موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
213632
۲۴ بهمن ۱۳۹۸

ضرورت پرداختن به مهارت‌های زندگی در آثار کودک و نوجوان

مژگان کلهر می‌گوید: معمولا برای گروه سنی خردسال می‌توان کتاب‌هایی را با عنوان مهارت‌های زندگی یافت اما برای کودکان و نوجوانان کمتر کتابی در این زمینه دیده می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، این نویسنده و مترجم ادبیات کودک و نوجوان درباره ضرورت پرداختن به آموزش مهارت‌های زندگی برای بچه‌ها و جایگاه این موضوع در کتاب‌های کودک و نوجوان، اظهار کرد: به نظرم مهارت‌های زندگی یکی از مهم‌ترین موضوعهایی است که باید در ادبیات کودک به آن پرداخت، چرا که کودک با خواندن داستان به طور غیرمستقیم مهارت‌هایی را می‌آموزد که شاید گفتن آن‌ها به صورت مستقیم برایش خوشایند نباشد.

او افزود: معمولا برای گروه سنی خردسال می‌توان کتاب‌هایی را با عنوان مهارت های زندگی یافت، اما برای کودکان و نوجوانان کمتر کتابی در این زمینه دیده می‌شود، بخصوص کتاب تٲلیفی.

کلهر خاطرنشان کرد: البته اخیرا در کارهای تٲلیفی می‌توان رگه‌هایی از مهارت‌های زندگی را دید؛ مثلا کودک با شخصیتی آشنا می‌شود که از جمع دوستان طرد شده یا نمی‌داند چگونه باید با مرگ عزیزانش کنار بیاید. اما به نظرم باید فراتر از این‌ها رفت، البته اگر دست نویسنده باز باشد و بتواند آزادانه‌تر بنویسد. ما در کارهای ترجمه با مسائلی آشنا می‌شویم که آن‌ها را نمی‌توانیم خودمان بنویسیم، چون اگر بنویسیم شاید کتاب‌مان به راحتی چاپ نشود.

 

او در ادامه گفت: من خودم کتابی با عنوان «مهارت‌های زندگی برای کودکان» دارم که بخش بسیاری از آن حذف شد تا مجوز چاپ بگیرد و  بارها و بارها هم تجدید چاپ شده اما شاید اگر یک کتاب ترجمه بود آن بخش‌ها حذف نمی‌شدند و کتاب به صورت کامل چاپ می‌شد. به هر حال جا دارد در کارهای تالیفی به صورت جدی به مهارت‌های زندگی پرداخت.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار