موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
213168
۱۵ بهمن ۱۳۹۸

اهدای اعضای یک نوجوان گیلانی به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای مهدی رجایی نوجوان ۱۵ ساله بندرانزلی که به دلیل تصادف دچار مرگ مغزی شده بود با رضایت خانواده‌اش به چهار بیمار حیات دوباره بخشید.

به گزارش کودک پرس ، مسئول بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: امروز بیست و سومین اهداء عضو از ابتدای سال، در بیمارستان رازی رشت انجام شد که دو کلیه و کبد این نوجوان دچار مرگ مغزی به بیماران نیازمند پیوند زده شد.

محمدرضا حسین زاده افزود : قلب این بیمار دچار مرگ مغزی نیز برای پیوند به بیماری در تهران ارسال شد.

از ابتدای امسال تاکنون خانواده ۲۳ بیمار دچار مرگ مغزی در گیلان برای اهدا عضو  اقدام کرده اند.

اهدای اعضا در گیلان از سال ۱۳۸۷ انجام شد و باربد چمن زیبای،  کودک چهارساله اولین اهدا کننده عضو در این استان بود که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد.

هر فرد مرگ مغزی در صورت رضایت به موقع خانواده برای اهداء عضو می تواند جان هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد، بر اساس آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می شود، هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

 

قانون پیوند اعضاء فروردین ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، بر اساس این قانون اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنها آشکار و مسلم شده را می توان به شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی دم برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

منبع: ایرنا
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار