موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
213040
۱۳ بهمن ۱۳۹۸

نقدی کوتاه بر نمایش «متساوی الساقین»/ قصه‌ای ساده که مخاطب را مبهوت می‌کند

«متساوی الساقین» به کارگردانی عمادالدین رجبلو قصه چند دختر نوجوان در مدرسه را روایت می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، اجرا‌های بخش صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کار خود را آغاز کردند. نمایش «متساوی الساقین» نیز در دو سانس در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.

این نمایش متشکل از گروهی جوان است که از استان گرگان در جشنواره شرکت کرده اند. در نگاه اول این نمایش ساده به نظر می‌رسد؛ به این منظور که روایتگر داستانی است که در مدرسه دخترانه اتفاق می‌افتد اما قصه به جایی می رسد که تمام تماشاگران تا پایان مبهوت این روایت و بازی‌ها می شوند.

 

در ابتدای ورود به سالن نمایش با صحنه‌ای آشنا مواجه شدیم؛ صحنه‌ای از کلاس مدرسه که تمام ما دوران نوجوانی را در آن گذرانده ایم. باید گفت طراحی صحنه در این نمایش بدون نقض بود؛ زیرا کوچک‌ترین نکات در آن رعایت شده بود. از موزاییک‌های کف کلاس تا جانماز و برنامه درسی.

یکی از نکات مهمی که در این نمایش به چشم می‌خورد، بازی بازیگران جوان در نقش دختران مدرسه و مدیر و فراش بود. این نقش‌ها شاید در ظاهر ساده باشند، اما بازیگران آن به درستی انتخاب شده بودند و در طراحی لباس آن‌ها نیز به ریزترین نکات دقت شده بود.

نمایش «متساوی الساقین» روایتگر داستان و چالش در یک مدرسه دخترانه است که اتفاقات گوناگون آن به هم گره خورده و هر کدام از دانش آموزان سعی در حل آن دارند.

عمادالدین رجبلو نویسنده و کارگردان نمایش «متساوی الساقین»، در خصوص این نمایش به خبرنگار ما گفت: حدود سه سال از نگارش و بازنویسی این نمایشنامه می‌گذرد و این بار با جدیت بیشتری برای اجرای آن در جشنواره تصمیم گرفتیم. این نمایش در جشنواره استانی برگزیده شد و به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کرد. من در این نمایش به دنبال پیام خاصی برای مخاطبان نبودم؛ ولی می‌خواستم یک آسیب اجتماعی را به مخاطب نشان دهم، زیرا اگر این آسیب‌ها پنهان بماند، عواقب بسیاری دارد.

 

رجبلو در خصوص استقبال تماشاگران از این نمایش گفت: نمایش را در استان گرگان چهار شب و با سالنی مملو از جمعیت به اجرا بردیم؛ اما دغدغه فروش بلیت آن را ندارم. سالن‌هایی که را برای اجرا انتخاب می‌کنم، تعداد صندلی‌های کمی دارد و از طرفی تبلیغات زیادی هم برای نمایش انجام نمی‌دهم. تبلیغات نمایش ما توسط تماشاگران رقم می‌خورد و آن‌هایی که نمایش را می بینند به دیگران هم پیشنهاد می‌دهند.

وی افزود: ابتدا می‌خواستم این نمایش را در تهران اجرا کنم، اما اجرای نمایش در تهران نیاز به هزینه‌های بالا دارد. به همین دلیل به گرگان برگشتم و با گروه نمایشی، نمایش «متساوی الساقین» را جمع کردیم و نزدیک به ۴۵ روز برای آن زمان گذاشتیم. بازیگران این نمایش بسیار با استعداد هستند.

کارگردان نمایش «متساوی الساقین» درخصوص سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم بیان کرد: هنوز آثار نمایشی را ندیده ام، اما فضای جشنواره خوب است و همین بیانگر برگزاری جشنواره‌ای بسیار خوب است و فکر می‌کنم آثار با کیفیتی در این دوره حضور دارند.

 

گفتنی است سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از تاریخ ۱۰ لغایت ۲۰ بهمن ماه برگزار می‌شود.

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار