانی شود.

وی افزود: امروزه مهدکودک ها برای تربیت و ارتقاء ارزش های والای انسانی در کودکان پایه‌گذاری شده است. تا کنون که قریب به نه دهه از عمر مهدکودک های ایرانی می‌گذرد، گفتمان‌های هویتی بسیاری برای تبدیل این مراکز به نهادِ گفتمان خود تلاش می‌کنند.

مهدهای مدارس علمیه خواهران البته ماجرای دیگری دارد

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی نامخواه تصریح کرد: تحصیل خانواده‌ محور و توفیق در وظایف علمی و خانوادگی، از مهم‌ترین خط مشی‌های حاکم بر حوزه‌های علمیه خواهران در تربیت و آموزش طلبه های خواهر است.

در ادامه مسئول اداره کل امور فرهنگی تربیتی حوزه های علیه خواهران با تأکید بر همیاری تربیت و تحصیل اظهار داشت: ‌تجربه عملی بانوان طلبه نیز نشان داده است تربیت و تحصیل نه تنها قابل جمع بوده و تعارض ندارند، بلکه با یک دیگر همیاری دارند.در همین راستا مهدکودک های مدارس حوزه های علمیه خواهران ، نهادهایی هستند که محصول این خط مشی، تجسم این همیاری و مولود این تجربه‌ هستند.

وی افزود:‌ با توجه به مطالب گفته شده،‌ می توان نتیجه گرفت که ارتقاء مهدکودک ها در نهایت موجب ارتقاء این خط مشی مهم و بهبود اصولی تجربه تحصیلی بانوان طلبه را در پی خواهد داشت.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین مجتبی نامخواه به برنامه ارتقاء‌ مهدکودک های مدارس حوزه های علمیه خواهران را در چهار حوزه دانست و گفت: این چهار حوزه شامل ارتقاء جایگاه اداری، ارتقاء نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و منابع انسانی است. اگر چه وجوه چهار‌گانه این ارتقاء در هم‌تنیده است اما ارتقاء نرم‌افزاری و منابع انسانی این برعهده معاونت فرهنگی است.

مسئول اداره کل امور فرهنگی تربیتی حوزه های علیه خواهران با اشاره به محدودیت های مالی، فدارکاری که به رغم محدودیت‌های مالی در  تربیت واز این طریق در تحصیل بانوان طلبه سهیم می‌شوند. ما البته تلاش خواهیم کرد از طریق تدوین آیین‌نامه‌ای که به زودی وارد مرحله تصویب‌خواهی خواهد شد، هم جایگاه اداری مهدها را ارتقاء ببخشیم و هم فکری به حال وضعیت سخت‌افزاری و زیرساخت‌های حداقلی مهدها داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در این فرآیند ارتقاء و حتی اداره جاری مهدکودک ها، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، نقش اساسی را برعهده ندارد و این مهم برعهده مدارس علمیه و طلاب فارغ‌التحصیل است. اصولا هنگامی که از ارتقا نیروی انسانی سخن به میان می‌آید، ما با یک امر انسانی (و نه اداری) و پایین به بالا مواجهیم. مرکز مدیریت از طریق ریل‌گذاری و تسهیل تحقق این ارتقاء، راهبری کلان این مسئله را بر عهده دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی نامخواه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبر انقلاب که هدایت، سیاست و خدمت سه کارکرد مهم حوزویان است، اظهار داشت:  وقتی با اندکی دقت بنگریم، هدف هدایت، دین و  فهم دین است، موضوع سیاست، جامعه و هدف خدمت، انسان و انسانیت است.

مسئول اداره کل امور فرهنگی تربیتی حوزه های علیه خواهران تأکید کرد: کارکرد خدمات حوزه‌های علمیه باید تعمیق بیابد و حوزه‌ی علمیه‌ی آینده، بیش از هر چیزی، در ابتدا یک نهاد اجتماعی است. کارکرد اجتماعی و مبتنی بر خدمت، همان کارکرد فراموش شده و حتی انکار شده‌ای است که بر دوش طلاب جوان به پیش خواهد رفت و حوزه، تبلیغ و دین در آینده به مراتب اجتماعی‌تر از گذشته خواهد بود.

وی با تأکید بر نقش مهم مهدکودک های مدارس حوزه علمیه خواهران در آینده اظهار داشت: ‌در این گذار و در آینده، مهدکودک های مدارس حوزه علمیه خواهران از نهادهای بسیار مهم خواهد بود، البته امروزه نیز آن‌ها مهم هستند اما آینده آن‌ها، به مراتب مهم‌تر خواهد بود. در آن هنگام، مهدکودک های مدارس حوزه علمیه خواهران، الگویی برای جمع مادرانگی و مسئولیت علمی و اجتماعی و همچنین الگویی برای تربیت کودکانی پیشرو است.

حجت الاسلام و المسلمین نامخواه در پایان اظهار داشت: مهدکودک های مدارس حوزه های علمیه خواهران می‌توانند در جدال‌های هویتی، هویت جدیدی را برای مهدکودک های ایرانی رقم بزنند و در زمانه‌ای که همه نیروهای ارتجاعی، در پی مرگ زمانه‌ی مادرانگی هستند، به بسط مادرانگی کمک کنند.

منبع: خبرگزاری کوثر
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار