موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
213356
۲۰ بهمن ۱۳۹۸

تعداد مبتلایان و نوع سرطان کودکان در کشور ما شبیه کشورهای اروپایی و امریکا است

رییس انجمن خون و سرطان کودکان ایران به آمار کودکان مبتلا به سرطان در کشور اشاره کرد و گفت: تعداد مبتلایان و نوع سرطان در کشور ما شبیه کشورهای اروپایی و آمریکا است.

به گزارش کودک پرس ، دکتر حسن ابوالقاسمی روز پنجشنبه در سمپوزیوم سرطان از آزمایشگاه تا بالین که در سالن همایش پژوهشگاه رویان برگزار شد، اظهار داشت: سالانه ۲۵۰۰ کودک کمتر از ۱۵ سال در ایران مبتلا به سرطان می شوند که این تعداد، تقریبا با آمارهای آمریکا و اروپا برابر است.

وی، شایع ترین سرطان در کودکان لوکمیا (لوسمی) اعلام کرد و گفت: بعد از آن سرطان مغز و سلسله اعصاب مرکزی قرار دارند. تومورهای سیستم عصبی، سمپاتیک مانند نوروبلاستوما و تومورهای بافت نرم و تومورهای استخوان در رتبه های بعدی قرار دارند که جز ۱۰ سرطان مهم در کودکان هستند.

ابوالقاسمی ادامه داد: سالانه ۱۶۰ هزار کودک سرطانی کمتر از ۱۵ سال در دنیا داریم و سالی ۹۰ هزار مرگ و میر براثر آن در دنیا داریم. علیرغم  پیشرفت های خوبی در سرطان شاهد این تعداد مرگ و میر در دنیا هستیم که این موضوع ناشی از عدم دسترسی به دارو و پزشک است.

 

یک تا سه درصد سرطان ها در کودکان بروز پیدا می کند

وی با اشاره به اینکه یک تا سه درصد سرطان ها در کودکان بروز پیدا می کند، گفت: شیوع سنی سرطان کاملا متفاوت است و برخی از سرطان ها ۲ تا ۴ سالگی شایع تر هستند.

ابوالقاسمی بیان داشت: سرطان لوسمی ۲ تا ۴ سالگی بیشترین شیوع را دارد ولی بعد از این سال به شدت کاهش پیدا می کند. تومورهای استخوان هم در سنین نوجوانی آغاز می شود.

وی بر لزوم ایجاد زیرساخت مناسب برای درمان سرطان کودکان تاکید کرد و گفت: یکی از بزرگ ترین افتخارات نظام جمهوری اسلامی، تربیت نیروی انسانی است و به همین دلیل درمان های ما در این حوزه خیلی خوب است.

ابوالقاسمی ادامه داد: ۵ تا ۱۵ درصد عامل سرطان ها، ژنتیک هستند و عوامل محیطی هم کمتر از ۵ درصد بر سرطان کودکان اثر می گذارند. بنابراین ۷۵ تا ۹۰ درصد سرطان های کودکان علتی برای آنها متصور نیست.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار